شدت خشکسالی‌ها بیشتر خواهد شد

نتایج یک تحقیق جدید توسط دانشگاه آنگلیا شرقی که بر روی ۶ کشور انجام شده نشان می‌دهد که افزایش دمای متوسط جهانی به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد دوره‌های خشکسالی را طولانی‌تر و شدت آن را نیز افزایش خواهد داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، نتایج یک تحقیق جدید توسط دانشگاه آنگلیا شرقی (UEA) که بر روی ۶ کشور هند، چین، اتیوپی، غنا، برزیل و مصر انجام شده، نشان می‌دهد که جهان با سرعت در حال پیشروی به سوی افزایش دمای متوسط جهانی به بیش از ۱.۵ درجه سانتی‌گراد است. روند فعلی افزایش گرمایش زمین، خشکسالی‌هایی را ایجاد می‌کند که سال ها ادامه خواهد داشت. افزایش دمای کره زمین باعث خشکسالی‌هایی می‌شود که مکررتر و طولانی‌تر هستند و خطرات قابل توجهی برای مردم و اکوسیستم‌ها به همراه دارد.

بیشتر بخوانید:

مهاجرت روستاییان محصول مدیریت غلط کشاورزی/ خشکسالی نتیجه برداشت از منابع طبیعی

در رابطه با نتیجه این تحقیقات دکتر پرایس ، محقق ارشد این تحقیقات گفت: تعهدهای فعلی برای کاهش تغییرات آب و هوایی بازدارنده نیست و پیش‌بینی می‌شود که فعالیت‌های ما منجر به گرمایش جهانی ۳ درجه سانتی‌گراد یا بیشتر شود. در سناریوی گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد، احتمال خشکسالی در برزیل و چین سه برابر، در اتیوپی و غنا دو برابر، در هند اندکی افزایش و در مصر به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

وی ادامه داد: این آمار به شدت در سناریوی گرمایش ۴ درجه سانتی‌گراد تغییر می‌کند، جایی که احتمال خشکسالی پیش‌بینی شده در برزیل و چین نزدیک به ۵۰ درصد، تا ۳۰ درصد در اتیوپی و غنا، نزدیک به ۲۰ درصد در هند و ۱۰۰ درصد در مصر است. در مصر حتی مقادیر جزئی گرمایش زمین می‌تواند منجر به افزایش شدید احتمال خشکسالی شود.

پروفسور راشل وارن، دیگر محقق دانشگاه آنگلیا شرقی گفت: با گرم شدن کره زمین نه تنها احتمال و شدت خشکسالی افزایش می‌یابد، بلکه طول خشکسالی نیز افزایش پیدا می‌کند. پیش‌بینی می‌شود در برزیل، چین، اتیوپی و غنا خشکسالی‌های بیش از دو سال حتی در سناریوی گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد رخ دهد. در سناریوی گرمایش ۲ درجه سانتی‌گراد، طول خشکسالی پیش‌بینی شده در همه کشورها (به جز هند) بیش از سه سال خواهد بود.

وی افزود: در سناریوی گرمایش ۳ درجه سانتی‌گراد، پیش‌بینی می‌شود که خشکسالی به ۴ تا ۵ سال نزدیک شود، در حالی که در سناریوی گرم شدن ۴ درجه سانتی‌گراد ممکن است خشکسالی‌هایی بیش از پنج سال در برزیل و چین ایجاد کند. همچنین، انتظار می‌رود که درصد زمین‌هایی که پیش‌بینی می‌شود در معرض خشکسالی شدید قرار گیرند، با سناریوی گرمایش ۱.۵ درجه سانتی‌گراد در برزیل، چین و مصر و در مناطقی که برف و یخ دائمی در هند وجود دارد، به سرعت افزایش یابد.

این محقق بیان کرد: این مناطق سرچشمه سیستم‌های رودخانه‌ای و تأمین‌کننده آب میلیون‌ها نفر در پایین دست را تشکیل می‌دهند. خشکسالی شدید می‌تواند منجر به کاهش ذخیره آب شود و بر عرضه آب تأثیر بگذارد. خشکسالی می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر تنوع زیستی، عملکرد کشاورزی و اقتصاد داشته باشد.

وارن اضافه کرد: اجرای توافق‌نامه پاریس می‌تواند از نظر کاهش خطر خشکسالی شدید در این ۶ کشور، در تمام طبقات اصلی پوشش زمین و برای درصد زیادی از جمعیت در سراسر جهان، مزایای عمده‌ای داشته باشد. این نیاز به اقدام فوری در مقیاس جهانی در حال حاضر برای توقف جنگل‌زدایی (از جمله در آمازون) در این دهه و کربن‌زدایی سیستم انرژی در این دهه دارد تا بتوانیم تا سال ۲۰۵۰ روند فعلی انتشار گازهای گلخانه‌ای را متوقف کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1154913

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =