اعتراض ۸ هزار نفر به مشکلات دانشگاه‌های علوم پزشکی/ درخواست استیضاح وزیر بهداشت مطرح شد

جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در نامه‌ای به رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خواستار استیضاح وزیر بهداشت و رسیدگی فوری به مشکلات جامعه علوم پزشکی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، جمعی از دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در نامه‌ای از رئیس جمهور و نمایندگان مجلس خواستند به مشکلات جامعه علوم پزشکی کشور رسیدگی کنند. در این نامه آمده است که وضعیت نامناسب دانشگاه‌های علوم پزشکی سبب ایجاد بی عدالتی آموزشی، وضعیت ناپایدار شغلی، فرار و مهاجرت فارغ‌التحصیلان و اساتید علوم پزشکی شده است. 

این افراد همچنین خواستار استیضاح وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مجلس شورای اسلامی شدند. طرح استیضاح وزیر بهداشت از خردادماه ۱۴۰۱ مطرح شد و تاکنون بارها از سوی نمایندگان مجلس پیگیری شده است. به طوری که مسعود خاتمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، اواخر شهریورماه ۱۴۰۱ جمع آوری امضا برخی نمایندگان مجلس برای استیضاح وزیر بهداشت را تایید کرد و گفت: نمایندگان حق نظارت دارند. برخی ایرادهایی که نمایندگان مجلس دارند به اقدامات مدیران دانشگاه‌های علوم پزشکی است.

اجرایی نشدن مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی در راستای جبران کمبود پزشک و دندانپزشک و  پذیرش دانشجوی پزشکی بدون کنکور از جمله مهم‌ترین انتقاد وارد شده به عملکرد وزیر بهداشت برای طرح درخواست استیضاح بود. 

دور زدن کنکور و تحصیل در رشته پزشکی توسط دانشجویان انتقالی از خارج

در ادامه این نامه آمده است که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به جای صیانت از رشته‌های علوم پزشکی به‌عنوان حافظان سلامت جامعه به‌صورت پرشتاب روند اشباع و بی‌اعتبارسازی این رشته‌ها را در پیش گرفته است. احداث دانشکده‌های علوم پزشکی در نقاط مختلف بدون تأمین حداقل تجهیزات لازم برای این امر خطیر که بیشتر به علت لابی‌های سیاسی و توصیه‌های اشخاص صورت گرفته و صدور مجوز رسمی دور زدن کنکور سراسری توسط دانشجویان دانشگاه‌های سطح پایین خارج کشور و انتقال به دانشگاه‌های داخلی که مغایر با عدالت آموزشی و اهداف نظام و کشور در مقوله عدالت اجتماعی است حوزه سلامت را در خطر بزرگی قرار داده است.

ایسکانیوز در گزارش  انتقال بی‌ضابطه دانشجویان به داخل خلاف عدالت آموزشی است به بررسی عملکرد وزارت بهداشت در زمینه دانشجویان انتقالی از خارج پرداخت. یکی دیگر از مشکلات مطرح شده در این نامه تصمیماتی از جمله حذف نهادهای مستقل دانشجویی از چرخه فعالیت همچون شورای صنفی دانشجویان بود. با این توضیح که برخلاف توصیه های اکید مقام معظم رهبری در باب کنش گری و مطالبه گری دانشجویان وزارتخانه مانع فعالیت این نهادها می‌شود.

افزایش ۳۰ برابری نرخ تغذیه دانشجویان پردیس خودگردان

افزایش بیش از ۳ برابری نرخ تغذیه دانشجویان روزانه و افزایش ۳۰ برابری نرخ تغذیه دانشجویان پردیس خودگردان یکی دیگر از موارد اشاره شده در نامه بود. همچنین در ادامه این نامه آمده است که افزایش شهریه دانشجویان در دانشگاه‌های علوم پزشکی با وجود وضعیت نامناسب اقتصادی که منجر به افزایش مشکلات و آسیب‌های روحی و روانی در میان دانشجویان علوم پزشکی خواهد شد.

سایر مشکلات ذکر شده در این نامه اعتراضی هم شامل مواردی مانند بی‌توجهی به درخواست‌های کادر بهداشت و درمان کشور در تحقق مطالباتی همچون تبدیل وضعیت، ناتوانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در تأمین مشوق های لازم و بهبود فضای شغلی فارغ‌التحصیلان علوم پزشکی از جمله کمبود نیرو و فشار سنگین کاری در مراکز درمانی، نگاه دسته چندمی به حوزه بهداشت، بی عدالتی در نظام پرداخت، محدودیت های فضای کسب و کار است. بر اساس مندرجات این نامه، اشباع بازار شغلی بسیاری از رشته های علوم پزشکی منجر به تمایل بالای کادر بهداشت و درمان به مهاجرت به کشورهای دیگر شده و وزارت بهداشت نه تنها هیچ برنامه ای جهت افزایش انگیزه کادر سلامت برای ماندگاری و خدمت در کشور ارائه نداده است که سیاست های این وزارتخانه مستقیما در جهت افزایش مهاجرت این گروه به کشورهای خارجی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155019

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =