نرخ خوابگاه‌های دولتی یکبار در سال‌ افزایش می‌یابد/ دانشگاه‌ها مسئولیتی درباره تعیین قیمت خوابگاه‌های خودگردان ندارند

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم گفت: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای خوابگاه‌های دانشجویی-دولتی قیمت واحدی را برای یک سال تعیین و ابلاغ می‌کند.

مسعود گنجی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با بیان اینکه خوابگاه‌هایی که دانشجویان در آنها ساکن هستند، به سه دسته دولتی، استیجاری و خودگردان تقسیم می‌شوند، اظهار کرد: از این تعداد، تنها خوابگاه‌های دولتی و خوابگاه‌های دارای مجوز تحت نظارت مستقیم صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری قرار دارند.

وی درباره نحوه نظارت بر خوابگاه‌های دانشگاه‌های دولتی یادآور شد: بزرگ‌ترین دانشگاه هر استان، به عنوان دانشگاه مادر یا معین آن استان در نظر گرفته می‌شود. در هر کدام از این دانشگاه‌ها یک گروه متشکل از روسا و معاونان دانشجویی دانشگاه‌های استان تشکیل می‌شود که نظارت بر خوابگاه‌های دانشجویی و صدور مجوز برای تاسیس خوابگاه‌های جدید بر عهده این گروه است. 

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه قانون یا نظارتی بر تعیین نرخ خوابگاه‌های خودگردان وجود دارد یا خیر، عنوان کرد: خیر نظارت مستقیمی وجود ندارد. همچنین پرداخت شهریه خوابگاه‌های خودگران بر عهده دانشجویان بوده و ردیف بودجه‌ای برای آن تعیین نشده است.

وی با اشاره به برخی از گلایه‌های دانشجویان درباره افزایش چندباره هزینه‌های خوابگاه‌های خودگردان در سال اضافه کرد: همانگونه که از اسم خوابگاه‌های خودگردان مشخص است، خودگردان هستند. به این معنا که دانشگاه‌ها هیچ مسئولیتی درباره تعیین یا نحوه تهیه شهریه آنها را برعهده ندارند. 

به گفته گنجی؛ برخی دانشگاه‌ها نیز برای جبران کمبود خوابگاه‌های دانشجویی، اقدام به اجاره خوابگاه می‌کنند. البته تعیین نرخ این نوع خوابگاه‌ها با توافق دانشجویان است. در این راستا صندوق رفاه دانشجویان تلاش دارد تا مبلغی را تحت عنوان ودیعه در اختیار دانشجویان قرار دهد تا شهریه خوابگاه‌های استیجاری را پرداخت کنند.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم درباره تعیین میزان اجاره‌بها برای خوابگاه‌های دانشجویی بیان کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای خوابگاه‌های دانشجویی-دولتی قیمت واحدی را برای یک سال تعیین و ابلاغ می‌کند که قیمت امسال برای خوابگاه بین ۶۷ تا ۱۶۳ هزار تومان است. این مبلغ بستگی به نوع خوابگاه و تعداد افراد ساکن در هر اتاق دارد. 

وی در پایان تصریح کرد: صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم با هدف کمک به دانشجویان، به هر دانشجوی دانشگاه‌های تهران، ۵ میلیون، به دانشجویان دانشگاه‌های ۸ کلانشهر ۴ میلیون و به دانشجویان دانشگاه‌های شهرهای کوچک ۳ میلیون وام ودیعه می‌دهد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1155238

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =