تبخیر ۷۰ درصد بارش‌ها در کشور

معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: حدود ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که ۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود و بخشی نفوذ دارد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، علیرضا الماسوندی گفت: از  منظر بارش  ها ایران  یک سوم بارش جهانی را دارا است. این به معنای آن است که ایران  در یک کشور خشک و نیمه خشک قرار دارد.

به گفته معاون تلفیق و تنظیم‌گری شرکت مدیریت منابع آب ایران  تغییر اقلیم شرایط بارش ما را مقداری متفاوت کرده است. شما می بینید که ما در تابستان مشکل سیلاب را داریم و بارش ها به صورت نقطه ای و مخاطراتی است.

او گفت: حدود ۴۱۳ میلیارد متر مکعب بارش در کشور داریم که ۷۰ درصد آن تبخیر می‌شود و بخشی نفوذ دارد و قسمتی دیگر به صورت آب های سطحی است. آب های تجدید شونده ما چیزی حدود ۱۰۵ میلیارد متر مکعب در سال است که نوسان دارد. 

معاون تلفیق و تنظیم گری شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت:حدود ۱۰۰ میلیارد متر مکعب را مصرف می‌کنیم در حوزه آب های سطحی و زیرزمینی و این از نظر استاندارد جایز نیست، به طور معمول کشور ها ۶۰٪ از این آب ها را برنامه ریزی و مصرف می کنند،اما در ایران بین ۹۵تا ۱۰۰ درصد را مصرف می کنیم .

او گفت:تعادل سفره های ما بهم خورده است،۴۰۹ دشت ممنوعه داریم.  باید نصب کنتور ها را برای همه چاه های مجاز داشته باشیم. حدود صد هزار حلقه چاه کنتور نصب شده است و حدود ۳۴۷ هزار کنتور  دیگر باید نصب شود. روش های تامین آبی که صورت میگیرد باید بر اساس مصرف درست باشد.

الماسوندی درباره طرح غدیر گفت: طرح غدیر و استفاده از منابع آب در که کیفیت بالایی دارد و از حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ متر مکعب  قابل شرب هست. این ۴۰۰ تا ۵۰۰ متر مکعب  گوارا و دلچسب است.

او گفت:   با اجرای این طرح ظرف ده تا پانزده متر مکعب در ثانیه مقدار  آب به  سیستم آبی شهر اضافه می شود. ۱۰ متر مکعب از کانال شمالی  و پنج متر مکعب از کانال چمران انجام می شود و ایستگاه های پمپاژ ظرفیت بسیار بالایی دارد.

او می گوید:  خطوطی که استفاده شده است به طور کامل دو هزار و دویست تا دو هزار و چهارصد است و از خط لوله کشیده شده است. این کار در چند سال  گذشته اتفاق نیفتاد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =