اصول حکمرانی در جمهوری اسلامی براساس حکمت است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ما به عنوان مسلمان در رویارویی با حوادث باید به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) رجوع کنیم، چرا که قرآن برای ما مانند سفره (مأدبه الله) یا ادبستان یا فرهنگستان است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مراسم اختتامیه طرح حامیم ویژه دانشجویان پسر و افتتاحیه دوره دانشجویان دختر دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران عصر امروز با حضور محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در مجتمع آموزشی و رفاهی واحد تهران مرکزی در چالوس برگزار شد.

طهرانچی در ابتدای این نشست با اشاره به حوادث اخیر کشور، گفت: اکنون جمهوری اسلامی ایران در شرایط خاصی قرار دارد، البته همواره در طول ۴۳ سال پیروزی انقلاب اسلامی کشور ما شرایط سخت و گذارهای متفاوتی را تجربه کرده است. اما بحمدالله جمهوری اسلامی ایران همواره سربلند و پیروز بوده است. 

وی با اشاره به حکمرانی در جامعه اظهار کرد: واقعیت این است که نظام سلطه با در اختیار داشتن فضای مجازی به دنبال سیطره حاکمیت خود بر جهان است و جمهوری اسلامی ایران مقابل این جریان ایستاده است. این در حالی است که برای آمریکا هیچگاه متصور نبوده که بخواهد شرارت و دخالتی در کشوری انجام دهد و مانعی در مسیر آن باشد. اما در وقایع اتفاق افتاده در کشور سوریه همه دنیا گفتند که رئیس جمهور این کشور باید تغییر یابد. اما جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهور قانونی سوریه حمایت کرد و این ضربه سنگینی برای ایالت متحده و هم پیمانان او بود. به همین دلیل دشمنان جمهوری اسلامی ایران به دنبال هر فرصتی برای جنجال آفرینی در کشورمان هستند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: ما به عنوان مسلمان در رویارویی با حوادث باید به قرآن و مکتب اهل بیت (ع) رجوع کنیم، چرا که قرآن برای ما مانند سفره (مأدبه الله) یا ادبستان یا  فرهنگستان است. از اینرو در نظام اسلامی باید هم امر به «یأمر» که شامل عدل، احسان و ایتا ذی القربی و در کنار آن نیز بازداشتن از «ینهی» که همان فحشا، منکر و بغی بپردازد. 

طهرانچی تصریح کرد: زمانی که از عدل سخن می گوییم، یعنی مسئولان در نظام اسلامی باید مراقب فرزندان خود باشند و عدالت در قالب «یأمر» رعایت شود و همچنین تأکید بر رعایت پوشش و حجاب نیز در قالب پرداختن به «ینهی» است. بنابراین مسأله پوشش و حجاب در نظام اسلامی یکی دعوای فردی نیست و این تفاوت نگاه نظام اسلامی با نظام سلطه است که آنها می گویند فقط به «یأمر» توجه داشته باشید و به «ینهی» نپردازید، این در حالی است که رفتارهای ما باید ایجابی و سلبی باشد. 

وی با اشاره به تفاوت‌های نظام جمهوری اسلامی ایران و نظام سلطه، گفت: جمهوری اسلامی ایران یک نظام الهام بخش است که در مقابل نظام سلطه ایستاده و علیرغم آنکه دشمنان ما اذعان داشتند می خواهند ریشه ملت ایران را خشک کنند، اما کشور ما همواره سرافراز بوده و موفقیت‌های چشمگیری به همراه داشته است. از اینرو با توجه به عضویت ایران در پیمان شانگهای و موفقیت های ایران در عرصه بین المللی، بحران آفرینی دشمنان در کشورمان افزایش یافت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ضمن توصیه مطالعه مجموعه کتاب جهان بینی شهید مطهری و کتاب علم و ایمان وی گفت: اخیراً موضوعی تحت عنوان جامعه دانش بنیان مطرح می شود، اما آیا می توان به یک جامعه صرفاً دانشی اتکا کرد؟ پاسخ این سؤال در این کتاب شهید مطهری داده شده است و به خوبی به رابطه علم و ایمان با انسان پرداخته. براین اساس علم را می توان منشاء روشنایی و توانایی، ابزارساز، سرعت دهنده، توانستن، زیبایی عمل، امنیت بیرونی و نمایانگر آنچه هست، دانست. اما ایمان عشق، امید و گرمی، مقصد ساز، جهت دهنده، خوب خواستن، زیبایی روح، امنیت درونی و الهام بخش آنچه باید انجام داد، است و این دو با هم تفاوت هایی دارند. بنابراین نمی توان جامعه را فقط دانش بنیان اداره کرد. 

 طهرانچی در ادامه با اشاره به ابعاد مختلف حکمرانی اظهار کرد: حکمرانی دارای ابعاد چیستی، چرایی و چگونگی است و اختلاف انقلاب اسلامی با غرب مربوط به عقبه فکری آن است و ما در پارادایم، مکتب ذهنی، رویکرد و نظریه با نظام غرب اختلاف داریم. این موضوع در مدیریت علم نیز وجود دارد، چرا که اگر علم به درستی منتهی نشود، منجر به بمب اتم یا جنگ های بیولوژیکی و پاندمی های ساخته شده به دست بشر خواهد شد.

وی ادامه داد: رویکرد علم از سال ۲۰۰۱ تغییر یافت و به تبع آن علم برای دفاع به علم برای امنیت مبدل شد و سیاست علمی شکل گرفت که در آن به جای دانشمندان، سیاستگذاران در این عرصه نقش آفرین شدند و ماحصل علم دانشمندان در اختیار سیاست گذاران قرار گرفت. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به گذشته تاریخی کشور خاطرنشان کرد: هر ملتی دارای یک گذشته و تمدن است که با دانستن و شناخت آن می تواند آینده خود را بسازد و اگر گذشته هر ملت فراموش شود، دیگر نمی توان برای آن آینده ای متصور شد. خداوند متعال در  قرآن کریم قریه ای را مثال می زند که گذشته ای خوبی داشت، اما نعمت های خود را ندید و فردای آنها نابود شد. اکنون نیز هر کشوری می تواند امنیت و اقتصاد خوبی داشته باشد، اما اگر به نعمت ها بی اهمیت باشد در آینده اتفاقات دیگری برای آن رقم خواهد خورد.

 طهرانچی ادامه داد: دشمنان در گذشته با اعمال تحریم های ظالمانه اقتصاد کشور ما را مورد هجمه قرار داده بودند و اکنون نیز به دنبال در هم زدن امنیت و آرامش ما هستند. بنابراین تک تک ما به عنوان عنصر فعال در این مواجهه نقش محوری داریم و باید با حضور و فکر خود نقش آفرینی کنیم و بدانیم که چگونه بیندیشیم، در رفتار عمومی اثر داشته باشیم و روزهای تاریخی را یادآوری کنیم. 

وی با بیان اینکه حکمرانی به معنای برنامه داشتن امروز برای فردایی بهتر است، به قصه حضرت یوسف (ع) در قرآن کریم اشاره کرد و گفت: خداوند در احسن القصص می فرماید که برای حضرت یوسف‌(ع) علم تعبیر احادیث یا علم آینده نگری عطا کرد که نشان می دهد نمی توان بدون نگاه به آینده حکمرانی کرد. از این رو حضرت یوسف (ع) با تعبیر خواب و علم آینده بینی توانست برای هفت سال آبادانی و هفت سال خشکسالی مصر سیاستگذاری، برنامه ریزی و اجرا داشته باشد. درسی که می توان از قصه حضرت یوسف (ع) گرفت این است که هر حکومتی باید آینده را بداند، مسیر را تعیین کند و اتفاقات را به مردم آگاهی بخشی کند و به دنبال تغییر سبک زندگی باشد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: آینده نگاری نیازمند دانش، سیاست گذاری دانش و حکمت و برنامه ریزی است، به همین دلیل اختلاف در حکمرانی ما با غرب در منشاء سیاستگذاری است، چرا که بر خلاف اصول حکمرانی غرب منشاء حکمرانی در جمهوری اسلامی براساس حکمت است و حکمت توسط پیامبران عرضه شده است و تبیین به عنوان روشن کننده مسیر در سیاستگذاری وجود دارد. بنابراین در نظام جمهوری اسلامی ایران که مبتنی بر ولایت فقیه است، ولی فقیه کسی است که باید حکیم عالم باشد، نه صرفاً یک فرد عالم و بسیاری از مباحث که در موضوعات تبیینی مطرح است، مربوط به دوگانه علم و حکمت است و این برخلاف سیاستهای ماکیاولی است که در آن علم به جای منافع للناس به دنبال قدرت انسان است. 

 طهرانچی در پایان گفت: واقعیت این است که اکنون دنیا به وسیله فضای مجازی به هم وصل شده و سردمداران نظام سلطه به دنبال آن هستند که هیچ فرهنگ و خرده فرهنگی در مقابل آنها وجود نداشته باشد، تا تک صدا باشند، اما جمهوری اسلامی ایران تنها نظامی است که در مقابل این دیدگاه ایستاده و معتقد است که زندگی انسان باید حکیمانه و عالمانه باشد و در مقابل نظام قدرت طلب و منفعت طلب که می خواهد دنیا را در دست داشته باشد، مقاومت می کند تا انسانها بردگان نوین نظام سلطه نشوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155112

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =