نکات مهم مراقبت و روتین مو پس از ورزش

بسیاری از افرادی که ورزش میکنند نگران سلامت موهای خود هنگام انجام تمرینات ورزشی هستند، توصیه هایی برای مراقبت از موها درحین تمرین و بعد از تمرین وجود دارد.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ورزش کردن به طور منظم راهی عالی برای تناسب اندام و احساس نشاط و انرژی است اما عرق بعد از ورزش، هم بوی بدی ایجاد می کند هم وضعیت موها را وحشتناک می کند. احتمالا بسیاری از شما دوست دارید که بعد از ورزش حتماً دوش بگیرید و از شامپو استفاده کنید.

بیشتر بخوانید:

ریزش مو در فصل پاییز و آنچه باید بدانید

در این قسمت قصد داریم راهکار ها و ترفند هایی را به شما معرفی کنیم که باعث می شود یک روتین مراقبت از مو برای بعد از ورزش داشته باشید و بوی بد و عرق اضافی را از روی موها از بین ببرید.

جنس موهایتان را بشناسید

همه افراد برای اینکه بدانند باید چگونه با موهای خود رفتار کنند، باید جنس موهای خود را بشناسندو بهترین روش مراقبت از موهایتان را پیدا کنند و بعد با توجه به جنسشان، یک روتین موی خوب داشته باشند.

هر روز موهایتان را نشویید

انواع مو، نیاز به شستشوی متفاوتی دارند. با توجه به جنس موهایتان، هر موقع کثیف شدند، آنها را بشویید و لازم نیست این کار روزانه انجام شود. در صورت داشتن موهای خشک هر سه روز یکبار موهایتان را بشویید.

اگر موهای شما چرب است، یک روز در میان آنها را بشویید.اگر موهای شما معمولی است، هر دو یا سه روز یکبار موهایتان را بشویید. شستشوی زیاد موها باعث از بین رفتن چربی طبیعی موهایتان و خشک شدن و آسیب دیدن موها می شود.

از شامپو استفاده نکنید

اگر ورزش کرده و عرق می کنید، هر روز می توانید فقط موها را آب بکشید و از شامپو استفاده نکنید. برای پاک کردن عرق نیازی به استفاده از شامپو نیست و عرق با آب خالی هم پاک می شود.

از شامپوهای با PH متعادل استفاده کنید

اگر موهایتان را زیاد می شویید، از شامپوهای با PH متعادل استفاده کنید. این نوع شامپو بدون داشتن ضرر شیمیایی مو و پوست سر را تمیز می کند.

زیاد شامپو نزنید

اگر فکر می کنید شامپو و چنگ زدن زیاد موهایتان را تمیزتر می کند، در اشتباهید زیرا این کار سبب آسیب به موها می شود پس سعی کنید از شامپو و نرم کننده ی متناسب با نوع موها و میزان آسیب دیدگی آن استفاده کنید. حجم شامپویی که باید برای شستشوی استفاده کنید به طول و ضخامت موها بستگی دارد. برای حجم متوسطی از مو شامپو به اندازه ی یک سکه ی کوچک کافی است.

هر دو هفته یکبار از شامپو های پاک کننده قوی استفاده کنید

اگر پوست سر چربی دارید و می خواهید شامپوی معمولی را با یک شامپوی پاک کننده قوی جایگزین کنید، بهتر است که هر دو هفته یک بار این کار را انجام دهید و تعداد دفعات کمتری بعد از ورزش، موهای خود را بشویید.

این شامپوها تمام چربی، آلودگی و عرق را که روی پوست سر تجمع پیدا کرده اند از بین می برند و باعث می شوند که پوست سر خیلی چرب نشود و مو ها مدت زمان طولانی تری سالم بماند.

از شستشوی موهایتان با آب داغ بپرهیزید

آب داغ سبب از بین رفتن چربی طبیعی مو می شود پس موهایتان را با آب ولرم بشویید تا درخشندگی موها حفظ شود و از ریزش مو جلوگیری گردد.

از مدل دم اسبی استفاده نکنید

نوع بستن مو های شما هنگام ورزش کردن نقش مهمی در میزان آلودگی و عرق کردن موهای تان دارد. استفاده از بندهای پلاستیکی که بسیار سفت هستند و مدل دم اسبی فشار زیادی به پوست سر و موها وارد می کند و باعث شکنندگی می شود و ظاهر بدی را به وجود می آورد.

برای جلوگیری از این اتفاق موهای خود را با کش غیر الاستیک یا ساتن ببندید. این کش ها عرق را به خودشان جذب می کنند و با موهای شما بد رفتار نمی کنند و همچنین از شکنندگی هم جلوگیری می کنند.

موها را باز نگذارید

اگر موهای خود را در حین ورزش کردن باز بگذارید تمام چربی های روی مو و موادی که از قبل برای آرایش مو استفاده کرده بودید به صورت خورده و باعث بسته شدن منافذ و در نهایت بروز جوش در صورت می شود. پس موهایتان را قبل از ورزش ببندید و چتری ها را با سنجاق سر و یا هدبند در بالای سر جمع کنید.

مدل موی خود را تغییر دهید

به جای این که موهای خود را همیشه به شکل دم اسبی یا گوجه ای سفت ببندید، هر چند وقت یکبار هنگام ورزش و بین شستشوی موها مدل موی خود را تغییر دهید. به عنوان مثال یک بار دم اسبی بالا و یکبار پایین یکبار گوجه ای، بار دیگر بافت مو و و غیره را امتحان کنید که باعث می شود عرق فقط در یک ناحیه تجمع پیدا نکند و موهای شما وضعیت بهتری داشته باشد.

دستمال کاغذی در دست داشته باشید

پوست سر ما بیشتر از بدنمان عرق می کند و در نتیجه همیشه باید دستمال کاغذی در اختیار داشته باشید و صورت و بدن و همچنین پوست سر را بین ورزش پاک کنید و عرق اضافه را بگیرید تا موهای شما بیش از حد چرب و لزج نشود.

موهایتان را در معرض جریان هوا قرار دهید

بعد از حمام اگر امکان داشت، اجازه دهید که موهایتان در معرض هوا خشک شوند. در صورت استفاده از سشوار برای خشک کردن مو از درجه حرارت ملایم و سرد استفاده کنید زیرا گرمای سشوار می تواند به فولیکول مو آسیب بزند. قبل از استفاده از سشوار از محصولات محافظ مو در برابر حرارت استفاده کنید.

پوست سر را ماساژ بدهید

ماساژ پوست سر میزان گردش خون زیر پوست را افزایش می دهد و به سم زدایی پوست سر کمک می کند. حین شامپو زدن، پوست سر را ماساژ بدهید تا به گردش خون در این ناحیه کمک کنید. همچنین برای مراقبت از پوست سر و مو، به طور هفتگی پوست سر را با روغن زیتون، بادام یا نارگیل گرم ماساژ دهید و پس از نیم ساعت با شامپوی گیاهی بشویید. استفاده از ماسک های طبیعی مانند مورد، آواکادو یا تخم مرغ نیز برای مو مفید است.

از شامپو خشک استفاده کنید

بعد از اینکه تمام مراحل بالا را رعایت کردید، احتمالاً باید انتخاب قوی تر برای روز هایی که سخت تمرین می کنید؛ داشته باشید که خوشبختانه شامپوی خشک یک انتخاب مناسب است. بعد از ورزش و زمانی که موهای تان به طور کامل خشک شد، این شامپو را به پوست سرتان اسپری کنید و محصول را لابلای موها ماساژ دهید تا موهایتان به سرعت تازه شود.

موهای خیس را شانه نزنید

موهای خیس ضعیف تر، شکننده تر و آسیب پذیرتر هستند پس موها را به آرامی لای حوله فشار بدهید تا آب اضافی آن گرفته شود و حوله را روی موها نکشید. همچنین موها را هنگامی که رطوبت دارد برس نزنید، از شانه ای دندانه درشت استفاده کنید و ابتدا ساقه و نوک مو و بعد قسمت های بالاتر را شانه کنید.

موقع شانه زدن با موهایتان مهربان باشید

برای داشتن موهایی سالم، براق و بدون گره موهای خود را یک بار صبح و یک بار قبل از رفتن به رختخواب حدود یک دقیقه شانه بزنید اما موقع شانه زدن با موهایتان مهربان باشید.

برس مو را تمیر نگه دارید

برس موی کثیف محل مناسبی برای رشد و تکثیر انواع باکتری های مضر است پس برس مو را حداقل یک بار در ماه با محلول جوش شیرین و آب ولرم بشویید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154500

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =