ناگفته‌های چشم پزشکان برای مراقبت از سلامت چشم

چشم از عضو های حساس بدن است که آسیب به آن می تواند جبران ناپذیر و یا سخت باشد پس شما بهتر است که از این عضو حساس به خوبی مراقبت کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چشم ها یکی از مهمترین اعضای بدن هستند ، بنابراین ضروری است که به درستی از آن ها مراقبت کنیم. برخی از بیماری های چشمی با علائمی همراه است که ما با دیدن آن علائم به چشم پزشک مراجعه می کنیم اما برخی دیگر از بیماری های چشمی بدون علامت هستند و معمولا تا از بین رفتن درصدی از بینایی علائمی نشان نخواهند داد بنابراین چشم پزشکان انجام تست های سالیانه را واجب می دانند. اغلب ما نسبت به این عضو حیاتی بی توجه هستیم و با برخی از مسائل مربوط به چشم آشنایی نداریم . در این بخش نکاتی را درباره چشم و مسائل مربوط به آن آورده ایم که ممکن است تا به حال نشنیده باشید.

بیشتر بخوانید:

ویتامین‌ها و مواد مغذی ضروری برای سلامت چشم

مطالبی مهم درمورد سلامت چشم که چشم پزشک به شما نخواهد گفت

۱.اکثر افراد می دانند که اشعه فرابنفش به پوست آسیب وارد می کند اما نمی دانند که این اشعه ها برای چشم نیز مضر هستند. به همین دلیل فقط در روزهای آفتابی عینک آفتابی می زنند. این کار مثل این است که بگویید:" من فقط بعضی وقت ها سیگار می کشم ". پس حتما در روزهای آفتابی و بارانی از عینک های آفتابی ضخیم و استاندارد استفاده کنید.
۲. برخلاف آنچه که والدین به فرزندانشان یاد می دهند؛ هویج بهترین مواد غذایی برای چشم ها نیست. اسفناج، کلم پیچ و سبزیجات دارای برگ تیره همگی برای سلامت چشم بسیار مفیدتر از هویج می باشند .
۳. عینک های پولاریزه بهترین ها برای کاهش تشعشعات تابش می باشند اما معمولا دیدن صفحه ال.سی.دی یا گوشی موبایل و سیستم های جهت یابی را سخت می کنند.
۴. قطره های چشم در هر نوعی مفید هستند، البته اگر آن ها را داخل یخچال نگهداری کنید.
۵. مطالعه در نور کم به چشم شما آسیب وارد نمی کند ، فقط در بدترین شرایط عاملی برای سردرد است.
۶. قطره های چشمی قدیمی را نگه داری نکنید . اگر به عفونت مبتلا باشید، قطره های استروئیدی می توانند به بهبود شما کمک کنند اما اگر قدیمی باشند ، عفونت را بدتر خواهند کرد.
۷. چشمان صورتی همیشه بی خطر نیستند . تعداد زیادی از بیماران مبتلا به چشم صورتی هستند که به نور حساسیت دارند و بینایی آن ها کاهش پیدا می کند اما بسیاری از پزشکان این وضعیت را با آنتی بیوتیک هایی درمان می کنند که در صورت ویروسی بودن بیماری ، به درمان آن کمک نمی کند.
۸. هرگز نباید در مورد چشمتان منتظر علائم باشید. بعضی از بیماری های چشمی قبل از کاهش بینایی، علائم دیگری دارند که نمی توانید آن ها را تشخیص دهید . پس هر سال باید چشمان خود را چکاپ کنید.
۹. قبل از خواب ، لنز خود را در بیاورید زیرا احتمال ابتلا به عفونت هنگام خواب ، ۱۵ برابر بیشتر از هنگام بیداری است.
۱۰. از دستمال کاغذی یا دستمال توالت برای پاک کردن عینک استفاده نکیند زیرا این کاغذها از چوب ساخته شده اند و ممکن است که لنز چشم شما را خراش دهند. پس حتما از دستمال های ابریشمی مخصوص عینک استفاده کنید.
۱۱. همه شما فکر می کنید که بعد از متسع کردن چشم ها می توانید به راحتی به روتین معمولی زندگی خود برگردید اما دو یا سه ساعت قبل از اینکه کاری را با تمرکز بالای چشمی انجام دهید، صبر کنید . باید به چشمتان استراحت دهید و مثلا به یکباره ۱۲ صفحه پی دی اف را پشت سر هم مطالعه نکنید.
۱۲. بعضی از پزشکان بیماران خود را مجبور می کنند که سریعا جراحی آب مروارید انجام دهند اما اگر از لحاظ مالی مشکل دارید ، انجام ندادن آن آسیبی به چشم هایتان وارد نمی کند . آب مروارید فقط در موارد نادری آسیب زننده است . کم شدن بینایی در آب مروارید به گونه ای است که انگار همه چیز را از پشت یک پنجره کثیف مشاهده می کنید.
۱۳. اگر بالای ۶۰ سال سن دارید و قصد لازیک دارید ، تا بهبود آب مروارید چشمتان صبر کنید . اول باید آن را درمان کنید و بعد برای لازیک برنامه بریزید.
۱۴. اکثر ما تصور می کنیم که پس از انجام یک جراحی چشم ، بلافاصله توانایی بازگشت به زندگی عادی خود را داریم اما در حقیقت ، به زمان بیشتری نیاز داریم.
۱۵. یک باور قدیمی می گوید که هویج بهترین غذا برای چشم ها است اما باید بدانید که اسفناج، کلم پیچ و دیگر سبزیجات برگ تیره برای چشم ها مفیدتر از هویج هستند.
۱۶. اگر قطره های چشم را در یخچال بگذارید، سوزش کمتری ایجاد خواهند کرد.
۱۷. برخی بیماران به علت ورم ملتحمه دچار حساسیت به نور شده یا بینایی خود را از دست می دهند و ورم ملتحمه همیشه خوش خیم نیست. بسیاری از پزشکان برای درمان این بیماری آنتی بیوتیک تجویز می کنند ، اگر مبتلا به ورم ملتحمه باکتریایی شده باشید، این درمان موثر است اما اگر مشکل ویروسی باشد ، بیماری درمان نخواهد شد .
۱۸. برای جلوگیری از بیماری های چشمی تست های سالانه مفید هستند پس هر سال به چشم پزشک مراجعه نمایید و منتظر نمانید که علائم بیماری های چشمی در شما ظاهر شوند سپس به پزشک مراجعه کنید زیرا برخی از بیماری های چشمی تا از بین نبردن بینایی بدون علامت است.
۱۹. اگر سن شما بالای ۶۰ سال است و می خواهید عمل جراحی لیزیک انجام دهید ، صبر کنید تا دچار آب مروارید نیز شوید سپس طی جراحی آب مروارید از پزشک بخواهید بینایی شما را ترمیم کند تا هزینه آن را بیمه پرداخت نماید.

کد خبر: 1154540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =