شرایط و نحوه دریافت بیمه زنان خانه‌دار

زنان خانه‌دار بخشی از جامعه هستند که موضوع تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن‌ها سال‌ها مورد بحث بوده و حالا امکان این فراهم شده که زنان خانه‌دار هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، زنان خانه‌دار بخشی از جامعه هستند که موضوع تحت پوشش بیمه قرار گرفتن آن‌ها سال‌ها مورد بحث بوده و حالا امکان این فراهم شده که زنان خانه‌دار هم تحت پوشش بیمه قرار بگیرند.

بیشتر بخوانید

اغلب محصولات مشاغل خانگی متناسب با نیاز بازار نیستند

کدام زنان مشمول بیمه هستند؟

تمام زنان و دختران ۱۸ تا ۵۰ سال که تحت پوشش بیمه نسیتند می‌توانند، می‌توانند از این امکان استفاده کنند. زنان بیش از ۵۰ سال هم درصورت داشتن بیمه به ازای سال‌هایی که بیمه دارند به سنشان افزوده می‌شود. البته متقاضیانی که دارای ۱۰ سال سابقه پرداخت حق بیمه نزد سازمان تامین اجتماعی هستند از اعمال شرط سنی مقرر معاف می‌شوند.

سه نوع نرخ حق بیمه برای بیمه زنان خانه دار و دختران تعریف شده است که متقاضی می تواند یکی از آنها را انتخاب کند. دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه این گروه نیز بین حداقل و حداکثر دستمزد مصوب است که زنان متقاضی بیمه می توانند متناسب با سن و سابقه بیمه‌ای، دستمزد مورد نظر را انتخاب کنند.

سن متقاضی سابقه پرداخت حق بیمه قبلی

    ۰ تا۵ سال ۵تا ۱۰ سال ۱۰ تا ۱۵ سال ۱۵ سال و بیشتر

    ۴۰ سال تمام و کمتر از حداقل تا حداکثر دستمزد از حداقل تا حداکثر دستمزد مصوب بین حداقل تا حداکثر ۳ برابر حداقل بین حداقل تا حداکثر میانگین دستمزد ۳۶۰ روز آخر بیمه پردازی

    ۴۱ الی ۴۲  از حداقل تا حداکثر ۶ برابر حداقل

    ۴۲ الی ۴۳  از حداقل تا حداکثر ۵ برابر حداقل

    ۴۳ الی ۴۴  از حداقل تا حداکثر ۴ برابر حداقل

    ۴۴ الی ۴۵  از حداقل تا حداکثر ۳ برابر حداقل

    ۴۵ سال و بیشتر  از حداقل تا حداکثر ۲ برابر حداقل

شایان ذکر است در مواردی که دستمزد انتخابی متقاضی بالاتر از حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار باشد، ضریب دستمزد انتخابی نسبت به حداقل دستمزد مصوب شورای عالی کار همواره در سنوات آتی رعایت می‏شود.

انتخابی بودن استفاده از خدمات درمانی از دیگر مزایای طرح بیمه زنان خانه‌دار است. به عبارت دیگر در صورتی که زنان متقاضی استفاده از این نوع بیمه تحت تکفل پدر، مادر یا همسر خود بوده و از این طریق از مزایای درمانی سازمان تأمین اجتماعی برخوردار باشند، نیازی به پرداخت حق سرانه درمان نیست و در غیر این صورت می‌توانند با پرداخت حق سرانه درمان مصوب از خدمات درمانی مراکز ملکی و همچنین طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی نیز برخوردار شوند.

نرخ حق بیمه چقدر است؟

نرخ پرداخت حق‌بیمه زنان خانه‌دار برای برخورداری از حمایت‌های بازنشستگی ۱۲ درصد؛ بازنشستگی و فوت(پرداخت مستمری به بازماندگان واجد شرایط) ۱۴ درصد و بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی ۱۸ درصد است.

برای ثبت‌نام متقاضیان می‌توانند به سامانه تامین اجتماعی به آدرس es.tamin.ir مراجعه کرده و به صورت غیرحضوری ثبت‌نام کنند.

امکان بازنشستگی وجود دارد

بانوانی که تحت تکفل همسر یا پدر خود هستند، تنها از حمایت درمانی سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ثبت‌نام و بیمه‌پردازی در بیمه زنان خانه‌دار، موقعیت بانوان را از بیمه‌شده تبعی به بیمه‌شده اصلی تغییر می‌دهد و با این کار، بانوان از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

ضمن اینکه این مزیت ویژه برای بانوان ایجاد شده که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و زنان خانه‌داری که از بیمه همسر یا پدر خود جهت حمایت درمانی استفاده می‌کنند نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

بانوانی که از مستمری بازماندگان استفاده می‌کنند نیز در کنار دریافت مستمری، امکان بیمه‌پردازی به عنوان بیمه زنان خانه‌دار را دارند و در زمان احراز شرایط و رسیدن به مرحله بازنشستگی نیز امکان دریافت همزمان مستمری بازماندگان (مربوط به همسر متوفی) و مستمری بازنشستگی برای آنان وجود خواهد داشت.

بانوانی که تحت تکفل پدر خود هستند، تنها از "حمایت درمانی" سازمان تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌شوند. ثبت‌نام و بیمه‌پردازی در بیمه زنان خانه دار، موقعیت بانوان را از بیمه‌شده تبعی به بیمه‌شده اصلی تغییر می‌دهد و با این کار، بانوان از خدمات بازنشستگی و سایر تعهدات بلندمدت تأمین اجتماعی برخوردار می‌شوند.

ضمن اینکه این مزیت برای بانوان ایجاد شده است که امکان تداوم استفاده از خدمات درمانی بیمه همسر یا پدر نیز برای آنان فراهم است و دخترانی که از بیمه پدر خود استفاده می‌کنند، نیازی به پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از خدمات درمانی نخواهند داشت.

امکان دریافت مستمری جداگانه برای بیمه‌شدگان خانه‌دار وجود دارد و مستمری‌بگیر بودن همسر، تأثیری در برقراری مستمری زنان خانه‌دار بعد از احراز شرایط قانونی ندارد. 

علاوه بر این بیمه زنان خانه‌دار به عنوان سابقه بیمه تأمین اجتماعی تلقی و به سوابق قبلی بیمه تأمین اجتماعی اضافه می‌شود و نیاز به هیچ اقدام خاصی برای اضافه کردن سوابق نخواهد بود.

امکان تحت پوشش بیمه قرار دادن فرزند

زنان خانه‌دار بیمه شده تامین اجتماعی می‌توانند با احراز شرایط قانونی فرزندان خود را به عنوان بیمه‌شده تبعی تحت پوشش قرار دهند و در این صورت خدمات درمانی تأمین اجتماعی برای فرزندان برقرار می‌شود. همسر زنان خانه‌دار بیمه‌شده نیز در صورتی که بر اساس نظر کمیسیون پزشکی تامین اجتماعی از کار افتاده کلی باشد و یا بیش از ۶۰ سال سن داشته و از نظر مالی تحت تکفل بیمه‌شده زن باشد، امکان پوشش بیمه‌ای به عنوان بیمه شده تبعی را خواهد داشت.

امکان تحت پوشش بیمه قرار دادن پدر و مادر وجود دارد؟

در صورتی که سن پدر از ۶۰ و سن مادر بیش از ۵۵ سال باشد با اینکه به تشخیص کمیسیون‌های پزشکی موضوع قانون تامین اجتماعی، از کارافتاده باشد و معاش آنها توسط بیمه‌شده تامین شده و مستمری دریافت نکنند، امکان تحت پوشش قرار گرفتن به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =