۸۰ درصد دانشگاه‌های ژاپن، خصوصی هستند/ سهم ۵.۷ درصدی آموزش از درآمد ملی

حدود ۸۰ درصد موسسه‌های آموزش عالی ژاپن، دانشگاه‌های خصوصی هستند. دولت‌های ملی و محلی ژاپن در سال‌های اخیر ۵.۷ درصد از درآمد ملی و ۱۵.۲ درصد از کل هزینه‌های عمومی را صرف آموزش کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، آموزش عالی در ژاپن یکی از بهترین نظام‌های آموزشی کشورهای جهان است. ایسکانیوز در این گزارش به بررسی ساختار آموزش، بودجه و نحوه نظارت بر عملکرد موسسات آموزش عالی ژاپن می‌پردازد.

آموزش عالی ژاپن از دهه ۱۹۹۰ اقداماتی در زمینه آزادسازی آموزش عالی آغاز کرده است. آزادسازی آموزش عالی در ژاپن به وسیله بازتعریف نقش‌های آموزشی دولت و هیئت‌های آموزشی، تقویت خودمختاری و ابتکار عمل واحدهای آموزشی و تقویت مشارکت جامعه در فعالیت‌های آموزشی محقق شده است. بر این اساس سال ۱۹۹۸ گزارشی از سوی شورای مرکزی آموزش ژاپن درباره سیاست‌های مدیریت آموزشی دولت‌های محلی منتشر شد. در این گزارش پیشنهاد شده است که عملکرد وزارتخانه به ارائه مشاوره به سازمان‌های آموزشی محدود شود.

بودجه آموزشی ژاپن از چه طریقی تامین می‌شود؟ ‌

هزینه‌های آموزشی دانشگاه‌های ملی و محلی در ژاپن از سوی دولت تامین می‌شود. درآمد حاصل از آزمون‌های ورودی و شهریه‌ها به حساب دولت واریز می‌شود؛ نه موسسه‌ها.

‌منبع اصلی درآمد موسسه‌های خصوصی هم، هزینه‌های دانشجویی و بودجه‌های خصوصی است. بودجه دانشگاه‌ها در ژاپن شامل بودجه هزینه‌های اساسی، بودجه رقابتی برای فعالیت‌های پژوهشی و کمک مالی به دانشجویان است.

حدود ۸۰ درصد موسسه‌های آموزش عالی ژاپن، دانشگاه‌های خصوصی هستند. دولت‌های ملی و محلی ژاپن در سال‌های اخیر ۵.۷ درصد از درآمد ملی و ۱۵.۲ درصد از کل هزینه‌های عمومی را صرف آموزش کرده‌اند.

هزینه مدارس ابتدایی و متوسطه تقریبا نیمی از هزینه‌های عمومی در آموزش را به خود اختصاص می‌دهد و این نشان‌دهنده این واقعیت است که آموزش تا دیپلم برای ژاپن در اولویت است.

عملکرد دانشگاه‌های ژاپن چگونه ارزیابی می‌شود؟‌

دانشگاه‌های ژاپنی از سال ۱۹۹۱ ملزم به تلاش صادقانه برای خودارزیابی شدند و از سال ۱۹۹۹ اجرای خودارزیابی اجباری شد. از سال ۲۰۰۴ خودارزیابی، قانونی هم شد. بر اساس قانون ارزیابی اجباری، همه دانشگاه‌ها باید وضعیت فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی، مدیریت سازمانی و امکانات و تجهیزات را ارزیابی کرده و نتایج این ارزیابی را منتشر کنند.

در راستای اجرای درست این قانون، وزیر آموزش موظف است که انجمن‌های تضمین کیفیت و اعتبارسنجی را به صورت رسمی تایید کند. همچنین دانشگاه‌ها باید به صورت منظم بررسی شده و نتایج آن را برای جامعه منتشر کنند.

انجمن اعتباربخشی دانشگاه‌های ژاپن، موسسه ملی برای مدارک علمی و ارزیابی دانشگاهی، موسسه ژاپنی برای ارزیابی آموزش عالی و انجمن ژاپنی برای اعتبارسنجی کالج مهم‌ترین سازمان‌هایی هستند که در ژاپن مسئول ارزیابی آموزش عالی‌اند.

یکی دیگر از اقدامات ژاپن برای بهبود کیفیت آموزش عالی راه‌اندازی سیستم تایید برای تاسیس دانشگاه‌هاست. به این معنا که وقتی درخواستی برای تاسیس یک دانشکده یا دانشگاه ثبت می‌شود، شورای صدور پروانه دانشگاه و مدرسه بررسی می‌کند که آیا درخواست در راستای استانداردهای تاسیس دانشگاه است. البته تصمیم نهایی برای تایید با وزیر خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154688

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =