طب سنتی / فواید شگفت انگیز چای رزماری

چای رزماری به کاهش وزن و به هضم غذا کمک می‌کند، حافظه را تقویت و از سرطان جلوگیری می‌کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، فواید چای رزماری؛ چای رزماری سرشار از دی ترپن ها، فلاونوئید ها، مشتقات فنلی، گلیکوزیدها و سایر مواد شیمایی گیاهی است که به رزماری خواص دارویی می‌بخشد. چای رزماری به کاهش وزن و به هضم غذا کمک می‌کند، حافظه را تقویت و از سرطان جلوگیری می‌کند.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ درمان همه دردها با سیر و نیشکر

فواید چای رزماری؛ درمان آلزایمر و اختلالات ذهنی

طب سنتی از رزماری برای جلوگیری از دست دادن حافظه و تقویت قدرت حافظه استفاده می‌کردند. آلزایمر سبب زوال عقل و تخریب سلول‌های عصبی در افراد مبتلا به این بیماری می‌شود. چای رزماری دارای دی ترپن‌هایی است که از مرگ سلول‌های عصبی جلوگیری و خواص ضد التهابی، انتی اکسیدانی، ضد افسردگی و ضد اضطراب را دارد. به همین دلیل مصرف چای رزماری برای تقویت حافظه و ناتوانی ذهنی مفید می‌باشد.

کمک به کاهش وزن

اجزای فیتوشیمیایی این چای از فعالیت لیپاز انزایمی جلوگیری می‌کند. فعالیت لیپاز انزایمی چربی‌ها را برای تولید لیپید تجزیه می‌کند. با نوشیدن چای رزماری لیپاز غیرفعال می‌شود و چربی‌ها تجزیه نمی‌شوند بدین صورت شما احساس سیری بیشتری خواهید کرد و دچار پرخوری و اضافه وزن نخواهید شد.

درمان سرطان

مطالعاتی وجود دارد که تاثیر رزماری را بر سرطان سینه نشان می‌دهد. ترکیبات مانند رزمارینیک اسید و کافئیک اسید می‌توانند سبب درمان و همچنین جلوگیری از ایجاد سرطان در بدن شود. این مواد شیمایی آنتی اکسیدان‌های قوی و ضد تکثیر هستند و می‌توانند سلول‌های بدن را از آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت کند.

کنترل اضطراب و استرس

سبک زندگی شلوغ و گرفتاری‌های شغلی در حال افزایش است؛ و ظاهرا همه ما اضطراب و استرس‌های زیادی را تحمل می‌کنیم، گنجاندن دمنوش‌های گیاهی مانند چای رزماری در رژیم غذایی شما تغییرات قابل توجهی در سطح استرس شما ایجاد می‌کند. چای رزماری حاوی اسید اورسولیک و اسید رزمارینیک است که اثرات آنتی اکسیدانی و ضد افسردگی را از خود نشان می‌دهد. آن‌ها به شما در کنترل استرس و اضطراب کمک می‌کنند.

کمک به هضم غذا

همه میکروب‌ها مضر نیستند، زیرا دسته‌ای از آن‌ها در روده‌ها وجود دارد. ترکیب این میکروب‌ها بر هضم و جذب در بدن تاثیر می‌گذارد. چای رزماری به رشد لاکتوباسیلوس، بیفیدوباکتریوم و ... کمک می‌کند و به جذب فیبر و تجزیه لیپیدها کمک می‌کند. به همین دلیل از چاقی جلوگیری کرده و به هضم غذا کمک می‌کند.

فواید چای رزماری؛ محافظت از کبد

چای رزماری دارای ترکیبات زیست فعالی است که دارای خواص ضد التهابی و مهار کننده رادیکال‌های آزاد است. کارنوسول یکی از این ترکیبات است که از سلول‌های کبد شما در برابر التهاب محافظت می‌کند. چای رزماری از تشکیل پراکسیدهای مضر در کبد جلوگیری می‌کند و یکپارچگی ساختاری سلول‌های کبدی را حفظ می‌کند.

دارای خواص ضد پیری

چای رزماری به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌های قوی و فیتوکمیکال‌های ضد میکروبی، نجات دهنده پوست است. نوشیدن چای رزماری خاصیت درمان عفونت‌های باکتریایی یا قارچی، ضایعات، آکنه و تاول‌ها را دارد. آنتی اکسیدان‌هایی مانند رزمارینیک اسید رادیکال‌های آزاد را که سبب ایجاد چین و چروک، خطوط ریز و رنگدانه می‌شوند را از بین می‌برند. چای رزماری پوست افتاده را سفت می‌کند تا جوان‌تر، شاداب‌تر و درخشان‌تر به نظر برسید.

ضد دیابت

طب سنتی از برگ‌های رزماری برای درمان هیپوگلیسمی استفاده می‌کردند. حاوی کامفن، بورنئول، لوتئولین، هسپریدین و کارنوزول است که پراکسیداسیون لیپیدی را مهار کرده و سبب تولید آنزیم‌های آنتی اکسیدانی می‌شود. این فیتوکمیکال‌های ضد دیابت قوی هستند و همچنین می‌توانند وابستگی به انسولین را در افراد دیابتی کنترل کنند.

فواید چای رزماری؛ کمک به رشد مو

چای رزماری از ریزش مو جلوگیری می‌کند. مواد مغذیه فولیکول‌های مو را تقویت می‌کند و رشد مو را افزایش می‌دهد. شستشوی منظم موهایتان با چای رزماری مشکلاتی مانند طاسی، شوره سر، ریزش مو، سفیدی زودرس و نازک شدن مو را درمان می‌کند. آنتی اکسیدان‌های موجود در رزماری عفونت‌های قارچی پوست سر را درمان می‌کنند و به سلامت موهای شما کمک می‌کنند.

تسکین التهاب و درد

این گیاه دارای خواص ضد درد است و می‌تواند درد مفاصل، التهاب و واکنش‌های آلرژیک دردناک را درمان کند. چای رزماری برای تقویت گردش خون، کاهش التهاب، و از بین بردن رادیکال‌های آزاد یا استرس تست شیمیایی برای تسکین گرفتگی یا درد عصبی به خوبی عمل می‌کند.

عوارض مصرف چای رزماری

بیشتر عوارض جانبی رزماری ناشی از خود گیاه است، مصرف مقدار زیادی از گیاه رزماری به هر شکل ممکن است می‌تواند عوارضی نیز داشته باشد.

آلرژی

اگر به آسپرین یا داروهای سالیسیلات حساسیت دارید، ممکن است به چای رزماری نیز حساسیت داشته باشید.

خطرات بارداری

زنان باردار در صورت مصرف زیاد گیاه رزماری ممکن است با خطر خونریزی رحم مواجه شوند. همچنین ممکن است سبب چرخه قاعدگی و سقط جنین در زنانی باردار شود.

فواید چای رزماری را می‌توان به فیتوکمیکال‌ها و فلاونوئیدهای غنی آن نسبت داد. این چای طعم دار به درمان آلزایمر و اختلالات مرتبط با آن کمک می‌کند. به کاهش وزن تدریجی، مبارزه با آسیب رادیکال‌های آزاد، کنترل استرس و اضطراب و هضم غذا کمک می‌کند. محافظت کبد است. علاوه بر این ممکن است پوست را سفت کرده و رشد مو را تقویت کند. با این حال، مصرف زیاد چای رزماری سبب واکنش‌های آلرژیک می‌شود. همچنین سبب تشدید تشنج و به طور بالقوه بر زنان باردار تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین از این چای در حد اعتدال مصرف کنید تا از فواید آن بهره‌مند شوید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =