افزایش ویلچر فروشی معلولان برای تامین هزینه‌ها / بهزیستی شفافیت بودجه ندارد

مروتی گفت: بهزیستی شفافیت بودجه ندارد و اعلام نمی‌کند که بودجه دریافتی را در چه اموری صرف کرده است. ما بارها نامه ‌نگاری کرده و درخواست اعلام شفاف هزینه‌کردها را داشتیم اما ترتیب اثر داده نشد.

بهروز مروتی؛ مدیر کمپین معلولان در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص عملکرد بهزیستی در پرداخت کمک هزینه درمان به معلولان گفت: ساز و کار به این شکل است که معلول پس از انجام عمل جراحی یا درمان مدنظر فاکتور را نزد بهزیستی می‌آورد و بهزیستی بخش کوچکی را به او پرداخت می‌کند. معمولا بهزیستی تنها بخش جزئی از هزینه درمان را پرداخت می‌کند که آن هم به شرط این است که بودجه کافی داشته باشد. گاهی حتی پیش آمده که تا مدت‌ها از ارائه درخواست کمک هزینه درمان توسط معلول گذشته اما پرداختی از سوی بهزیستی صورت نگرفته است.

بیشتر بخوانید

تعلل سازمان غذا و دارو در توزیع داروی بیماران اس ام ای + فیلم

او افزود: بهزیستی اعلام نمی‌کند که چه سازوکاری برای پرداخت هزینه درمان دارد. از طرفی بهزیستی از بیمار می‌خواهد که ابتدا هزینه را پرداخت کند بعد فاکتور ارائه دهد اما گاهی هزینه درمان به قدری زیاد است که معلول توان پرداخت ندارد و از درمان صرف نظر می‌کند.

مروتی درباره دلایل کمبود بودجه بهزیستی توضیح داد: موضوع بودجه دو محور دارد یکی اینکه سازمان برنامه و بودجه، بودجه کافی به بخش توانبخشی و به طور کلی برای حمایت از معلولان اختصاص نمی‌دهد. بودجه اختصاص یافته نهایت ده درصد از نیاز معلولان را جبران می‌کند.

مدیر کمپین معلولان عنوان کرد: محور دوم مدیریت اشتباه بهزیستی در هزینه‌کردها است. از طرفی بهزیستی شفافیت بودجه ندارد و اعلام نمی‌کند که بودجه دریافتی را در چه اموری صرف کرده است. ما بارها نامه ‌نگاری کرده و درخواست اعلام شفاف هزینه‌کردها را داشتیم اما ترتیب اثر داده نشد.

او ادامه داد: مهم‌ترین دغدغه معلولان موضوع معیشت هستند. طور کلی معلولان از اقشار ضعیف جامعه هستند و مشکل معیشت در آن‌ها به چشم می‌آید. زباله‌گردی و دست فروشی بیشتر شده و گاهی برخی معلولان نیازمند برای تامین هزینه مجبور به فروش ویلچرهای خود می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =