شرایط نگهداری از گیاه بنت قنسول چیست؟

گیاه بنت قنسول  یا گل کریسمس در شب کریسمس بر اساس یک رسم دیرینه توسط اروپائیان خریده می‌شود و در خانه هایشان قرار می‌گیرد. البته این گل بسیار حساس بوده و نگهداری از آن اصول خاصی دارد.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، گل کریسمس نام این محصول زیبایی است که برایتان آماده کرده‌ایم. در میان اروپائیان این گیاه از اهمیت فراوانی برخوردار است و به دلیل ظاهر زیبای آن مورد توجه افراد دیگر نیز قرار گرفته و علاوه بر کریسمس در مناسبت‌های مختلف دیگر نیز خریداری می‌شود.

روش نگهداری گل کریسمس

میزان سختی نگه‌داری: متوسط، این گیاه به نور زیاد و آبیاری منظم نیاز دارد و اگر بخواهید آن را برای سال بعد هم نگه‌دارید،‌ روش مراقبتی ویژه خواهد داشت.

نور مورد نیاز

این گیاه در نور کامل و غیرمستقیم بهترین رشد را دارد. گاهی اوقات می‌توانید آن را مقابل آفتاب مستقیم صبحگاهی بگذارید؛ اما آفتاب مستقیم وسط روز باعث رنگ پریدگی برگ‌های قرمز گیاهتان می‌شود.

آبیاری

گلدان را به طور کامل آبیاری کنید و بین هر دو آبیاری اجازه دهید روی خاک گلدان خشک شود. اگر آن را بیش از اندازه آبیاری کنید، احتمال دارد که ریشه‌هایش بپوسد. گلدان باید زهکش داشته ‌باشد یعنی در انتهای گلدان سوراخ برای بیرون آمدن آب اضافی وجود داشته باشد.

رطوبت هوا و دما

رطوبت هوای معمولی خانه یعنی ۴۰ درصد برای آن کافی است. البته ممکن است هوای خانه در بعضی اوقات در فصل زمستان خیلی خشک شود، پس بهتر است در این مواقع از بخور سرد استفاده کنید یا ظرفی آب روی وسایل گرم کننده‌ خانه مثل شوفاژ یا بخاری بگذارید تا مقدار رطوبت خانه را زیاد کنند.

نکته: این گیاه به غبارپاشی و مرطوب کردن برگ‌ها نیازی ندارد و این کار باعث ایجاد لکه‌های سیاه روی برگ‌ها می‌شود.

دمای معمولی خانه یعنی بین ۱۵ تا ۲۴ درجه برای بنت قنسول کافی است. نکته مهم این است که این گیاه هوای سرد را دوست ندارد پس آن را در فضای باز، نزدیک پنجره یا درهای ورودی منزل نگذارید.

کوددهی

این گیاه به کوددهی نیاز ندارد اما اگر می‌خواهید آن را برای سال آینده هم نگه‌دارید، بهتر است طبق دستوری که در قسمت بالا دادیم، هر دو هفته یک بار از کود با فسفر بالا با نصف غلظت تعیین شده استفاده کنید.

خاک

خاک بنت قنسول باید زهکش خوب داشته باشد. مخلوط پیت ماس و خاک گلدان برای این گیاه بسیار مناسب است. البته این گلدان با خاک مناسب آن پرشده است و نیازی به عوض کردن خاک تا سال آینده ندارد.

تکثیر

بنت قنسول را می‌توانید در فصل بهار یا اوایل تابستان با قلمه زدن تکثیر کنید. قلمه‌ها بهتر است ۷ سانتی‌متر بلندی داشته باشند و مستقیما در خاک کاشته ‌شوند. وقتی که قلمه‌ها را می‌برید، شیره‌ سفیدرنگی از آن‌ها بیرون می‌آید. برای اینکه بیرون‌آمدن شیره‌ها متوقف شود، قبل از کاشتن قلمه‌ها در گلدان، آن‌ها را مدتی در آب بگذارید.

سمی‌بودن

این گیاه شیره‌ سفیدرنگی دارد که برخلاف باور عموم، خطرناک نیست و فقط تحریک کننده‌ پوست است. اگر کودک یا حیوان خانگی‌تان از برگ‌های بنت قنسول  بخورند، دچار معده ‌درد و تحریک دهان می‌شوند. تماس پوست دست با برگ‌ها و شیره‌ گیاه هم ممکن است باعث ایجاد قرمزی و سوزش در پوست و چشم شود. پس بهتر است در هنگام کارکردن با بنت قنسول، دستکش بپوشید.

عوض کردن گلدان

اگر می‌خواهید گیاه را برای سال بعد هم نگه ‌دارید،  طبق دستوری که در بالا دادیم به عوض کردن گلدان یا تعویض خاک  نیاز دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154479

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =