ایجاد مطلوبیت و تخصیص یارانه کشت

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از نظر دانش و فناوری توان اجرای الگوی کشت در کشور را داریم، گفت: ایجاد مطلوبیت و تخصیص یارانه کشت از طریق تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور به کشاورزان از راه‌های اجرایی شدن الگوی کشت است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، سید جواد ساداتی نژاد در نشست هم‌اندیشی الگوی کشت در جلسه تخصصی، فنی و مهم است و مدعوین واقف به اهمیت الگوی کشت هستند، افزود: از سال ۱۳۵۰ تاکنون به دنبال اجرای الگوی کشت در کشور بوده‌ایم و برنامه آن بارها به استان‌ها ابلاغ شده است.

 وزیر جهاد کشاورزی اظهار داشت: برنامه الگوی کشت و اجرای آن در تمام برنامه‌های توسعه‌ای کشور و در برنامه هفتم توسعه هم لحاظ شده است؛ اما هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: ما از نظر دانش و فناوری توان اجرای الگوی کشت را داریم و برنامه الگوی کشت در کشور به‌روزرسانی شده است؛ اما هنوز در اجرا مشکل داریم.

وی افزود: در برنامه ششم توسعه آمده از سال دوم برنامه، الگوی کشت اجرا شود و وزارت نیرو پروانه چاه‌ها را ساماندهی کند که در این راستا وزارت نیرو اقدام به بستن چاه‌ها کرد؛ اما الگوی کشت اجرا نشد.

مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی با تاکید بر این که اجرای الگوی کشت بدون حمایت و قانون مجلس شورای اسلامی امکان‌پذیر نیست، تصریح کرد: مشکل اجرای الگوی کشت این است که ۹۸ درصد از کشاورزی ایران به بخش خصوصی تعلق دارد و این بخش دستورپذیر نیست و هرچه بخواهد کشت می‌کند؛ لذا در مرحله اجرا با مشکل مواجه می‌شویم.

وی با بیان این که شوروی واردکننده گندم بود؛ اما روسیه امروز ۱۴۵ میلیون تن گندم صادر می‌کند و در شرایط جنگ به صورت روزانه به صادرات آن عوارض تعیین می‌کند، ادامه داد: غذا امروز ابزار قدرت است.

ساداتی نژاد تصریح کرد: راه اجرای الگوی کشت این است که برای کشت مطلوبیت ایجاد کنیم تا کشاورزان اقدام مورد نظر ما را انجام دهند، مانند خرید ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومانی گندم از کشاورزان، لذا با سیاست قیمتی می‌توانیم به این امر اقدام کنیم.

وی با اشاره به اینکه باید یارانه کشت را در بودجه ۱۴۰۲ لحاظ کنیم، افزود: باید بتوانیم از تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور به کشاورزان یارانه کشت دهیم و برای اجرا به کمک مجلس شورای اسلامی نیاز داریم.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: مقام معظم رهبری امنیت غذایی را اولویت اول کشور دانسته‌اند و هیچ چیز را با آن قابل قیاس نمی‌دانند.

وی خاطرنشان کرد: باید کود و تسهیلات مکانیزاسیون به کشاورزانی داده شود که الگوی کشت را رعایت می‌کنند و طبق برنامه پیش می‌روند.

مقام عالی وزارت در پایان عنوان کرد: با ایجاد عوارض در صادرات جذابیت محصولات پرآب‌بر مانند هندوانه را کاهش دهیم تا آب مجازی از کشور خارج نشود.

کد خبر: 1155207

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =