اختلاف طبقاتی فاحش میان پزشک و پرستاربا کارانه ۱۲۰ میلیونی / تصمیم‌گیرندگان خود تعارض منافع دارند

شریفی‌مقدم گفت: اختلاف طبقاتی فاحش میان پزشک و پرستار مشکل امروز ما است. برای مثال اگر پرستاری ۱۳ میلیون حقوق می‌گیرد، پزشک همکارش فقط ۱۲۰ میلیون کارانه علاوه بر حقوق ثابت خود دریافت می‌کند.

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیرکل خانه پرستار در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  درخصوص مشکلات پرستاران گفت: امروز مسئله تفاوت حقوق‌ها بین پرستاران مشکل اصلی نیست بلکه مشکل آنجانست که تفاوت حقوق پرستار و پزشک رقم بسیار بالایی است. برای مثال اگر پرستاری با احتساب سابقه و نوع استخدام ۱۳ میلیون حقوق می‌گیرد، پزشک همکارش فقط ۱۲۰ میلیون کارانه علاوه بر حقوق ثابت خود دریافت می‌کند. درحال حاضر هم که سقف کارانه را در مناطق محروم و کم برخوردار حذف کرده‌اند، پزشک می‌تواند تا چند صد میلیون کارانه دریافت کند. این اختلاف طبقاتی فاحش میان پزشک و پرستار مشکل امروز ما است.

بیشتر بخوانید

کار اجباری پرستاران در بیمارستان‌ها

او افزود: طبقه‌ای در وزارت بهداشت شکل گرفته که هم در مجلس و هم دیگر نهادهای مسئول نفوذ دارند. در واقع پزشک‌سالاری حاکم است. از جهتی تصمیم‌گیرندگان خود تعارض منافع دارند؛ روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی و بیمارستان‌ها خود پزشک هستند و تعارض منافع اجازه نمی‌دهد که عادلانه تصمیم بگیرند. در کشورهایی که موضوع تعارض منافع را حل کرده‌اند، این باور وجود دارد که مدیریت یک علم است و کسی باید در این جایگاه بنشیند که تجربه و علم آن را داشته باشد.

شریفی‌مقدم توضیح داد: در این کشورها بیش از ۹۵ درصد روسای بیمارستان‌ها غیرپزشک هستند و پنج درصدی هم که پزشک هستند صرفا در کار مدیریت حضور دارند و در امر طبابت فعالیت نمی‌کنند. این درحالی است که در ایران رئیس بیمارستان، دانشگاه و معاونانشان باید پزشک هیات علمی باشند. ممکن است رئیس بیمارستان جراح چشم خوبی باشد و به طبع در بیمارستان‌های مختلف مشغول کار طبابت است، آیا این پزشک فرصتی برای مدیریت خواهد داشت؟ از طرفی حقوقی که از عمل‌های جراحی کسب می‌کند بسیار بیشتر است و آن را به مدیریت ترجیح می‌دهد.

او اضافه کرد: فرقی ندارد که مسئولان تصمیم‌گیرنده در این حوزه از کدام جناح باشند، بلکه همه به منافع خود فکر می‌کنند. تعارض منافع در همه جا از شورای عالی بیمه، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تا بدنه دولت و غیره به چشم می‌خورد. برای مثال قانون تعرفه‌گذاری از سال ۸۶ تصویب شده و قرار بود اختلاف در پرداخت را کم کند اما امروز در حالی به اجرا رسیده که با هدف اصلی فاصله دارد.

دبیرکل خانه پرستار عنوان کرد: این درحالی است که چندی پیش به راحتی سقف کارانه در مناطق محروم را حذف کردند. بر این اساس مثلا یک پزشک در شهرستان خاش می‌تواند تا چند صد میلیون کارانه بگیرد. در مناطق برخوردار هم سقف دریافت کارانه ۱۲۰ میلیون تومان شده است. درحالی که برخی پزشکان حتی خودشان عمل را انجام نمی‌دهند و این کار توسط رزیدنت انجام می‌شود. تخصص‌هایی هم که تعداد آن‌ها در کشور کم است تا ۲۰ درصد به کارانه‌اشان افزوده می‌شود. چطور بدون اینکه رسانه‌ای شود ۶۰ میلیون به سقف کارانه اضافه کردند؟

او تاکید کرد: در هیچ کجای دنیا اختلاف گروه درمانی و پزشک متخصص به اندازه ایران نیست. این اختلاف دو تا سه برابر است. مثلا در امارات این اختلاف وجود ندارد یا در عربستان یک و نیم برابر است. اختلاف موجود در ایران بسیار فاحش است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155239

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =