بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها باید به صورت مساوی تقسیم شود

معاون فرهنگی سابق جهاد دانشگاهی با تاکید بر اینکه تخصیص بودجه فرهنگی باید عادلانه باشد، گفت: من اعتقاد دارم بودجه فرهنگی بین دانشگاه‌ها باید به صورت مساوی تقسیم شود؛ چون زمانی که می‌گویند ۳ درصد از بودجه کل دانشگاه، این رقم بسیار متغییر بوده و در هر دانشگاه متفاوت است.

عیسی علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز  با اشاره به بودجه فرهنگی دانشگاه‌ها برای سال تحصیلی ۱۴۰۱ - ۱۴۰۲ اظهار کرد: معاونت فرهنگی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اعلام کرده است که ۳ درصد از بودجه کل دانشگاه‌ها باید به معاونت فرهنگی تخصیص یابد. 

وی با تاکید بر اینکه تخصیص بودجه فرهنگی باید عادلانه باشد، گفت: من اعتقاد دارم بودجه فرهنگی بین دانشگاه‌ها باید به صورت مساوی تقسیم شود؛ چون زمانی که می‌گویند ۳ درصد از بودجه کل دانشگاه، این رقم بسیار متغییر بوده و دانشگاه به دانشگاه تفاوت دارد. 

معاون فرهنگی سابق جهاد دانشگاهی با ذکر مثالی عنوان کرد: مثلا شما مسابقه دو میدانی یا اتومبیل‌رانی را در نظر بگیرد که ابتدایی برای آن در نظر گرفته نشده است. سپس بعد از طی کردن مسافتی، امتیازاتی برای شرکت کنندگان لحاظ می‌شود. در نتیجه بسیار طبیعی است که دونده یا راننده‌ای که جلوتر از سایرین بوده؛ با استفاده از امتیازات جدید، جلوتر باقی خواهد ماند. بنابراین دانشگاهی که از نظر فرهنگی جایگاه بالاتری دارد با این روش از بودجه بندی، بالاتر خواهد ماند.

وی بیان کرد: بودجه فرهنگی که توسط دولت‌ها برای حوزه فرهنگی کشور در نظر گرفته می‌شود بسیار ناچیز است. به تبع آن نیز بودجه فرهنگی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برای انجام فعالیت‌های فرهنگی در دانشگاه‌ها لحاظ می‌کند بسیار اندک است. 

علیزاده با اشاره به رتبه‌بندی فرهنگی دانشگاه‌ها تصریح کرد: اگر دانشگاه‌ها در شرایط فعلی رتبه‌بندی شوند، این رتبه‌بندی بسیار ناعادلانه است. بنابراین من به مسئولان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه‌ها پیشنهاد می‌دهم که در مرحله اول بودجه فرهنگی را بین دانشگاه‌ها تقسیم کنند و در مرحله دوم از آنها مطالبه کنند که با این بودجه چه فعالیت فرهنگی انجام داده‌اند. در مرحله سوم نیز مطلوب بودن یا نبودن این خروجی‌ها را دانشگاه به دانشگاه بررسی کنند. 

این کارشناس فرهنگی در پاسخ به این پرسش که آیا رتبه بندی فرهنگی دانشگاه تاثیری بر افزایش یا کاهش بودجه فرهنگی این نهاد علمی دارد یا خیر، گفت: به عقیده من مبنای تخصیص بودجه براساس این رتبه‌بندی مناسب نیست.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154822

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =