کاهش مجدد قیمت نفت در بازار

قیمت نفت روز دوشنبه برای دومین روز معامله متوالی، به دلیل نگرانی از وقوع رکود اقتصادی و تقاضای کمتر برای سوخت، کاهش پیدا کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در نوامبر، با ۵۴ سنت معادل ۰.۶۳ درصد کاهش، به ۸۵ دلار و ۶۱ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا برای تحویل در نوامبر، با ۴۸ سنت معادل ۰.۶۱ درصد کاهش، به ۷۸ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص روز جمعه حدود ۵ درصد ریزش کرده و به پایین‌ترین رکورد از ژانویه سقوط کرده بودند.

بیشتر بخوانید:

قیمت نفت ۵ درصد کاهش یافت

شاخص دلار آمریکا که این ارز را در برابر سبدی از ارزهای رقیب دنبال می‌کند، روز دوشنبه به بالاترین حد ۲۰ سال اخیر صعود کرد. دلار قوی‌تر، معاملات نفت که به این ارز قیمت گذاری می شود را برای خریدارانی که از ارزهای دیگر استفاده می کنند، گران‌تر می‌کند.

بانکهای مرکزی در کشورهای مصرف کننده بزرگ نفت شامل آمریکا، نرخهای بهره را برای مقابله با تورم افزایش داده اند و این امر، نگرانیهایی را نسبت به کندی رشد اقتصادی برانگیخته است.

سوگاندا ساچدوا، نایب رئیس تحقیقات کالا در شرکت ریلیگار بروکینگ گفت: تحکیم سیاست پولی توسط بانکهای مرکزی بزرگ جهان برای فرونشاندن تورم و صعود دلار به بالاترین رکورد دو دهه اخیر، نگرانیها را نسبت به کندی اقتصادی برانگیخته و مانع افزایش قیمتهای نفت شده است. وی پیش بینی کرد قیمت وست تگزاس اینترمدیت در ۷۵ دلار کف جدیدی پیدا کند در حالی که برای نفت برنت، کف قیمت ۸۰ دلار خواهد بود.

اختلالات ناشی از جنگ روسیه و اوکراین در بازار نفت به همراه تحریمهای اتحادیه اروپا علیه نفت روسیه که از دسامبر آغاز می‌شود، تا حدودی از قیمتها پشتیبانی کرده است.

راسل هاردی، مدیرعامل شرکت بازرگانی انرژی ویتول در یک کنفرانس نفتی در سنگاپور، اظهار کرد: جریان تجارت سوخت، تغییر کرده و انتظار می‌رود فرآورده‌های نفتی روسیه به آسیا و صادرات خاورمیانه به اروپا، تغییر مسیر پیدا کند. وی همچنین پیش بینی کرد بیش از یک میلیون بشکه در روز نفت آمریکا برای پر کردن شکاف ناشی از تحریم نفت روسیه، به اروپا ارسال شود.

مدیر شرکت انرژی دولتی اکوپترول کلمبیا در همین کنفرانس گفت: نفت بیشتری به اروپا فروخته و جای عرضه روسیه را گرفته است اما شاهد افزایش رقابت برای سهام بازار در آسیا بوده است.

اکنون توجهات به نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس شامل روسیه، در پنجم اکتبر معطوف شده است. این گروه در نشست قبلی، کاهش اندک تولید را تصویب کرده بود. اما از آنجا که اوپک کمتر از سطح هدف گذاری شده، نفت تولید می کند، هر گونه اعلام کاهش تولید از سوی این گروه، تاثیر چندانی بر عرضه نخواهد داشت.

بر اساس گزارش رویترز، آماری که هفته گذشته منتشر شد، نشان داد اوپک پلاس ۳.۵۸ میلیون بشکه در روز در اوت کمتر از سطح هدف گذاری شده، نفت تولید کرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154702

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =