تشابه داعشِ امروز به گروهک منافقین در دهه ۶۰ /توپ توافق در زمین آمریکا

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه مردم دنیا باید از حاج قاسم به عنوان یک چهره انقلابی و مجاهد متشکر باشند و بدانید اگر حاج قاسم، سپاه قدس و نیروهای منطقه‌ای او جلوی داعش را نمی‌گرفتند، یقینا امروز اروپا امن نبود.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی در ادامه برنامه‌های پنجمین روز سفر خود به نیویورک در نشست خبری به سوالات خبرنگاران درباره مسائل مختلف پاسخ گفت.

رئیس جمهور در پاسخ به سوالی درباره نزدیکی ایران به روسیه و چین گفت: سیاست اصولی و اساسی جمهوری اسلامی ایران در ارتباطات خارجی برآمده از همان شعار «نه شرقی، نه غربی» است و ما نه اجازه می‌دهیم کسی بر ما سلطه پیدا کند و نه تلاش خواهیم کرد بر کشوری سلطه یابیم.

رئیسی افزود: از آنجا که در گذشته عمده توجه در گسترش روابط خارجی معطوف به کشورهای غربی بود، امروز تلاش دولت در ایجاد توازن و تعادل است و در نتیجه ارتقای سطح مراودات با کشورهایی مثل چین و روسیه و دیگر کشورهای شرقی بیشتر به چشم می‌آید.

بیشتر بخوانید:

رئیسی: ایران به همه تعهدات خود در توافق هسته‌ای عمل کرده است

وی در پاسخ به سوالی درباره راهکار جمهوری اسلامی ایران برای احقاق حقوق ملت فلسطین اظهار کرد: تجربه نشان داده است که حق اشغال و تضییع شده ملت فلسطین با قراردادهایی مثل کمپ‌دیوید، شرم‌الشیخ و اسلو استیفا نمی‌شود. جمهوری اسلامی ایران پیشنهادی مترقی برای حل این مشکل و تامین حقوق فلسطینیان ارائه کرده که کاملا نیز دمکراتیک است. کشورهای غربی اگر در ادعای خود در حمایت از دمکراسی صادق هستند دنبال اجرای این پیشنهاد و برگزاری انتخاباتی آزاد با مشارکت همه فلسطینیان فارغ از نوع دین آنها باشند تا سرنوشت فلسطین توسط خودشان تعیین شود.

رئیس‌جمهور در پاسخ به سوالی درباره جایگاه سازمان شانگهای و ارتباط با کشورهای عضو این سازمان در تحقق سیاست خارجی متوازن برای ایران تصریح کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران و سازمان شانگهای ظرفیت‌های متقابل بزرگ و ارزشمندی برای یکدیگر دارند. حضور کشورهای بزرگی مثل روسیه، چین، هند و دیگر کشورهای آسیایی در این اتحادیه منطقه‌ای می‌تواند منافع اقتصادی چشمگیری برای ایران به ارمغان آورده و در عین حال ارتباط با کشورهای همسایه و آسیایی و دوست را در راستای ایجاد توازن و تعادل در سیاست خارجی برای ایران تسهیل کند.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه به نظر شما آیا غرب اجازه می‌دهد پرونده ادعاهای پادمانی که به عنوان اهرمی برای فشار بر ایران مطرح است، بسته شود؟ خاطرنشان کرد:‌ جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد که حصول توافق بدون تعیین تکلیف و بسته شدن پرونده پادمانی مورد ادعای غربی‌ها ممکن نیست. اساسا وقتی ایران آمادگی دارد این مسائل را توامان با حصول توافق هسته‌ای حل و فصل کند، اینکه کشورهای غربی و آمریکا از این موضوع امتناع کنند، گواه آن است که می‌خواهند آن را به عنوان اهرم فشار علیه ایران حفظ کنند و ما تن به چنین رویه‌ای نخواهیم داد.

وی در پاسخ به این سوال که پیشنهاد مشخص شما برای ارائه از سوی آمریکا چیست؟ گفت: ما یکبار تجربه خروج آمریکا از توافق در حال اجرا را داریم و لذا اصرار داریم که این کشور تضمین‌های اعتمادآور و اطمینان‌بخشی ارائه کند تا این اتفاق دوباره تکرار نشود. توافق صرفا امضای چند خط نوشته روی یک تکه کاغذ نیست و تنها صورت شکلی ندارد، بلکه باید تعهداتی الزام‌آور را در عرصه واقعیت به همراه داشته باشد.

رئیس جمهور در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر اقدام احتمالی کشورهای اروپایی برای تعیین سقف قیمتی برای گاز روسیه و تاثیر آن بر روی بازار انرژی اظهار داشت: قطعا چنین اقدامی روی بقیه بخش‌های بازار انرژی تاثیرگذار خواهد بود و تولیدکنندگان حامل‌های انرژی باید با تعامل و ارتباط با یکدیگر بازار را مدیریت کنند تا نه مصرف کننده و نه تولیدکننده زیان نبینند.

رئیسی همچنین در پاسخ به این سوال که پنجره زمانی برای بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای تا چه زمانی باز خواهد بود و آیا بقیه کشورهای حاضر در این توافق باید معطل ناتوانی دولت بایدن در تصمیم‌گیری تحت تاثیر وضعیت داخلی این کشور باشند، تصریح کرد: اگر چه از یک توافق عادلانه و منطقی استقبال می‌کنیم اما پیشرفت و پیشبرد امور را به توافق یا عدم توافق گره نزده‌ایم.

وی افزود: دولت فعلی آمریکا ادعا می‌کند که می‌خواهد متفاوت از دولت گذشته عمل کند اما تاکنون رفتاری که حاکی از تفاوت در عملکرد این دولت نسبت به دولت گذشته باشد، دیده نشده است و حتی در مواردی دنباله‌رو دولت قبل بوده و در حین مذاکرات، تحریم‌های جدیدی نیز علیه ایران اعمال کرده‌اند. امروز توپ در زمین آمریکاست و باید تصمیم لازم را بگیرند.

رئیس‌جمهور درباره در دست گرفتن تصویر شهید حاج قاسم سلیمانی در حین سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل گفت: حاج قاسم سلیمانی قهرمان مبارزه با تروریسم بود و در روزگاری که داعش و گروه‌های تروریستی زندگی مردم منطقه را سیاه کرده بودند، به اتفاق تعدادی دیگر از جوانان برومند منطقه جان خود را در کف دست گرفتند و امنیت را به مردم و منطقه بازگرداندند.

رئیسی ترور شهید سلیمانی را ترور قهرمان مبارزه با تروریسم دانست و افزود: مگر آمریکایی‌ها مدعی مبارزه با تروریسم نیستند و مگر در یک مناظره انتخاباتی رسمی در این کشور اعلام نشد که داعش دست‌ساز آمریکایی‌ها است؛ آیا سزای مبارزه حاج قاسم با داعش و نجات منطقه از شر این گروهک جنایتکار ترور خود او، آن هم به عنوان مهمان رسمی در کشوری دیگر بود!؟

وی با اشاره به اعلام رسمی آمریت رئیس جمهور قبلی آمریکا در ترور حاج قاسم سلیمانی اضافه کرد: آیا این مصداق بارز تروریسم دولتی نیست؟ جمهوری اسلامی ایران به طور جدی رسیدگی عادلانه و محاکمه آمران و مباشران این اقدام را دنبال می‌کند چرا که اگر عاملان چنین اقدامی محاکمه شده و به دست عدالت سپرده شوند، آیندگان جرات نخواهند کرد چنین اقدامی را تکرار کنند و اگر نشود چنین اتفاقی نیفتد، تضمینی نیست که عدالت‌خواهان و شخصیت‌های مجاهد و مبارز، در کسوت مبارزه با ترویسم در امان باشند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: همه مردم دنیا باید از حاج قاسم به عنوان یک چهره انقلابی و مجاهد متشکر باشند و بدانید اگر حاج قاسم، سپاه قدس و نیروهای منطقه‌ای او جلوی داعش را نمی‌گرفتند، یقینا امروز اروپا امن نبود و به مخاطره می‌افتاد.

رئیسی در پاسخ به سوالی درباره جان باختن یک خانم جوان در ایران و حواشی آن اظهار کرد: این رخداد به شکل جدی در دست بررسی است و بنده خودم نیز در اولین فرصت با خانواده او تماس گرفته و ضمن ابراز همدردی به آنان اطمینان دادم که همه جوانب قضیه بررسی خواهد شد تا حقی از کسی ضایع نشود، اما در نظر داشته باشید که مهمترین الزام دفاع از حقوق بشر، عدم مواجهه با این موضوع با استانداردهای دو و چند گانه است.

وی ادامه داد: نکته اینجاست که آیا رسانه‌های غربی همان حساسیتی را که به چنین اتفاقی در ایران نشان داده‌اند، نسبت به رخدادهای مشابه در کشورهای اروپایی و آمریکا نیز نشان می‌دهند؟ آیا حقوق بشر در ایران با حقوق بشر در انگلیس که بنا به گزارش‌های رسمی فقط در 28 هفته 81 زن در آن به دلیل برخوردهای خشن با آنها جان خود را از دست داده‌اند، متفاوت است؟ آیا شما برخوردهای خشن پلیس آمریکا با شهروندان و عمدتا رنگین‌پوستان این کشور را نیز با همین حساسیت دنبال می‌کنید؟

رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حقوق این خانم و خانواده او حتما با جدیت پیگیری خواهد شد، تصریح کرد: درباره بازتاب‌هایی که این رخداد داشته است باید بگویم که اعتراض موضوعی است که در همه کشورها ممکن است رخ دهد. در جمهوری اسلامی ایران نیز امروز سطحی از آزادی وجود دارد که همه می‌توانند نظر مخالف خود را در محافل مختلف نسبت به مسائل سیاسی، اقتصادی، علمی و اجتماعی بیان کنند، اما اغتشاش با اعتراض تفاوت دارد.

رئیسی در پاسخ به سوال بعدی درباره تلاش‌های او برای توقف درگیری‌ها در اوکراین خاطرنشان کرد: راهکار حل اختلافات قطعا جنگ نیست و جمهوری اسلامی ایران از همه ظرفیت‌های خود برای پایان یافتن درگیری‌ها در اوکراین و حل و فصل اختلافات از طریق گفتگو استفاده خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره همکاری‌های نظامی ایران و روسیه گفت: دو کشور قراردادهای متعددی در زمینه‌های مختلف از جمله دفاعی، اقتصادی و تجاری با یکدیگر دارند که مربوط به ماه‌های اخیر نیست و از سال‌ها قبل این ارتباطات بوده و همکاری‌های تهران و مسکو در زمینه‌های فضایی، علم و فناوری، تجاری، اقتصادی و دیگر عرصه‌ها دنبال می‌شود.

رئیس‌جمهور در ادامه این نشست مطبوعاتی در پاسخ به سوالی درباره فعالیت آزادانه گروهکی که 17 هزار ایرانی را در عملیات‌های تروریستی به شهادت رسانده است، در خاک آمریکا و کشورهای اروپایی اظهار داشت: اگر بخواهیم برای نسل امروز تشریح کنیم که گروهک منافقین در سال‌های نخستین دهه 60 در ایران چه کردند، باید آنها را به داعش تشبیه کنیم و بگوییم که آنها همین جنایات را علیه مردم خودشان مرتکب شدند.

رئیسی با بیان اینکه جنایات منافقین به قدری فجیع بود که آمریکا و کشورهای غربی نیز آنها را در لیست سیاه و فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داده بودند، تصریح کرد: سوال این است که امروز این سازمان چه تغییری کرده و چه اتفاقی افتاده است که از این فهرست خارج شده و آزادانه در خاک این کشورها فعالیت می‌کنند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضع ایران نسبت به عادی‌سازی روابط برخی کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی که آن را خنجر زدن از پشت به فلسطینی‌ها می‌داند و در عین حال توسعه روابط با همین کشورها خاطرنشان کرد: ما عمیقا از آرمان و حقوق ملت فلسطین دفاع می‌کنیم و نسبت به اقدام برخی کشورها برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی اعتراض جدی داریم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه گسترش ارتباط با همسایگان نیز جزو اصول سیاست خارجی ما است، اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به دنبال آن است تا با عادی‌سازی روابط با برخی کشورهای منطقه برای خود امنیت ایجاد کند،‌ اما غافل از این است که این عادی‌سازی روابط با دولت‌های این کشورهاست و نه مردم آنها و در نتیجه چنین اقداماتی اتفاقا نفرت مردم منطقه نسبت به این رژیم عمیق‌تر نیز می‌شود.

رئیسی ادامه داد: در کنار مراودات همسایگی معتقدیم این کشورها سخت در اشتباهند و روزی در عمل خواهند دید که رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی برای تامین منافع خود قائل نیست. امروز بسیاری از مشکلات منطقه ناشی از شرارت‌های رژیم صهیونیستی است و اگر این رژیم سر جای خودش نشانده نشود، شرارتش بسیاری از کشورهای منطقه را فرا خواهد گرفت.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1154445

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =