عربستان: قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم

وزیر خارجه عربستان در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل در خصوص تمایل کشورش بری برقراری روابط با ایران صحبت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، فیصل بن فرحان وزیر امور خارجه عربستان سعودی در پاسخ به این سوال که آیا در نیویورک دیداری با «حسین امیرعبدللهیان» وزیر امورخارجه ایران داشته است؟ اعلام کرد:«هنوز اختلافاتی با ایران وجود دارد که در حال حاضر مانع ملاقات او با  همتای ایرانی خود شده است».

وی تاکید کرد که ما قطعاً قصد داریم با ایران روابط مثبت برقرار کنیم.

بیشتر بخوانید:

عراق از آماده بودن شرایط برای دور بعدی مذاکرات ایران و عربستان خبر داد

وزیر خارجه سعودی این سخنان را جمعه شب به شبکه فرانس 24 در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک اعلام کرد.

فیصل بن فرحان  تاکید کرد: « کشورش نسبت به احیای احتمالی توافق هسته‌ای قدرت‌های غربی با ایران به ویژه در مورد بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نگرانی‌هایی دارد و حتی یک معامله معیوب بهتر از نبود توافق است».

وزیر خارجه سعودی همچنین در مصاحبه با الشرق الاوسط ادعا کرد:« توان پهپادی دفاعی ایران یک خطر برای منطقه  محسوب می شود و همکاری بین کشورهای منطقه برای مقابله با آن امری  مهم است».

این مقام سعودی در پاسخ به سوالی درخصوص مذاکرات تهران و ریاض برای برقراری مجدد روابط میان دو کشور که به میزبانی عراق برگزار می‌شود،  اعلام کرد که عربستان سعودی تاکنون قصد خود برای برقراری روابط مثبت با ایران را نشان داده و امیدوار است که طرف ایرانی نیز این‌گونه  باشد.

این درحالی است که وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای  اعلام کرد که «فؤاد حسین» وزیر خارجه عراق با همتای سعودی خود دیدار و درخصوص «تلاش‌های عراق برای آرام کردن اوضاع و کاهش تنش بین ریاض و تهران» گفت‌وگو کردند .

بن فرحان آل سعود در مورد اوکراین نیز اعلام کرد: «ریاض برای مدت طولانی برای مبادله زندانیان طی هفته جاری که شامل روس‌ها و اوکراینی‌ها و همچنین چند تبعه غربی بود، تلاش می کرد».

وی تاکید کرد:«محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه تماس‌های متعددی داشته و مایل است در تلاش‌های میانجیگرانه بیشتر مشارکت داشته باشد».

وزیر امورخارجه عربستان در مورد یمن نیز اعلام کرد که آتش بس در یمن که در اردیبهشت ماه مورد مذاکره قرار گرفت و دو بار تمدید شد، بعید به نظر می‌رسد که پس از تاریخ تمدید دوم در اواخر شهریور دوباره تمدید شود.

وی در ادامه سخنان واهی خود مدعی شد که انصارالله یمن مسئول بازگشت احتمالی به جنگ هستند و ایران به طور مستمر انصارالله را به پهپاد مجهز می‌کند.

این ادعا در حالی مطرح می شود که جنبش انصار الله یمن و ارتش این کشورها بارها اعلام کرده‌اند که توانمندی‌های آنها در زمینه پهپادی، داخلی است و آن‌ها توانسته‌اند در طول سال‌های اخیر  در زمینه پهپادی دستاوردهای بزرگی کسب کنند.

آتش بس یمن که بارها از سوی ائتلاف متجاوز سعودی نقض شده است به دنبال رایزنی‌های سازمان ملل متحد پیش از این یک بار تمدید شده بود. تمدید 2 ماهه این آتش بس 11 مرداد ماه به پایان رسید که مجددا تمدید شد.

عربستان سعودی از ششم فروردین 94 در قالب ائتلافی از چند کشور عربی از جمله امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا و حمایت رژیم صهیونیستی، حملات گسترده‌ای را علیه یمن - فقیرترین کشور عربی - آغاز کرد.

برخلاف انتظار سعودی‌ها، حملات آنها به سپر محکم مقاومت ملت یمن برخورد کرد و بعد از هفت سال پایداری و ضربات دردناک یمنی‌ها به عمق اراضی عربستان، به ویژه تاسیسات آرامکو، ریاض به ناچار تن به آتش بس به امید خروج از باتلاق جنگ یمن داد.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1154606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =