مغزها در بازی‌های آنلاین هم همگام می‌شوند

دانشمندان فنلاندی کشف کردند که مغز دو فردی که با هم یک بازی آنلاین را انجام می‌دهند، با هم هماهنگ می‌شود؛ حتی زمانی که دور از هم باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ دانشمندان دانشگاه هلسینکی ادعا کردند که گیمرها به طور ناخودآگاه ذهن خود را در حین انجام بازی‌های ویدئویی با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

زمانی که دو نفر در دنیای واقعی با هم ملاقات می‌کنند و وارد مکالمه می‌شود، مغزشان به طور همزمان و به شیوه‌ای مشابه فعال می‌شود. دانشمندان بر این باورند که این همگام‌سازی عصبی بین مغزی، همدلی و همکاری در طول تعاملات چهره به چهره را تسهیل می‌کند. حال گزارش‌های تحقیقاتی جدید نشان می‌دهد همگام‌سازی مغز در طور تعاملات اجتماعی آنلاین نیز اتفاق می‌افتد. به عبارت ساده، مغز ما در حین گپ زدن در رسانه‌های اجتماعی یا بازی‌های ویدئویی آنلاین با دیگران همگام می‌شود.

دانشمندان برای رسیدن به این نتیجه، امواج مغزی دو گیمر را در حین بازی ماشین مسابقه‌ای تحلیل کردند. نکته مهم این است که دو شرکت کننده از نظر فیزیکی در اتاق‌های مجزا و عایق صدا حضور داشتند.

بازی آنلاین بهتر با همگام‌ شدن بیشتر مغزها

دانشمندان علاوه بر کشف همگام‌سازی مغز گیمرها در طول بازی آنلاین مشارکتی، به این نتیجه رسیدند که افزایش هماهنگی فرکانس‌های آلفا و گامای افراد، مستقیما منجر به عملکرد بهتر آنها در بازی می‌شود.  

آنها می‌گویند: ما نشان دادیم که همگام‌سازی فاز بین مغزی حتی بدون حضور شخص دیگر نیز رخ می‌دهد. از این رو، این امکان را برای بررسی نقش مکانیسم مغز اجتماعی در تعامل آنلاین بررسی کردیم.

در دنیای مدرن امروزی، استفاده از صفحه نمایش به امری اجتناب‌ناپذیر تبدیل شده است؛ به ویژه از زمان همه‌گیر شدن ویروس کرونا. افزایش نرخ کار از راه دور و محبوبیت روزافزون رسانه‌های اجتماعی و بازی‌های ویدئویی آنلاین دو نمونه از پدیده‌های بعد از پاندمی به شمار می‌روند. در نتیجه، بسیاری از معلمان، قانونگذاران و والدین نگران هستند که اگرچه ارتباطات در دنیای فناوری راحت‌تر است، اما جایگزینی برای تعاملات واقعی نیست. با این حال، با توجه به این نتایج، تعاملات اجتماعی آنلاین اگر به درستی توسعه پیدا کند، می‌تواند سودمند باشد.

محققان می‌گویند: اگر بتوانیم تعامل دیجیتال را به نوعی برقرار کنیم که مکانیسم‌های اساسی همدلی را فعال ‌کند، روابط اجتماعی بهتر، رفاه و بهره‌وری آنلاین را در پی خواهد داشت.

به گفته تیم تحقیقاتی، با اندازه‌گیری میزان همگام‌سازی فیزیولوژیکی و عملکرد مشارکتی می‌توان به کیفیت تعاملات اجتماعی پی برد. و در نتیجه، با تعیین اینکه کدام جنبه از این واسط‌ها باعث افزایش درک و ارتباط می‌شود، می‌توان تحولاتی در آینده ارتباطات ایجاد کرد. آنها معتقدند که توسعه جنبه‌هایی در بازی‌ها که منجر به افزایش هماهنگی و همدلی می‌شود، تاثیر مثبتی نیز حتی در خارج از بازی دارد.

کد خبر: 1154687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =