چگونه عادت غذایی را در کوتاه‌ترین زمان تغییر دهیم؟

وقتی سعی در حفظ یک عادت غذایی جدید دارید، باید راهکارهایی برای جلوگیری از وسوسه ها و مشکلات احتمالی آن هم بیابید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، یکی از اصول کاهش وزن و رژیم لاغری، تغییر عادات غلط غذایی می باشد. عادت غذایی سالم یک شبِ اتفاق نمی‌ افتد و اغلب اوقات کاری سخت و غیر ممکن به نظر می رسد اما راهکار های ساده ای هستند که به شما کمک می کنند تا در عرض یک روز بتوانید عادات غذایی سالمی را برای خودتان ایجاد کنید؛ پس تا انتهای این قسمت با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید:

استفاده از دور ریز میوه سبزیجات به صورت کاملا مفید

ساده بگیرید

با خودتان فکر نکنید که تغییر عادات غذایی کار نشدنی است. اگر به این قضیه ساده نگاه کنید، قطعا موفق خواهید شد؛ مثلاً به این فکر کنید که فعلا فقط باید دسر را نادیده بگیرید و بیشتر سبزیجات استفاده کنید که هیچ کار سختی نیست.

اهداف خود را بنویسید

اهداف خود را یادداشت کنید اما در نوشتن اهداف خود از منفی گرایی بپرهیزید و اهداف خود را به صورت عباراتی مثبت و با مثبت اندیشی ثبت کنید.

ذکر دلایل خود را فراموش نکنید

هنگام نوشتن اهداف خود حتما دلایل خود را برای تغییر عادات غلط بنویسید، ذکردلایل شما سبب می شود، در مورد عادات غلط غذایی که در زندگی شما ایجاد شده اند فکر کنید و اینگونه به عملکرد مثبت و ثمربخش تری خواهید رسید.

الگوهای جایگزین بیابید

برای تغییر عادات غذایی غلط بهتر است ابتدا الگوی جایگزین آنها را بیابید مثلا اگر وعده صبحانه را حذف کرده و در وعده ناهار پرخوری می کنید، حتما به برنامه غذایی خود نظم دهید و صبحانه را میل کنید.

روز خود را با یک لیوان آب شروع کنید

سعی کنید قبل از این که به سراغ کافئین، قهوه و چای بروید، حتما روز خود را با یک لیوان آب آغاز کنید تا سطح سوخت و ساز بدن تان افزایش پیدا کند.

آب خوردن

هیچ چیز به اندازه یک میان وعده سالم و مغذی به شما انرژی و حال خوب نمی دهد. حتماً باید داخل میان وعده ‌تان؛ فیبر و پروتئین وجود داشته باشد تا شما را سیر نگه دارد.

مراقب کالریِ مصرفی تان باشید

مصرف کالری زیاد ناسالم است؛ اما مصرف کالری پایین هم خطرناک است؛ پس مراقب باشید که در این امر افراط و تفریط نکرده و خیلی وسواسی عمل نکنید.

به اندازه کافی بخوابید

تغییر عادات غذایی شاید راحت تر از تنظیم خواب باشد. وقتی که خسته هستید، احتمالاً پرخوری بیشتری داشته باشید و به سراغ غذای ناسالم بروید؛ پس سعی کنید با تنظیم خواب متابولیسم خود را تنظیم کنید.

بشقاب کوچک انتخاب کنید

بهتر است بشقابی که برای خوردن غذا استفاده می کنید، کوچک‌تر از همیشه باشد تا حجم غذایی کم تری داخل آن جا شود و ذهن تان گول بخورد.

صبحانه را فراموش نکنید

حتی اگر اهل صبحانه نیستید، باز هم این عادت را در خودتان به وجود بیاورید. صبحانه ساده‌ترین راه برای تنظیم سوخت و ساز می باشد؛ صبحانه ای که حاوی پروتئین و فیبر بوده و مقدار شکر و قند در آن کم است.

ناهارتان را همراه خود داشته باشید

گوشی موبایل خود را تنظیم کنید تا برای ناهار، شما را خبر کند؛ مثلا می توانید ظرف سالاد و مقداری برنج قهوه ای و سبزیجات و پروتئین را برای ناهار با خود به محل کار ببرید و میل کنید.

غذاهای سالم را جایگزین کنید

به دنبال غذاهای سبک‌تر اما سالم تر و قوی تر باشید؛ مثلاً به جای ساندویچ سعی کنید از پروتئین طبیعی استفاده کنید و مصرفِ قند و شکر و نمک و چربی را به حداقل برسانید.

از قبل برنامه ریزی کنید

اگر می خواهید ناهار بخرید، از قبل برنامه‌ ریزی کنید تا در شرایط ناگهانی مجبور به خوردن غذای ناسالم نباشید یا حتما از قبل وعده های غذایی خود را آماده کنید.

خودتان را آشفته و درگیر نکنید

به طور مثال اگر عادت به خوردن شکلات دارید، بهتر است در دوران رژیم آن را کم کنید؛ اما قطع نکنید، زیرا قطع کامل شکلات ممکن است باعث استرس و به هم ریختگی بدن تان شود.

ظرف میوه تان را تزیین کنید

حتما خودتان را به خوردن غذای سالم تشویق کنید؛ مثلاً یک ظرف میوه سالم جلوی خودتان بگذارید و آن را تزیین کنید تا بتوانید میل بیشتری برای خوردن پیدا کنید.

به عادات غذایی ناسالم خود فکر کنید

به این فکر کنید که عادت غذایی ناسالم چقدر زحمات تان را هدر می ‌دهد؛ سپس لیستی از مواد غذایی آماده کنید که ناسالم هستند؛ اما شما آن ها را مصرف می کنید. سعی کنید که هر چه سریع تر برای کنار گذاشتن آن ها برنامه ‌ریزی کنید.

هنگام خرید حواس تان را جمع کنید

وقتی که می خواهید خوراکی بخرید و مواد غذایی را به منزل بیاورید، مراقب باشد که وسوسه نشوید یا تحت تأثیر تبلیغات قرار نگیرید. به اندازه کافی سبزیجات، حبوبات و پروتئین سالم خریداری کنید؛ تا جایی برای غذا های مضر باقی نماند.

در طول روز آب بنوشید

نوشیدن آب در طول روز به شما کمک می‌ کند تا بدن تان را آبرسانی کنید، زیرا کم آبیِ بدن باعث افزایش گرسنگی خواهد شد و شما را به پرخوری سوق می دهد.

اگر موفق به تغییر عادات خود در یک روز شدید، پیشنهاد می کنیم از این الگو حدود ۲۱ روز پیروی کنید زیرا برخی متخصصین معتقدند برای اصلاح یک رفتار حداقل در حدود ۲۱ روز زمان لازم است، در پایان این ۲۱ روز یک جایزه برای خود در نظر بگیرید.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1154705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =