صالح‌آبادی: مشکلی در تامین نیازهای ارزی کشور وجود ندارد

رئیس کل بانک مرکزی گفت: در بازار توافقی، در شش ماهه نخست امسال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار اسکناس ارز معامله شد که به عمده نیازهای خدماتی پاسخ داده است.

به گزارش گروه اقتصاد ایسکانیوز، علی صالح آبادی رئیس کل بانک مرکزی صبح امروز (دوشنبه ۱۱ مهرماه ۱۴۰۱) در مراسم رونمایی از درگاه یکپارچه اعلام نرخ صرافی‌ها با اشاره به اقدامات خوب بانک مرکزی در راستای شفاف سازی بازار ارز اظهار داشت: نخستین اقدام راه اندازی بازار توافقی بود که در ادامه در بستر بازار متشکل ارزی توسعه یافت. در ادامه قرار شد مانند بازار بورس، بازار متشکل هم شرایطی فراهم کند که مردم بتوانند عمق بازار توافقی را مشاهده کنند. هم اکنون این نرخ‌ها و معاملات لحظه به لحظه بروزرسانی می‌شود.

بیشتر بخوانید:

دسترسی مردم به نرخ ارز صرافی‌ها

وی افزود: اقدام بعدی این بود که علاوه بر اینکه صرافان پشت ویترین خود نرخ‌های خرید و فروش را ارائه می‌کنند، در یک سامانه این نرخ‌ها اعلام شود. این کار با تعداد محدودی از صرافی‌ها شروع شده که تا حضور همه ۵۴۵ صرافی بازار متشکل ادامه خواهد یافت. این کار قطعا به شفافیت و عمق بخشی به بازار کمک می‌کند و مردم می‌توانند مقایسه. انتخاب کنند. رئیس کل بانک مرکزی تاکید کرد: در تلاش هستیم که امکانی فراهم شود که متقاضی در همین سامانه ارز مورد نیاز را بصورت برخط به صراف اعلام کند و ارز خود را حضوری دریافت نموده یا به حسابش واریز شود.

صالح آبادی با اشاره به افزایش قابل توجه عرضه ارز در سامانه نیما گفت: در ۶ ماهه نخست امسال ۲۲ میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار در بازار نیما معامله شد، در حالی که در ۶ ماه سال گذشته ۱۲ میلیارد و ۳۶۳ میلیون دلار بوده است.

وی با اشاره به اینکه در گذشته با وجود ارز ۴۲۰۰، تقاضا برای ارز این ارز بسیار بالا بود توضیح داد: امسال با نیمایی شدن نرخ ارز، تقاضا برای ارز کالاهای اساسی به شدت کاهش یافته، چون نیازهای کاذب حذف شده و نیازهای واقعی اعلام می‌شود؛ بنابراین هم اکنون ارزهایی که در گذشته فقط برای واردات کالاهای اساسی استفاده می‌شد، هم برای کالاهای اساسی و هم سایر کالاها استفاده می‌شود و عرضه ارز بسیار بیشتر از تقاضا است.

صالح آبادی یادآور شد: در بازار توافقی هم در ۶ ماهه نخست امسال بیش از ۶۰۰ میلیون دلار اسکناس ارز معامله شد که به عمده نیازهای خدماتی پاسخ داده است. وی افزود: هرچه امکان تأمین ارز در بازار توافقی بیشتر شود، نیاز مردم برای مراجعه به سایر بازارها کاهش خواهد یافت.

رئیس کل بانک مرکزی همچنین از ارائه مشوق‌هایی برای افزایش عرضه در این بازار خبر داد. وی همچنین گفت برخی صرافی‌های خارجی تقاضای حضور در بازار متشکل را داده اند که در حال بررسی راهکارهای این درخواست هستیم

صالح آبادی با تاکید بر اینکه وضعیت تأمین ارز کشور بسیار خوب است افزود: برای تامین نیازهای ارزی کشور هیچ مشکلی نداریم.

وی با اشاره به تحریم اخیر برخی شرکت‌های ایرانی از سوی آمریکا هم بیان کرد: اخیرا جلسه‌ای با وزیر محترم نفت داشته ایم. با توجه به راهکارهای تعبیه شده، می‌توانیم نیازهای کشور را تأمین کنیم. همکاران ما در شبکه صرافی‌ها در کنار همکاران فروش نفت راهکارهایی دارند که در هر شرایطی قادر هستند کار خود را انجام دهند.

رئیس کل بانک مرکزی درباره نوسانات اخیر نرخ ارز اظهار کرد: بانک مرکزی در بازار حضور فعال دارد. هدف ما ایجاد تعادل در بازار است و بانک مرکزی در روزهای آتی در کنار شبکه صرافی کشور حضور پررنگی در بازار خواهد داشت

صالح آبادی پیرامون خبرهایی که درباره آزادسازی بخشی از منابع ارزی کشور منتشر شده توضیح داد: با همکاری خوبی که بین بانک مرکزی و وزارت امور خارجه وجود داشته، پیشرفت‌های بسیار خوبی در این زمینه داشته ایم که در روزهای آینده خبرهای خوبی بصورت واقعی در این زمینه اعلام خواهیم کرد. وی یادآور شد: این منابع متعلق به بانک مرکزی است که می‌توانیم از آن استفاده کنیم. البته بخشی هم متعلق به صندوق توسعه ملی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =