پیش بینی بورس یکشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱

بورس تهران امروز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ با افت بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه شد. شاخص کل امروز هم به واسطه افت ۱۵ هزار و ۷۶ واحدی به روند نزولی خود ادامه داد و در محدوده یک میلیون و ۳۳۱‍ هزار واحدی تثبیت شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بورس تهران امروز شنبه ۹ مهر ۱۴۰۱ با افت بیش از ۱۵ هزار واحدی همراه شد. شاخص کل امروز هم به واسطه افت ۱۵ هزار و ۷۶ واحدی به روند نزولی خود ادامه داد و در محدوده یک میلیون و ۳۳۱‍ هزار واحدی تثبیت شد. شاخص هم وزن نیز با افت سنگین بیش از ۶ هزار واحدی همراه شد و تابلوها رقم ۳۸۶ هزار واحد را برای این سنجه بازار به ثبت رساندند.

بیشتر بخوانید:

پیش بینی بورس چهارشنبه ۶ مهر ماه ۱۴۰۱

وضعیت بازار به گونه‌ای رقم خورد که تنها ۵۷ نماد مثبت و ۵۸۳ نماد منفی در پایان معاملات به ثبت رسید. ارزش معاملات نیز ۲ هزار و ۲۲۰ میلیارد تومان بود که در مقایسه با هفته‌های گذشته نشانه‌ای نگران کننده برای سرمایه گذاران بورسی محسوب می‌شود.

دلیل افت بورس

به باور اغلب کارشناسان افت بورس تهران در ابتدای هفته دوم مهر ماه در پی وضع تحریم‌های جدید نفتی از سوی وزارت خزانه‌داری آمریکا رقم خورده است. البته دلایل ریشه‌ای تری نیز برای وضعیت کنونی بورس ذکر می‌شود اما به باور تحلیلگران بازار سرمایه، موضوع تحریم جدید نفتی به صورت مقطعی تاثیر منفی روی بازار داشته است. ظاهرا همین امر نیز موجبات افت بیش از یک درصدی شاخص کل را نیز فراهم کرده است.

البته اکثر قریب به اتفاق متخصصان و اهالی بازار سهام معتقدند دولت سیزدهم با اعمال سیاست‌های غلط اقتصادی زمینه را برای ایجاد بحران در بورس فراهم کرده است. به اعتقاد این گروه از کارشناسان اعضای تیم اقتصادی دولت سیاست‌هایی را اتخاذ کردند که اغلب در راستای تحکیم اقتصاد دستوری بوده است. این عده تاکید دارند که همین سیاست باعث شده تا بازار سهام وارد فاز نزولی و فرسایشی شود.

از همین رو گفته می‌شود دلیل اصلی افت بورس در حقیقت عملکرد غیرکارشناسی و غیراصولی دولت ابراهیم رئیسی بوده است. عملکردی که هر از گاهی در امتداد تحولات گوناگون اقتصادی و سیاسی قرار گرفته و شرایط بازار سرمایه را بیش از پیش بحرانی می‌کند. هرچند نشانه‌ای از تغییر رویه دولت دیده نمی‌شود و اهالی بازار نیز فعلا انتظار بهبود وضعیت بورس را ندارند.

پیش بینی بورس فردا یکشنبه ۱۰ مهر ماه ۱۴۰۱

شاخص کل بورس چهارشنبه هفته اخیر روی عدد  یک میلیون و ۳۵۵ هزار واحدی بود و این هفته به محدوده یک میلیون و ۳۴۶ هزار واحدی رسید و افت ۰٫۶۴ درصدی را ثبت کرد. از سوی دیگر شاخص هم‌وزن نیز کاهش ۰٫۸۰ و شاخص کل فرابورس نیز در حدود ۰٫۱۹ درصد کاهش یافت و به تراز ۱۸ هزار و ۳۶۲ واحدی رسید.
بورس در این هفته تنها سه روزی کاری داشت اما با این وجود بازدهی بازار منفی شد. براساس این روند منفی کارشناسان عقید دارند بازار هفته آینده نیز تا حدودی به روند نزولی خود ادامه دهد.
البته برخی از کارشناسان می‌گویند که با توجه به انتشار گزارش‌های سه و شش ماهه انتظار می‌رود که بورس هفته آینده روزهای متعادل و گاهی مثبت خوبی را پشت سر بگذارد.

گزارش‌های سه و شش ماهه بازار سرمایه بسیار مهم، چرا که می‌تواند روند بازار را تغییر دهد و احتمالا می‌رود برخی از شرکت‌ها بازدهی منفی داشته باشند. عواملی چون قطعی برق، کاهش قیمت کامودیتی‌ها در بازارهای جهانی، کاهش قیمت نفت، نوسان قیمت دلار و… صورت مالی‌های مطلوبی نداشته باشیم. البته این عوامل صددرصد نیست و ممکن است برخی از شرکت‌ها عملکرد بسیار مثبت و برخی دیگر عملکرد منفی داشته باشند.
اغلب کارشناسان می‌گویند که شرکت‌های دلارمحور با کاهش سودآوری و شرکت‌های داخلی و ریال‌محور سود مواجه خواهند شد. اما به طور کلی وضعیت سودآوری شرکت‌ها در گزارش‌های سه و شش ماهه منفی خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155071

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =