تمایل مسکو برای تقویت روابط با تهران افزایش یافته است

کارشناس اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه با بیان تحولات کنونی در خاورمیانه مسکو را به سمت تقویت روابط خود با تهران سوق داده خاطر نشان کرد: تهران به‌عنوان شریک استراتژیک روسیه که خود هدف کمپین تحریم‌های شدید آمریکا بوده، می‌تواند گزینه ارزشمندی برای مقاومت مسکو باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، تحولات چند سال گذشته در نظام بین الملل موجب شکل‌گیری اتحادهای جدیدی در بین برخی کشورها شده و به نظر می‌رسد قطب‌های جدیدی در مقابل کشورهای غربی تشکیل شده است. در این زمینه می‌توان به تقویت چشمگیر روابط ایران و روسیه اشاره نمود که به ویژه پس از جنگ اوکراین با سرعت زیادی در حال افزایش است. در ماه‌های اخیر اخبار متعددی در خصوص همکاری‌های دو کشور منتشر شده و حتی دامنه همکاری‌های مذکور به حوزه‌های دیگر از جمله حوزه نظامی کشیده شده است. به طور مثال، با توجه به تشدید درگیری‌های میدانی در برخی جبهه‌های جنگ اوکراین، روسیه اقدام به خرید پهپادهای ایرانی نموده و شواهد حاکی از موفقیت آنها در صحنه‌های نبرد بوده است. برای بررسی بیشتر افزایش همکاری دو کشور، مصاحبه‌ای با «پیوتر کورتونوف» -کارشناس اندیشکده «شورای امور بین الملل روسیه»- انجام شد.

از نظر این کارشناس روس، رویدادهای اخیر در واقع کمک زیادی به تمایل روسیه برای تقویت روابط خود با برخی از متحدان استراتژیک خود از جمله جمهوری اسلامی کرده است. وی با بیان اینکه، تحولات کنونی در خاورمیانه ممکن است مسکو را بیشتر به سمت تقویت روابط خود با تهران سوق دهد، خاطر نشان کرد: کرملین درگیر رویارویی شدید با غرب است و تلاش می‌کند تا از تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه از نظر اقتصادی و سیاسی بکاهد؛ بنابراین، تهران به‌عنوان شریک استراتژیک روسیه که خود هدف کمپین تحریم‌های شدید آمریکا بوده، می‌تواند گزینه ارزشمندی برای مقاومت مسکو باشد.

ایشان در ادامه افزود: با توجه به بحران اوکراین، اهمیت روابط دوجانبه بین تهران و مسکو نباید دست کم گرفته شود. به اعتقاد کورتونوف، علیرغم تحریم‌های شدیدی که اقتصاد دو کشور را تحت تأثیر قرار داده است، تجارت بین روسیه و ایران در مقایسه با سایر شرکای تجاری هر دو کشور بسیار ناچیز است. وی در پاسخ به سوالی در مورد اخبار منتشر شده در مورد همکاری‌های دو کشور در حوزه نظامی تصریح کرد: ارزیابی میزان همکاری نظامی بین دو کشور تا حدودی سخت است؛ علیرغم ادعاهای اخیر مبنی بر اینکه مسکو و تهران بر سر خرید پهپادهای ایرانی به توافق رسیده‌اند، این خبر هنوز توسط مقامات هیچ یک از این دو کشور تایید نشده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد همکاری دو کشور بیش از آنکه عمل گرایانه باشد، نمادین است. این کارشناس مسائل بین الملل برای توجیه ادعای خود گفت: روسیه و جمهوری اسلامی در تلاش هستند تا کارزارهای خارجی برای منزوی کردن خود را محدود کنند و از همین رو حفظ روابط مثبت بین دو کشور بسیار مهم است. این کارشناس روس با اشاره به اینکه شرایط در مورد همکاری‌های منطقه‌ای وضعیت کاملا متفاوت است، اظهار کرد: در شرایط کنونی روسیه و ایران خود را بسیار به یکدیگر وابسته می‌بینند و به همین دلیل ماهیت روابط به طور قابل توجهی عملگرایانه‌تر است. به اعتقاد این کارشناس روس، نقش ایران در خاورمیانه برای روسیه با توجه به پیامدهای اخیر در روابط مسکو و تل آویو اهمیت ویژه‌ای پیدا کرده است و اگرچه این روابط به طور کامل از هم پاشیده نشده، اما در حال حاضر روسیه بیشتر به سمت ایران متمایل شده تا اسرائیل.

کورتونوف با بیان اینکه این تحولات برای اسرائیل نشان دهنده یک پسرفت قابل توجه است، گفت: حفظ روسیه به عنوان یک عامل محدودکننده برای نفوذ منطقه‌ای ایران از دیرباز بخش مهمی از استراتژی تل‌آویو در خاورمیانه بوده است. با این حال، بعید است که روند دور شدن روسیه از اسرائیل در بلندمدت ادامه یابد. وی در انتها افزود: با وجود تناقضات بین مسکو و تل‌آویو بر سر اوکراین، روسیه و اسرائیل همچنان علاقمند به حفظ توازن قدرت کنونی در خاورمیانه هستند و احتمالا از دشمنی با یکدیگر در منطقه اجتناب خواهند کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154845

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =