دلیل مریض شدن بیش از حد برخی افراد

برخی افراد زندگی بسیار سالمی دارند اما به طور مداوم مریض می شوند، دلیل زیاد مریض شدن چیست و چه راه حل هایی برای این موضوع وجود دارد؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از افراد در طول شبانه روز ۷ الی ۸ ساعت می خوابند، به طور منظم ورزش می کنند و وعده های غذایی آن ها سرشار از میوه و سبزیجات و مواد سالم است اما باز هم در طول سال به ویروس های مختلف سرماخوردگی، گلو درد و مشکلات شکمی دچار می شوند. سوال مهمی که مطرح است، این است که چرا این افراد برعکس سبک زندگی سالمی که دارند، زیاد بیمار می شوند؟

بیشتر بخوانید:

پیشنهاد پزشکان برای مریض نشدن و جلوگیری از بیماری

پاسخ کوتاه به این سوال این است که ممکن است این افراد سیستم ایمنی ضعیف تری داشته باشند. بسیاری از بیمارانی که سالم هستند، در طول سال ممکن است ۵ تا ۶ بار به بیماری های تنفسی و مشکلاتی مثل آنفولانزا دچار شوند اما بعضی دیگر این اتفاق برایشان بسیار کم می افتد. با ما در این بخش همراه شوید تا درمورد این مسئله ی مهم بیشتر بدانید.

چند بار در سال مریض می شوید؟

بعضی از افراد ممکن است بدن مقاوم تری نسبت به بعضی از عفونت های ویروسی و باکتریایی خاص داشته باشند. ایمونولوژیست ها و متخصصان سیستم ایمنی بعضی از افراد را با سیستم ایمنی خیلی قوی می شناسند و ژنتیک آن ها همیشه مورد تحقیق پزشکان و متخصصان است. قدرت سیستم ایمنی تحت تاثیر عوامل خاصی مشخص می شود. ژنتیک نقش مهمی را ایفا می کند. ژن های ایمونولوژیک و یا مربوط به سیستم ایمنی بسیار زیاد و بسیار پیچیده هستند و پاسخ سیستم ایمنی بستگی به عملکرد ترکیبی آن ها دارد.

علت مریضی زیاد

متخصصان همچنین باور دارند که در سنین جوانی سیستم ایمنی ساخته می شود. حتی ممکن است برای بعضی از افراد سیستم ایمنی شان قبل از تولد ساخته شود و قدرت آن مشخص شود. عواملی در دوران نوزادی و کودکی و شاید در دوران جنینی باشند که به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند اما به طور کامل مورد مطالعه قرار نگرفتند و همچنین عوامل محیطی مانند مواد آلوده کننده و سموم ممکن است عاملی برای ضعف سیستم ایمنی باشد اما تئوری که مطرح است این است که شاید بهداشت افراطی، عاملی برای ابتلای بیشتر بعضی از افراد به بیماری باشد.

به عنوان مثال کودکان بیشتر با ویروس و باکتری سر و کار دارند و سیستم ایمنی آن ها هوشمندانه تر عمل می کند، زیرا بدن شان ویروس و باکتری ها را بهتر می شناسد. حتی متخصصان بر این عقیده هستند که زیادی تمیز کردن کودکان و استفاده از ضدعفونی کننده برای آن ها، ممکن است در طولانی مدت آسیب بیشتری به آن ها وارد کند. مهم تر از همه اینکه عوامل سبک زندگی مثل استرس، چاقی، مصرف الکل و بهداشت ضعیف همگی عاملی برای ضعف سیستم ایمنی است و عفونت های متعدد را ایجاد می کند.

چگونه سیستم ایمنی را تقویت کنیم؟

از آنجایی که سیستم ایمنی چیزی نیست که شما بتوانید به طور کامل آن را تحت کنترل بگیرید اما باز هم به این معنا نیست که نمی توانید کاری برایش انجام دهید. بلکه باید عادات سالم را در خودتان تقویت کنید.

- اول از همه به رژیم غذایی خود دقت کنید که حاوی مواد مغذی موجود در میوه و سبزیجات مانند زینک، آهن، و ویتامین c برای تقویت سیستم ایمنی ضروری هستند، باشد. همچنین امگا ۳ در ماهی هایی مثل سالمون یکی از عوامل تقویت سیستم ایمنی در برابر عفونت ها است. پس بهتر است با وجود مواد مغذی و مصرف مکمل های تجویزی پزشک، سیستم ایمنی خود را تقویت کنید.

رژیم غذایی خوب

- به اندازه کافی ورزش کردن به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و باعث ایجاد عادات سالم در شما می شود. ورزش عامل افزایش گردش خون است. افزایش گردش خون تولید پادتن های مبارزه کننده با جرم ها را افزایش می دهد، همچنین استرس را می کاهد، به تقویت عملکرد سیستم ایمنی کمک می کند.

ورزش کردن مرتب

- خواب کافی داشتن هم بسیار موثر است. خواب هم زمانی برای بدن است تا بتواند دوباره خودش را بازسازی کند. هنگامی که می خوابید، بدن تان پروتئین های ایمنی مانند سیتوکین ها را آزاد می کند که به مبارزه با عفونت ها می پردازند و پاسخ بدن به استرس را کنترل می کنند. بنابراین کمبود خواب می تواند تولید سیتوکین ها و دیگر سلول های ایمنی را کاهش دهد و شما را بیش از همیشه در معرض عفونت قرار دهد.

داشتن خواب کافی 

پس بهترین راهکار این است که عادات سالم را در جای خودش نگه دارید و حتی میزان مراقبت را افزایش دهید اما به یاد داشته باشید این که شما تعداد دفعات بیشتری نسبت به بقیه بیمار می شوید، لزوماً به این معنا نیست که بدن نا سالمی دارید، بلکه احتمالاً بیشتر در معرض ویروس ها قرار گرفته اید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154517

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =