زمستانی تلخ و آلوده در انتظار تهران / ضعف دستگاه‌های مسئول در شناسایی منابع انتشار آلودگی هوا

تقوایی عنوان کرد: با توجه به اینکه وضعیت جوی پیش رو از منظر میزان بارش‌ها ویژه و قابل توجه نیست، امسال زمستان و پاییز آلوده‌ای خواهیم داشت.

حمیدرضا تقوایی؛ پژوهشگر حوزه آلودگی هوا در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درخصوص وضعیت آلاینده‌ها در کشور گفت: برای اینکه بتوان سیاست درستی را در کنترل آلودگی هوا اعمال کرد باید سهم هرکدام از منابع انتشار آلاینده مشخص شود. منشا انتشار در هر شهر و منطقه‌ای متفاوت است؛ برای مثال آلاینده‌های شهر تهران بیشتر ناشی از احتراق سوخت است که شامل منابع متحرک و ثابت می‌شود. آلاینده‌های موجود در خوزستان بیشتر ریزگردها هستند.

بیشتر بخوانید

تغذیه مناسب برای مقابله با خطرات آلودگی هوا

او افزود: ما در شناسایی منابع انتشار و مشخص کردن سهم هر منبع ضعیف هستیم. البته در مقایسه با دهه هفتاد تعداد ایستگاه‌ها در شهر تهران افزایش پیدا کرده اما به جز چند مطالعه دانشگاهی مطالعات منشایابی انجام نشده است. این مطالعات پرهزینه هستند. به همین جهت منشا آلایندگی در سطح وسیع مشخص نمی‌شود، برای مثال در چند سال گذشته با پدیده بوی نامطبوع مواجه شدیم اما اقدامی برای شناسایی منشا آن انجام نشد.

تقوایی عنوان کرد: با توجه به اینکه وضعیت جوی پیش رو از منظر میزان بارش‌ها ویژه و قابل توجه نیست، امسال زمستان و پاییز آلوده‌ای خواهیم داشت. از طرفی با درنظر گرفتن خروجی دستگاه‌های مسئول در کنترل آلودگی هوا زمستان تلخ‌تری را در مقایسه با سال‌های پیش تجربه خواهیم کرد. آلودگی هوا یک روزه ایجاد نشده که بتوان یک روزه کنترلش کرد و اگر امسال تغییرات بنیادی انجام دهیم نتیجه آن را سال‌ها بعد می‌بینیم. امروز ثمره کارهای نکرده گذشته را تجربه می‌کنیم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =