اغلب محصولات مشاغل خانگی متناسب با نیاز بازار نیستند/ از دست دادن فرصت فروش به دلیل بالا بودن قیمت محصولات

پژوهشگر جهاد دانشگاهی معتقد است معمولا محصولات مشاغل خانگی متناسب با نیاز بازار نبوده و به دلیل قیمت‌ بالا فرصت‌های فروش خود را از دست می‌دهند.

مهری اسدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان این که الگوی نوین توسعه مشاغل خانگی در راستای حل مشکلات موجود در زمینه ساماندهی مشاغل خانگی تدوین شد، اظهار کرد: الگوی مشاغل خانگی تا سال ۹۶ این گونه بود که فرد متقاضی در سامانه مشاغل خانگی ثبت نام کرده و درخواست ارائه می‌کرد. این درخواست به سازمان مربوطه ارجاع داده شده و مجوز برای متقاضی صادر می‌شد. مشکلی که وجود داشت این بود که در صدور مجوز، نهاد درگیر در این زمینه مانند صداوسیما، سازمان‌های دولتی و مردم‌نهاد دیده نمی‌شد. به همین دلیل، برخی افراد تسهیلات و وام‌های دریافتی مربوط به مشاغل خانگی را در موارد دیگر استفاده می‌کردند. در نتیجه این اتفاق، افرادی که تصمیم به راه‌اندازی مشاغل خانگی داشتند، به بدهکار و بیکار تبدیل می‌شدند. 

مدیر اجرایی طرح ملی مشاغل خانگی با اشاره به این که اتکای الگوی نوین مشاغل خانگی بر وام نیست، افزود: اگر هم وام وجود داشت، هدف از آن پیشران و توسعه کسب و کار بود که معمولا برای سرمایه در گردش به پیشران وام داده می‌شود. گام ابتدایی این طرح شناسایی مزیت‌هایی بود که بازار دارند. در نتیجه متقاضی مشاغل خانگی در فروش محصول خود دچار مشکل نمی‌شود.

وی با تصریح بر این که اعطای وام در ابتدای راه‌اندازی شغل نمی‌تواند کمک‌کننده باشد، یادآور شد: راهکار درست، توانمندسازی افراد است. به این معنا که متقاضی شغل بازار را درک کند، با شیوه‌های بازاریابی آشنا شود و بداند چگونه محصولی متناسب با نیاز بازار تولید کند، بدون‌ شک در کسب و کارش موفق خواهد شد؛ چرا که آشنا نبودن با نیاز مشتری و نحوه ارائه محصول از مقدمات شروع کسب و کار است.   

اسدی در ادامه خاطرنشان کرد: فردی که در حوزه مشاغل خانگی کار می‌کند، گروهی برای فعالیت در زمینه تحقیق و توسعه در اختیار ندارد. به همین دلیل، در زمینه خلاقیت و ایجاد تنوع در محصولات خود آگاهی کافی نخواهد داشت. در نتیجه، معمولا محصولات مشاغل خانگی نه تنها متناسب با نیاز بازار نبودند بلکه به دلیل قیمت‌ بالا فرصت‌های فروش خود را از دست می‌دادند.

ساماندهی مشاغل خانگی بر اساس مزیت‌های استانی

مدیر اداری ترویج و توسعه کارآفرینی جهاد دانشگاهی افزود: الگوی نوین مشاغل خانگی نخستین بار سال ۹۶ با همکاری اداره کار و جهاد دانشگاهی اجرایی شد. در ابتدای این طرح بازار را رصد کرده و بر مبنای بازار، مزیت‌های استانی شناسایی شده و جلساتی با سازمان‌های مسئول استانی برگزار شد. در گام بعدی اسناد سازمانی و منابع کتابخانه‌ای بررسی شد. نگاه ما برای شناسایی مزیت‌های استانی، داشتن نیروی انسانی و پیشران در منطقه بود. پیشران کسی است که در راستای زنجیره ارزش با متقاضیان کمک کند. منظور از زنجیره ارزش، تامین مواد اولیه، تولید و بازار است. در ادامه داده‌ها تجزیه و تحلیل شدن و مزیت‌های استانی اعلام شدند.  

وی با بیان این که این طرح در مرحله اول برای ۲۰ هزار نفر در ۹ استان و سپس برای ۵۴ هزار نفر در ۳۱ استان اجرایی شده است، گفت: معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری هم درخواست اجرای این طرح برای ۶ هزار نفر در ۲۴ استان را ارائه کرد.

اسدی در مورد مشکلات پژوهش و فعالیت در حوزه مشاغل خانگی تصریح کرد: نبود فرماندهی در حوزه مشاغل خانگی و نبود هم‌افزایی بین سازمان‌ها مهم‌ترین مشکلات ما در انجام این پروژه بود. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1154346

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =