رییس گروه برنامه‌ریزی و آمارهای سازمان امور مالیاتی کشور از شکسته شدن رکورد ۱۰ساله وصول درآمدهای مالیاتی در دولت سیزدهم با توجه به کاهش ۵ درصدی مالیات بخش تولید خبر داد و گفت: با شناسایی فرارهای مالیاتی ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد از ابتدای امسال تا پایان شهریورماه وصول شد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، در نیمه اول امسال ۲۳۱ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی محقق شده است، این مهم در حالی رخ داده که امسال با تصمیم دولت سیزدهم و مصوبه مجلس، مالیات بخش تولید ۵ درصد نسبت به سال‌های قبل کاهش یافته است.

به تور انداختن فراریان مالیاتی و مقابله با کم‌اظهاری مالیاتی برخی مؤدیان، دلیل اصلی افزایش درآمد مالیاتی دولت در سال جاری است.

بیشتر بخوانید:

توضیحاتی درباره جزئیات طرح مالیات برمجموع درآمد

در کل سال ۱۴۰۰ مجموع درآمد مالیاتی محقق‌شده کشور ۳۲۵ هزار میلیارد تومان و در سال ۱۳۹۹ حدود ۲۰۷ هزار میلیارد تومان بود.

بدین ترتیب در نیمه اول سال ۱۴۰۱ تحقق درآمدهای مالیاتی معادل ۷۱ درصد کل درآمد مالیاتی سال گذشته و بیش از کل درآمد مالیاتی سال ۱۳۹۹ بوده است.

تحقق ۱۰۱ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست امسال

«مجتبی امیری» رییس گروه برنامه‌ریزی و آمارهای سازمان مالیاتی کشور روز یکشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا اظهار داشت: بر اساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ تا پایان امسال ۴۵۴ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی تکلیف و پیش‌بینی شده است که تاکنون ۲۳۱ هزار میلیارد تومان آن وصول شد. این امر نشانگر تحقق ۱۰۱.۳ درصدی وصول درآمدهای مالیاتی در شش‌ماهه نخست امسال است.

وی با اشاره به اینکه وصول درآمدهای مالیاتی در نیمه نخست امسال به مدت مشابه سال گذشته ۶۶.۷ درصد رشد یافته است، گفت: سال گذشته در این مدت ۱۳۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان درآمد مالیاتی وصول شده بود.

رشد ۵۰ درصدی درآمد مالیاتی در شهریورماه ۱۴۰۱

رییس گروه برنامه‌ریزی و آمارهای سازمان مالیاتی کشور افزود: در شهریورماه امسال ۴۵ هزار میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی وصول شده که در مقایسه با میزان درآمد وصول شده در شهریورماه سال گذشته (۳۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی)، حاکی از رشد ۵۰ درصدی است.

امیری با تاکید بر اینکه امسال رشد درآمد مالیاتی با کاهش فشار به بخش تولید رخ داده است، گفت: شناسایی فرارهای مالیاتی، شناسایی مودیان جدید، افزایش ابراز مودیان و ساماندهی کارتخوان‌ها علت افزایش درآمدهای مالیات است.

وی خاطرنشان کرد: ساماندهی حدود ۱۸ میلیون و ۸۰۰ هزار پذیرنده بانکی و اتتصال بیش از ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار پذیرنده بــه پرونده‌های مالیاتی در راستای اجرای ماده ۱۱ قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مؤدیان یکی از مهم‌ترین اقدامات در این عرصه بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =