مطالبه‌گری با آشوب فرق دارد/ حجاب قانونی آری، حجاب اجباری نه

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی گفت: دانشجویان باید این موضوع را آموزش ببینند که مطالبه گری با توهین، تحقیر، ناسزا گویی و فحاشی، آشوب‌گری و به نوعی فتنه انگیزی و اغتشاش متفاوت است. مطالبه‌گری یعنی وجود روحیه‌ای که فرد بر اساس منطق و استدلال، یک خواسته به حق را از مسئولین مربوطه پیگیری کند.

سیّد ابوالفضل سیّد محمدی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بازخوانی وقایع اخیر کشور که بخشی از آن به دانشگاه راه پیدا کرد و در مواردی به شلوغی کشیده شد تاکید کرد: دانشجویان باید این موضوع را آموزش ببینند که مطالبه گری با توهین، تحقیر، ناسزا گویی و فحاشی، آشوب‌گری و به نوعی فتنه انگیزی و اغتشاش متفاوت است. مطالبه‌گری یعنی وجود روحیه‌ای که فرد بر اساس منطق و استدلال، یک خواسته به حق را از مسئولین مربوطه پیگیری کند؛ حال این مطالبات می‌تواند از موضوعات و مسئولین دانشگاهی تا موضوعات و مسئولان کلان کشور را در بر گیرد. یکی از فضاهای مهم آموزش مطالبه‌گری و گفت‌وگوی صحیح به دور از آشوب و احساسات، کرسی‌های آزاداندیشی است.

این استاد دانشگاه به وظایف مسئولین و دانشگاه‌ها برای ایجاد بستری برای بیان مطالبات دانشجویان و جامعه اشاره کرد و گفت: ما می‌توانیم، و باید، فضایی را ایجاد کنیم که مسئولین مستقیماً حرف دانشجو، که موتور محرک جامعه است، را از نزدیک بشنوند. ما برای این موضوع بسیار مهم، برنامه‌های متفاوتی خواهیم داشت. استفاده از اساتید برای آموزش شیوه مطالبه‌گری به دانشجویان در این مورد موثر خواهد بود تا در زمان برگزاری این نشست‌ها، دانشجویان بتوانند به درستی خواسته‌های خود را مطرح و حتی طرح‌های اجرایی و راهگشای خود را برای حل مسائل ارائه کنند.

ایجاد فضای گفتمانی به دور از جو امنیتی

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکزی یکی از راهکارهای بیان مطالبات و نظرات مختلف دانشجویان را برگزاری کرسی‌های دانشگاه آزاد اندیشی دانست و گفت: برگزاری و شرکت در کرسی‌های آزاداندیشی که که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده است، باعث به وجود آمدن فضای گفتمانی به دور از فضای امنیتی برای دانشجویان می‌شود. دانشجو باید بتواند نظرات خود را در این رویدادها آزادانه بیان کند و شنوندگان مباحث، خودشان نتیجه گیری خواهند کرد و به گفته مقام معظم رهبری، « حق » خود را در این فضای سالم گفت‌وگو محور نمایان خواهد ساخت.

سید محمدی با تشریح وقایع اخیر پیرامون موضوع حجاب گفت: در خصوص کلمه حجاب اجباری، که متاسفانه به شکل گسترده‌ای رایج شده است، باید توجه کرد که به جهت وجود بار منفی در کلمه «اجبار»، اذهان از ابتدای برخورد با این موضوع به سوی تقابل با این ادبیات و فرهنگ پیش می‌روند. در کشور ما که قانون بر اساس اسلام تعیین می‌شود، حجاب یک قانون است و بهتر است از واژه «حجاب قانونی» در این خصوص استفاده کرد؛ سوالی که در این حوزه مطرح می‌شود آن است که در کجای دنیا قانون ضمانت اجرای بیرونی ندارد؟ اگر این اصلاح فکری در نگرش به حجاب اتفاق بیافتد، بخشی از نگرش منفی نسبت به حجاب برداشته خواهد شد.

وی کار فرهنگی و وضع قوانین را مکمل یکدیگر در امورد اجتماعی و فرهنگی مانند حجاب دانست و گفت: در مسئله حجاب، دانشگاه آزاد هم باید بستر ایجابی و هم بستر سلبی را در کنار یکدیگر، همچون دو بال یک پرنده، ایجاد کند. نمی‌توان اینطور بیان کرد که تنها به کار ایجابی بسنده کنیم و این موضوع حتماً نیازمند ضمانت اجرایی بیرونی است. در کنار وجود قانون، فرهنگ سازی و استفاده از ابزار نوین فرهنگی همچون تهیه و ساخت ویدیوها، موشن گرافی‌ها، بر گزار نشست‌ها و کرسی‌ها و مواردی از این دست، برای ایجاد فهم درست از حجاب حتماً لازم است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد تهران مرکزی افزود: یکی از دلایلی که هیچگاه در برابر بی قیدی اجباری در اروپا و سایر کشورها مقابله و مطالبه‌ای شکل نگرفته است، جهت گیری پدافندی ما نسبت به این مقوله است که باید با تغییر رویکرد، به سوی موضع گیری آفندی برای مقابله با هجمه‌های سنگین بی سابقه رسانه و غرب آماده و مهیا شویم. تجربه‌های غیر موفق غرب و فروپاشی خانواده در غرب از جمله مسائل و بن بست‌هایی است که می‌توان برای مقابله با این موج بی قیدی اجباری، به آن‌ اشاره کرد.

نیاز توامان به کار فرهنگی و وضع قوانین در حوزه حجاب

این استاد دانشگاه با تشریح ضمانت اجرایی وضع شده در حوزه پوشش در دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد باید در دو زمینه بسیار محکم ورود پیدا کند؛ یک بحث فرهنگ سازی، بستر سازی و انجام فعالیت‌های ایجابی است و دومین مورد در نظر گرفتن ضمانت اجرایی قوی برای قوانینی که در زمینه پوشش حجاب در دانشگاه تصویب و ابلاغ می‎‌شود؛ هیچ قانونی نمی‌تواند بدون ضمانت اجرایی مناسب، به خوبی اجرا شود. ضمانت اجرایی در بحث عفاف و حجاب درون دانشگاه آزاد اسلامی، معطوف به حمایت از همیار دانشجویانی که در غالب کانون‌ها و تشکل‌ها برای ترویج این امر فعالیت می‌کنند، خواهد بود.

سید محمدی با تاکید مجدد بر لزوم سپردن امور دانشگاه، به خصوص مسائل فرهنگی، به خود دانشجویان افزود: کار دانشگاه باید به خود دانشجویان واگذار شود. یکی از دلایلی که ما در بخش‌هایی از دانشگاه با نفراتی تحت عنوان همکار دانشجو استفاده می‌کنیم، همین واگذاری امور به دانشجویان است. در خصوص ترویج و رعایت مسائل مربوط به حجاب و پوشش، از آنجایی که ادبیات دانشجویان به یکدیگر نزدیک‌تر از و از نظر سنی در یک بازه همسال قرار می‌گیرند، حرف یکدیگر را بهتر متوجه می‌شوند، کار باید به خود آن‌ها سپرده شود و در کنار این موضوع ما باید از استاد مشاورین برجسته استفاده کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155271

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =