یونان از لحاظ نظامی و سیاسی هم سطح ترکیه نیست

رئیس جمهور ترکیه مدعی است که یونان از لحاظ نظامی و سیاسی هم سطح این کشور نیست و آتن باید در قبال اقداماتش علیه پناهجویان پاسخگو باشد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رئیس جمهور ترکیه روز دوشنبه گفت که یونان از لحاظ نظامی و سیاسی هم سطح ترکیه نیست.

بیشتر بخوانید: 

ترکیه: مذاکرات مربوط به برنامه هسته‌ای ایران هر چه سریعتر دنبال شود

روزنامه «کاثیمرینی»، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه گفت: «یونان در سطح ما نیست وآنها از نظر سیاسی، اقتصادی یا نظامی با ما برابر نیستند».

اردوغان با انتقاد از برخورد گشت ساحلی یونان با پناهجویان گفت: «یونان در قبال مردمی که برای مرگ در دریای مدیترانه رها کرده، پاسخگو خواهد بود».

رجب طیب اردوغان گفت که از نزدیک اقدامات یونان را زیر نظر دارد.  در تحولی دیگر، مقامات ترکیه روز دوشنبه در اعتراض به حضور یگان‌های زرهی یونان در جزایر  یونان در شرق دریای اژه، سفیر یونان در آنکارا، را احضار کردند.

به گزارش این منبع خبری به نقل از خبرگزاری «آناتولی»، «لازاریس» سفیر یونان در ترکیه به وزارت خارجه ترکیه فراخوانده و مراتب اعتراض آنکارا به وی ابلاغ شد.

به گفته منابع دیپلماتیک، سفیر یونان تمام ادعاهای ترکیه را رد کرده و آنها را خلاف قوانین بین‌المللی خواند. یونان مدعی است که به شرایط تعیین شده در «معاهده لوزان» پایبند است.

این دو کشور همسایه مدت‌هاست که دچار تنش هستند و دو طرف همدیگر را به نقض حریم دریایی و هوایی خود متهم می‌کنند. یونان و ترکیه در زمینه انرژی و موضوع پناهجویان نیز با هم اختلاف دارند.

ترکیه در ماه‌های اخیر انتقادات خود را از استقرار نیروهای یونان در جزایری در شرق دریای اژه، افزایش داده است. این جزایر طبق «معاهده ۱۹۲۳ لوزان» و«معاهده ۱۹۴۷ پاریس»  باید غیرنظامی شوند، بنابراین هرگونه استقرار نیروی نظامی یا سلاح در جزایر ممنوع است. 

چندی قبل وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که رادارهای سامانه دفاع هوایی «اس-۳۰۰» یونان  بر جنگنده‌های  ترکیه حین پرواز بر فراز دریای اژه قفل کردند.

یونان و ترکیه در زمینه نظامی نیز به شدت با هم رقابت دارند و هر دو  در حال تجهیز نیروهای مسلح خود  به ویژه در بخش هوایی هستند. یونان به تازگی  ۲۴ فروند جنگنده «رافال» ساخت فرانسه، ۶ فروند جدید و ۱۸ فروند دست دوم و همچنین سه فروند ناوچه فرانسوی سفارش داده است. یونان همچنین نامه‌ای را برای خرید یک اسکادران از جنگنده‌های «اف-۳۵» در ماه ژوئن به ایالات متحده ارسال کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1154759

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =