لزوم افزایش مالیات بر دخانیات

رئیس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت،گفت: تا زمانی که نرخ مالیات بر محصولات دخانی به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، نمی‌توانیم بگوییم این سیاست منجر به کاهش تقاضا می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، مهندس بهزاد ولی‌زاده با تاکید بر نقش مالیات بر دخانیات در کاهش مصرف مواد دخانی، گفت: سال گذشته مالیات به غیر از ۵ واحد درصد در مالیات ارزش افزوده، افزایش نیافت؛ ولی چون پایه محاسبه مالیات بر ارزش افزوده، ‌ قیمت درب کارخانه است، عملا این قانون هیچ تاثیری برای کاهش مصرف دخانیات ندارد و قانونی است که تنها به جنبه درآمدی آن نگاه شده است و جنبه کاهش مصرف ندارد.

بیشتر بخوانید

حضور ۳۰۰ گشت ویژه پلیس در مناطق آلوده به اعتیاد

وی در این باره افزود: تا زمانی که نرخ مالیات به نرخ ۷۵ درصد قیمت خرده فروشی نرسد، ما نمی‌توانیم بگوییم این سیاست منجر به کاهش تقاضا می‌شود. قانون فعلی مالیات بر ارزش افزوده تنها می‌تواند مقدار بسیار کمی تامین کننده درآمد دولت باشد. این درحالی است که ما ده‌ها برابر میزان اندکی که دولت درآمد از مالیات بر دخانیات دارد، در حوزه سلامت هزینه می‌کنیم.

رییس دبیرخانه ستاد کشوری کنترل دخانیات وزارت بهداشت، با بیان اینکه چیزی که در قانون بودجه ۱۴۰۱ دیده شده است ۲۳۰۰ میلیارد تومان ردیف درآمدی برای مالیات است که سازمان برنامه و بودجه برنامه ریزی آن را برای ابلاغ درآمدها به دستگاه‌های ذیربط برای اقدامات پیشگیرانه، انجام می‌دهد، افزود: نزدیک همین میزان مبلغ هم عوارضی است که به حساب شهرداری‌ها و دهیاری‌ها واریز می‌شود و باید در راستای سیاست‌های شورای عالی سلامت هزینه شود.

وی در این باره ادامه داد: برای هزینه‌کرد درآمد حاصل از عوارض دخانیات (بند ت ماده ۲۶ قانون ارزش افزوده) سیاست‌های کلیدی که باید در راستای آن هزینه‌ها صورت گیرد، تعیین شده است که یکی از این سیاست‌ها کنترل دخانیات است که برنامه‌های توسعه شهرها و روستاهای بدون دخانیات، توسعه خدمات ترک دخانیات و افزایش اطلاع‌رسانی و آموزش در ذیل این سیاست تعیین شده است و به وزارت کشور ابلاغ خواهد شد تا درآمد حاصل از عوارض دخانیات به درستی هزینه شود.

ولی‌زاده تاکید کرد: اگر امسال در کل حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی داشته باشیم، از آن سمت بالاتر از ۶۰ هزار میلیارد تومان تنها در بخش سلامت باید هزینه کاهش آسیب‌های ناشی از دخانیات را انجام دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

کد خبر: 1154734

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =