طراحی سیستم آموزش عالی جدید در روسیه/ راهکار جدید برای جلوگیری از مهاجرت نخبگان ارائه شد

روسیه با طراحی سیستم آموزش عالی جدیدی سعی دارد به نظام آموزش عالی‌ای متناسب با فرهنگ خود دست یابد تا مانع از مهاجرت نخبگان شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، نظام جدید آموزش عالی روسیه از سال ۲۰۲۳ به صورت رسمی در دانشگاه‌های این کشور آغاز به کار خواهد کرد. این نظام قرار است جایگزین سیستم فعلی (بولونیا «Bologna system») این کشور شود. بولونیا از سال ۱۹۹۹ در سراسر اروپا از برای ایجاد یک استاندارد جهانی آموزش عالی اجرایی شد. ۴۹ کشور این سیستم آموزشی را به رسمیت شناخته بودند. روسیه هم در سال ۲۰۰۳ به این سیستم پیوست.

والری فالکوف (Valery Falkov) وزیر آموزش عالی درباره سیستم جدید دانشگاه‌ها در این کشور گفت: نظام جدید مبتنی بر «۲+۲+۲» است تا دانشجویان فرصت انعطاف‌ بیشتری برای تغییر برنامه‌های آموزشی خود داشته باشند.

منظور از سیستم «۲+۲+۲» این است که دانشجو ۲ سال اول تحصیل خود را به شکل‌گیری دانش پایه اختصاص دهد. این ۲ سال معادل مدرک کارشناسی خواهد بود. ۲ سال دوم به تحصیل تخصصی بپردازد. در این سیستم، دانشجویان می‌توانند مسیر آموزشی خود را از سال سوم تحصیلی انتخاب کنند.

آندری فورسنکو (Andrei Fursenko) مشاور رئیس جمهور و وزیر سابق علوم روسیه، که یکی از مبتکران سیستم جدید آموزش عالی این کشور است، گفت: ۲ سال نخست تحصیل در سیستم جدید به دانشجویان کمک می‌کند که مسیر تحصیلی خود را پیدا کنند. تاکنون چند موسسه آموزشی در روسیه برای اجرای این سیستم اعلام آمادگی کرده‌اند. فورسنکو معتقد است که این سیستم کارآمدتر و انعطاف‌پذیرتر است.

به گفته سخنگوی دانشگاه پلی تکنیک پتر کبیر سن پترزبورگ، سیستم آموزش عالی هر کشور باید متناسب با ویژگی‌های فرهنگی و تاریخی کشور باشد؛ اما سیستم بولونیا مطابق با ارزش‌های تثبیت‌شده غربی طراحی شده و برای روسیه مناسب نیست.

مدیران آموزش عالی روسیه هم معتقدند که این سیستم راهکار مناسبی برای شرایط کنونی جامعه است. چرا که تقاضای افراد برای ورود به بازار کار بر ادامه تحصیل در دانشگاه غالب شده است و این سیستم می‌تواند محبوبیت آموزش عالی در بین جوانان را افزایش دهد.

نابودی تخصص و صلاحیت فارغ‌التحصیلان توسط سیستم بولونیا

مسئولان وزارت آموزش عالی روسیه معتقدند که اجرای سیستم بولونیا در دانشگاه‌های روسیه، تخصص و صلاحیت‌های خاص فارغ‌التحصیلان را از بین برده است. به همین دلیل، بازار کار در روسیه با مشکل مواجه شده است.

مدرک تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد، فارغ‌التحصیلان را برای مشاغل خاص در روسیه آماده نمی‌کند و بسیاری از کارفرمایان از سطح مهارت فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ناراضی هستند. برای حل این مشکل کارفرمایان مجبورند پیش از آغاز کار، مهارت‌های لازم را به دانشجویان آموزش دهند.

سیستم پیشین شوروی، دانشجویان را وادار می‌کرد در یک دوره پنج ساله بدون گزینه تغییر رشته تحصیل کنند.

توجه به این نکته لازم است که سیستم پیشین شوروی، دانشجویان را وادار می‌کرد در یک دوره پنج ساله بدون گزینه تغییر رشته تحصیل کنند. به همین دلیل، سیستم جدید از انعطاف بسیار خوبی نسبت به سیستم‌های قبلی روسیه برخوردار است.

مهاجرت نخبگان یکی دیگر از مشکلات روسیه است که به عقیده مدیران آموزشی این کشور، سیستم جدید می‌تواند این مشکل را حل کند؛ چرا که فارغ‌التحصیلان آموزش‌های حرفه‌ای‌تری خواهند دید و فرصت فعالیت در اقتصاد فراصنعتی را برای آن‌ها فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام/    

کد خبر: 1155247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =