۷ تکنیک عاقلانه و موثر برای برای بهبودی مدیریت زمان

برای رسیدن به اهدافتان و پرکردن تیک های سبز رنگ برنامه کاری خود نیاز به توانایی مهمی به نام مدیریت زمان دارید ، بهتر است بدانید انسان های موفق در این زمینه چطور عمل می کنند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، داشتن مدیریت زمان در حال حاضر برای برخی از ما انسان ها یک دغدغه محسوب می شود. در دنیایی که پر از حواس پرتی است خیلی راحت می توان وقت خود را هدر داد و روزهای طلایی خود را با فعالیت هایی که آنقدر مهم نیستند سپری کنیم. اینک زمان آن رسیده است تا قدرت توانایی مدیریت زمان روزمره خود را بدست بگیرید.

بیشتر بخوانید:

راه‌های مقابله با ترس از عدم موفقیت و شکست

ترفندهایی برای مدیریت زمان

۱- اهداف روزانه خود را تجسم کنید  

هر روز صبح بعد از اینکه از جای خود برمیخیزید ، ابتدا اهدافی که در روز دارید را تجسم کنید و آنها را به حافظه بسپارید . توجه داشته باشید که این اهداف تنها شامل کار و شغل شما نمی شود و می توانید زمانی را برای سپری با خانواده خود اختصاص دهید و با اعضای خانواده تان لذت ببرید . برای عدم فراموشی این اهداف می توانید از یک دفتر یادداشت استفاده نمایید و هر روز صبح حدود ۵ دقیقه زمان برای نوشتن آنها سپری نمایید.  
 ترفند مدیریت  

۲-از کارهایی که قصد انجام دادنشان را دارید صرف نظر ننمایید

ما انسان ها علاوه بر تصمیمانی که برای زندگی خود می گیریم ، استرس این که می توانیم از پس آنها بر بیاییم یا نه را نسبت به هر کاری خواهیم داشت . اگر کارهایی که می خواهید از انجام دادن آنها صرف نظر نمایید ، همیشه در حافظه شما باقی خواهند ماند و به هیچ وجه آن را فراموش نخواهید کرد گرچه زمانی که برای انجام دادن آن تعیین کرده بودید گذشته باشد ولی باز در خاطر شما خواهد ماند.
در زمان هایی که استراحت می کنید ، تنها بدن شما فقط به استراحت متمرکز نخواهد ماند و به کارها و برنامه های شما نیز خواهد پرداخت و باعث آسیب رساندن به شما خواهد شد و زمان استراحت شما تماما باطل و پر استرس خواهد کرد . قطعا این تفکرات و این نوع استرس ها را حتی برای یکبار نیز تجربه کرده اید و می توان به راحتی و به وضوح هر چه بیشتر نتیجه گرفت که تمام کارهایتان را به موقع انجام باید دهید و از انجام آنها حتی یک دقیقه نیز خود را به حواس پرتی نزنید .  

۳-مشخص کردن زمان 

شاید این گزینه برای شما کمی آشنا باشد به گونه ایی که زمانی به شما وظیفه ایی داده می شود بنابر مهلتی که از قبل تعیین شده است باید انجام دهید و برای کارهایی که شما نمی توانید آنرا انجام دهید قطعا به شخص دیگری می سپارید .

زمان و مهلت هرکاری که به شما داده می شود باعث تحرک شما نسبت به آن می شود تا آن را سر موقع انجام دهید و این بسیار مهم است و با تنظیم زمان برای انجام کاری ، شما به نحوی به آن می چسبید تا آنرا به پایان برسانید .
اگر شما این زمان را نادیده بگیرید و بنابر خواسته های متضاد خود نسبت به آن وظیفه انجام دهید ، قطعا مدیریت ضعیف و ناپایدار شما دلیل این مورد است و باید به تقویت این ویژگی در خود بپردازید .

۴-لیستی جهت کارهایی که ملزم به انجام آنهایید تشکیل دهید 

یکی دیگر از بهترین کارهایی که در این امر می توانید انجام دهید این است که یک لیست از کارهایی که ملزم به انجام آن هایید تشکیل دهید . در این لیست باید کارهایی که ملزم به انجام و پایان رساندن آن هایید را بنویسید و این کار باعث می شود که آنها را با ترتیب و بدون هیچ گونه استرسی همه آنها را به موقع انجام دهید .

این به شما قابلیت رویت و مشاهده کردن را خواهد داد و می توانید تمام کارهای خود را درک کنید و پیگیری های لازم را برای هر یک انجام دهید و یکی دیگر از مزیت های آن ، عدم فراموش شدن کارهایتان می باشد و آنها را می توانید با خیال راحت انجام دهید. 

۵-انجام همزمان چندین کار را توقف کنید

بسیاری از افراد بر این باورند که می توانند چندین کار را همزمان انجام دهند بدون هیچ کم و کسری ولی این قابلیت در برخی از ماها وجود دارند و نمی توانیم همزمان چندین کار را با هم انجام دهیم .

تحقیقات نشان داده اند که ما در زمان انجام چندین کار بطور همزمان ، به گونه ایی می توان گفت که آنها را به بهترین نحو احسنت انجام دهیم . با الویت بندی می توانید کارهای خود را با برنامه بهتر و به بهترین نحو انجام دهید و اگر کارهایتان را با این نحو پیش ببرید تمرکزتان بر روی هر کار بیشتر خواهد شد .

بنابراین توصیه می شود بجای انجام چندین کار بطور همزمان ولی ناقص اجتناب کنید و کارهای خود را طی برنامه ریزی مناسب و الویت بندی صحیح انجام دهید. 

۶-به خودتان جایزه بدهید 

هنگامی که شما کارتان را به بهترین نحو به پایان می رسانید به خودتان جایزه بدهید و این بدین معنا نیست که شما باید یک مهمانی بزرگ برای خود برپا کنید . برخی عادت دارند در هنگام به پایان رساندن هر کاری به بیرون بروند و هوای پاک را تنفس کنند و سرحال و شاد به خانه برگردند .

فقط مراقب باشید که زمان زیادی صرف این عمل ننمایید و برای مثال می توان گفت که یک جعبه بزرگ دونات را برای جشن گرفتن نخورید و این گونه ایده های بطور کلی مناسب نیستند و به جد باید از آنها اجتناب نمایید . ولی می توانید مقدار کوچکی را بخورید و لذت ببرید. 

۷-زمانی را برای استراحت مشخص نمایید 

همیشه سعی کنید کارهایی که به شما پیشنهاد می شوند را ابتدا بیندیشید که آیا از پس آن بر می آیید یا خیر و در صورت برآمدن از عهده آن کار را به اختیار بگیرید . اگر بدون اندیشیدن آنها را انجام دهید ممکن است در میان این کارها غرق شوید و هر چه شما تلاش کنید تا حدودی امکان نخواهد داشت که از پس آن برآیید و با فشار آوردن به خودتان ، باعث ایجاد برخی مسائل و مشکلات گاها جبران ناپذیر می شوید وتوصیه می شود که به اندازه کار کنید و زمانی را برای استراحت در نظر بگیرید .با انجام ترفندها و دستورات بالا می توانید زمان خود را به بهترین نحو مدیریت نمایید و اینک شروع کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155244

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =