اعتراض ۱۱ هزار نفر به مصوبه کنکور ۱۴۰۲/ رئیس مجلس طرح دوفوریتی کنکور سراسری را دستور کار قرار دهد

هشتگ «نه به بی‌عدالتی آموزشی» بیش از ۱۱ هزار نفر را با خود همراه کرده است. این افراد در نامه‌ای خطاب به رئیس مجلس خواستار اعلام وصول طرح دوفوریتی کنکور سراسری شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هشتگ «نه به بی‌عدالتی آموزشی» بیش از ۱۱ هزار نفر را با خود همراه کرده است. این افراد در نامه‌ای خطاب به محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی خواستار اعلام وصول طرح دوفوریتی کنکور سراسری شدند.

در این نامه آمده است که کنکور ۱۴۰۲ تبدیل به معضلی بزرگ برای داوطلبان ورود به دانشگاه شده است. اعتراضاتی هم از سوی داوطلبان و نمایندگان مجلس نسبت به این تغییرات اتفاق افتاده؛ اما ترتیب اثر داده نشده است.

تذکر ۲۷۳ نماینده مجلس در مورد قانون کنکور

۲۷۳ نماینده سال ۱۴۰۰ بر اساس نامه‌ای که در صحن علنی نیز قرائت شد، خطاب به رئیس جمهور و روسای مجلس و قوه قضائیه، متذکر شدند قانون مجلس مصوب سال ۱۳۹۲ در مورد کنکور لازم‌الاجراست و باید ملاک عمل قرار بگیرد؛ چرا که این قانون مراحل خود را طی کرده و مورد تایید شورای نگهبان است. نمایندگان علاوه بر این نامه یک طرح دو فوریتی را با بیش از ۲۰۰ امضا تقدیم هیئت رئیسه کردند که با دستور رئیس مجلس به دلایلی نامعلوم از دستور کار خارج شد.

نامه معاونت حقوقی رئیس جمهور به وزیر علوم در دی‌ماه سال ۱۴۰۰ و فروردین ماه ۱۴۰۱ هم مؤید این موضوع است که بر حسب شأن قانون مجلس شورای اسلامی باید قوانین این نهاد مبنای عمل قرار بگیرد.

معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در آخرین اظهار نظر خود درباره تعارض بین مصوبه‌های کنکوری، اعلام کرد: مصوبه مجلس تقدم داشته و در عین حال شورای عالی انقلاب فرهنگی، مرجع عالی سیاست‌گذاری در چارچوب سیاست‌های کلی نظام محسوب می‌شود و ورود به جزئیاتی از این دست با رسالت شورای عالی انقلاب فرهنگی سازگاری ندارد.

این نامه در ادامه به بیان ایرادات مصوبه کنکوری ۱۴۰۲ می‌پردازد که برخی از آن‌ها عبارتند از: گسترش روزافزون مافیای کنکور با دو بار برگزاری کنکور در سال و اضافه شدن مافیای معدل به آن، افزایش بیش از حد شهریه مدارس غیر دولتی. در پی زمزمه‌های اجرای این مصوبه، امکان بروز بیش از پیش تقلب در امتحانات نهایی به دلیل تأثیر قطعی معدل وجود دارد و اکثر کارشناسان آموزشی در این باره هشدار لازم را داده‌اند و حجم این تقلبات بر کسی پوشیده نیست.

برگزاری دو بار کنکور در سال برخلاف عدالت آموزشی است

امضاکنندگان این نامه معتقدند که برگزاری کنکور در دی ماه خروج آموزش از مسیر عدالت است؛ چرا که دانش آموزان مدارس دولتی بر خلاف مدارس خصوصی و غیرانتفاعی، طبق بودجه‌بندی آموزشی مدارس نمی‌توانند از مهر تا دی‌ماه کل کتاب‌های تخصصی را تمام کنند و دانش آموزان سال دوازدهم مدارس دولتی امکان شرکت در این آزمون با شرایط برابر را ندارند.

همچنین این مصوبه بی‌توجهی آشکاری نسبت به دروس عمومی دارد و سبب شده است که این دروس به رغم فرهنگ‌ساز بودن بین مدیران و دانش‌آموزان بی‌ارزش شده‌ و آموزش‌شان به بعد از دی‌ماه موکول شود.

عدم امکان تراز کردن معدل سال‌های مختلف برای تأثیر قطعی معدل، ناتوانی آموزش و پرورش در ایجاد امکان برای ترمیم سوابق تحصیلی به دفعات بسیار از دیگر دلایلی است که در این نامه برای زیر سوال بردن مصوبه کنکوری جدید ذکر شده است. 

داوطلبان کنکور در پایان این نامه از رئیس مجلس خواستند طرح دو فوریتی را که اخیراً با امضای ۱۲۰ نماینده تقدیم هیئت رئیسه مجلس شده در دستور کار مجلس قرار داده تا ایرادات مذکور مرتفع شود و آرامش به آموزش کشور بازگردد. این افراد ابزار امیدواری کردند که امروز چشم میلیون‌ها دانش آموز تلاشگر این سرزمین به تغییر این مصوبه است و رئیس مجلس می‌تواند در مسیر تحقق عدالت آموزشی گام برداشته و اجازه تولد مافیای معدل را ندهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155307

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 25
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امین FR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      21 0
      سلام . من یک دانش آموز نظام قدیمی ام . بعد از چند سال می‌خوام دوباره کنکور بدم . من دیپلم ریاضی دارم و می‌خوام کنکور تجربی بدم . من با این وضعیت مالی چطور پول کتاب و امتحان دیپلم رو بدم .بخدا این مصوبه خود خود بی عدالتی ولی نمی‌دونم چرا مجلس در برابراش سکوت کرده
      • ناشناس IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۱
        7 0
        من هم دقیقا شرایط مثل شماست مطمئن باشید این ظلمی که به ما کردن یه جایی یقه شون رو می گیره آه مظلوم گیراست
    • حاج علی IR ۱۶:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      19 0
      این مصوبه بی عدالتی شدیدی رو در کشور رقم خواهد شد انتظار می رود مجلس انقلابی سریعا به لغو این مصوبه ظالمانه اقدام نماید
    • F.a US ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      15 0
      #لغو مصوبه ناعادلانه شورا
    • مبینا US ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      14 0
      عادلانه نیست
    • حاج علی IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      18 0
      مشکل اصلی تاثیر قطعی معدل میباشد
    • علی IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      16 0
      مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ناعادلانه ترین مصوبه است و باید حذف بشه. ملاک سنجش آموزش کشور باید تلاش دانش آموزان باشد نه سرمایه و مقام اجتماعی پدر. خواهش میکنم به داد ما محرومان و بچه کشاورزان هم باشین. مصوبه جدید کنکوری شورا ناعادلانه است و باید حذف بشه.
      • علی IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
        15 1
        سلام.ماازمجلس ورئیس محترم مجلس ونمایندگان عزیزان این انتظارروداریم تا تاثیرقطعی معدل روبه تاثیرمثبت تغییربدن واقعانابودکننده ومخرب هستش تاثیرمنفی فراوانی روافزایش هزینه خانواد ها داره همچنین دانش آموزان نظام قدیم سابقه تحصیلی مناسب این کارروندارن متضررخواهندشد و...... پس مامردم ازشمابزرگواران خواهش میکنیم این تغییرات روانمان کنین چون واقعا سردرگم شدیم
    • نسرین IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      18 0
      تورو خدا این مصوبه شورا که پر از اشکال هست رو لغو کنید ما کنکوریها سر درگم شدیم و پر از استرس
    • نسرین IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۲
      14 0
      تورو خدا این مصوبه شورا که پر از اشکال هست رو لغو کنید ما کنکوریها سر درگم شدیم و پر از استرس
    • زهرا IR ۱۴:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۷/۱۳
      17 0
      خواهشاً مجلس محترم سریعا مشکلات داوطلبین رو مطرح کند وتاثیر قطعی معدل برداشته شود
    • مائده IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
      10 0
      ما داوطلبان عاجزانه درخواست داریم که این مصوبه ناعادلانه رو لغو کنید
    • امیررضا صالحی DE ۱۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      3 0
      ببخشید دوستان میخوان همه طرح ها رو بردارن یعنی دوباره عمومی رو برگردونن یا فقط تاثیر قطعی رو ؟ میشه بهم بگید
    • ممد IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      5 0
      لغو مصوبه طاغوتی شورا را از نمایندگانی که طعم فقر و شرف در خود را احساس کرده اند خواستاریم
    • سارا IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
      6 0
      پس چرا رسیدگی نمکنید این همه جوان در این مورد از مجلس اسلامی خواهش کردن پس چطوری می گوید شما اعتراض کنید ما پاسخ میدهیم رییس محترم مجلس چرا رسیدگی نمی کنید اگرمافیای پشت این کار نیست به داد مردم برسید به داد جوانان برسید تا کار به اعتراض خیابونی نشه که دشمنان اسلام سوءاستفاده کنن
    • محصل IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۵
      3 0
      با این مصوبه جدید هر یک امتحان نهایی اضطرابش با یک کنکور برابر است...دی ماه مدارس دولتی کمتر از نصف کتاب راخوانده اند..‌فقط این مصوبه به نفع افراد پولدار ومدارس غیر دولتی است.وپایه گذاری یک بیعدالتی مدرن است....احتمالا ذینفعانی در بین کار قرار گرفته اند در این مصوبه
    • ادریس IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۶
      13 0
      لطفا طرح تاثیر قطعی معدل رو لغو کنید
    • شادی نوذری IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۷
      5 0
      من بعداز ده سال میخوام کنکور تجربی بدم و برام تقریبا غیرممکنه بخوام ترمیم معدل کنم.چرا هرچی میگیم تغییرات انجام ندین محل نمیدین بعدش میگین مردم میان توخیابون اعتراض میکنن.واقعا شور همه چیز دراومده.الان دانش آموزا خودشون کار پاره وقت انجام میدن که برسن کتاب بخرن.هردقیقه ی چیز عوض میکنین.یا کتابا عوض میشن سال به سال یا کنکور عوض میشه.تا کجا میخواین پیش برین مردم ندارن کتاب بخرن مردم ندارن معلم خصوصی بگیرن.یکی ب دادمون برسه
    • حبیبه IR ۱۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۲
      6 0
      کنکور برای کسی محدودیت نداره هرچقدر دلت بخواد کنکور میدی تا به رشته ی دلخواه برسی ولی این مصوبه که تاثیر معدل قطعی شده فقط یکبار امکان ترمیم داره و اگر معدلت بیست نشه ظاهرا باید بارشته ها ی اصلی تجربی دندون دارو پزشکی خداحافظی کنه ،چون ظاهرا به گفته ی آمار حدود 27 هزار معدل بیست داریم کسی که معدلش 19/75 بشه از حدود 27هزار نفر نیفتن عقب ....
    • س IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۳
      3 0
      همه جای دنیا با خیال آسوده و امکانات درس میخونن؛ما باید هر روز تنمون بلرزه که چه سدی باز درست شده وسط راهمون.. خواهش میکنیم عدالت رو همیشه ارجحیت قرار بدین با آینده ی ما هایی که تلاش میکنیم با هزار بدبختی درس بخونیم بازی نکنید بخدا خدا رو خوش نمیاد.
    • مهدیه IR ۲۱:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      1 0
      خدا این پور عباس هزار لعنت کنه که از اون موقعه ایی ک این آقای بیسواد آمده بچه هارو بیچاره کرده یک ذره درک نداره آه همه ی بچه ها پشتشه
    • شیرین محسنی IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۴
      1 0
      پور عباس پچه هارو بیچاره کرد اه مظلوم گریبان گیر است پور عباس
    • ناشناس IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۰۸
      2 0
      واقعأ. این مصوبه ای که نشان بی عدالتی و تحصیل طبقاتیه نهایت ظلم رو را در حق طبقه متوسط پایین ومحرمین کشور میکنین فرزندان شما به مدارسی میروند که شهریه آنچنانی میگیرند و به خاطر هزینه ای که میکنید و همچنین خود شما وتبلیغ مدرسه نمرات 20 را در کارنامه ردیف میکنند دقیقأ همان کاری که مدارس غیر انتفاعی برا فرزندان پولدارها میکنند. یا بعضی از مدارس عادی برا کمک به مدرسه توسط اولیاء کارنامه فرزندانشان به هر نحوی حتی نمرات نهایشون رو با آزاد گذاشتن فضای تغلب با 20 ردیف میکنند نه مثل فرزندان ما که تا مدرسه میرن خودشون تو فضای آزاد بیخیالی درسشون رو بخونند و تو همون کلاس متوجه بشن و خودشون مدرسه نمونه دولتی که برا 0/25رقابته نمره 20 رو ردیف کنند ولی دوره کرونا تو خونه بشینند با کمترین امکانات فقط شاهد درد کشیدنهای پدرش باشه ونتونه به مثل قبل نمره عالی بگیره در صورتی که سطح سواد بالایی داره اما با این مصوبه سرتاسر اشتباه تون تو ذوق بچم که تو امتحانات حرف اولرو میزد بزنین آه این بچه ها یقه شماها رو میگیره .شما دم از اسلام میزنید
    • زیبا IR ۱۹:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۹
      0 0
      کسی که یکبار کنکور رو قبول نشد بدون هزینه میتونه کتاب درسیشو یه سال ام بخونه وبره کنکور بده با خیال راحت وبدون استرس ولی کسی که معدلش در زمان کرونا پاین شده وترمیم هم کمکش نکرده به دلیل هزینه گزاف.چه کار کند جز ناامیدی.جوانان کشور رو بیچاره کردید بیچاره بشید الهی.
    • رضا IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۰۴
      0 0
      خداوکیلی نمیخوام ساز مخالف بزنم ولی به نظرم خیلی هم این مصوبه به نفعمونه . شما حساب کن برا گرفتن ۴۰ درصد باید سه کتاب دینی سه کتاب فارسی و ....‌ میخوندی ولی الان از هر کدوم فقط یه کتابه .