تلاش روسای دانشگاه برای آزادی دانشجویان بازداشتی/ دانشجویان فقط ۵ درصد سهم غذا را پرداخت می‌کنند

«آزادی دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر، اعلام سهم پرداختی دانشجویان برای هزینه غذا و آغاز تحصیل ۳۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی» مهم‌ترین خبرهای آموزش عالی در هفته دوم مهرماه ۱۴۰۱ بودند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، هفته دوم مهرماه ۱۴۰۱ با خبرهایی خوش از آزادی دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات همراه بود. ایجاد ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه علمی کاربردی، آغاز تحصیل ۳۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی و ... از دیگر خبرهای مهم هفته گذشته بودند. ایسکانیوز در ادامه به بیان جزئیات این خبرها می‌پردازد.

آزادی دانشجویان بازداشتی در اعتراضات اخیر

مدیران وزارت علوم و روسای دانشگاه در هفته گذشته تلاش بسیاری برای آزادی دانشجویان دستگیر شده در اعتراضات اخیر داشتند. به طوری که علی شمسی پور سخنگوی وزارت علوم تاکید کرد با رایزنی‌ها و پیگیری‌های صورت گرفته از سوی وزارت علوم به ویژه شخص وزیر علوم تحقیقات و فناوری با نهادهای مسئول، امروز تعدادی دیگر از دانشجویان بازداشتی، آزاد شده و به خانواده‌هایشان تحویل داده می‌شوند.

محسن حبیبی مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه علامه طباطبائی  هم گفت: ۹ نفر از دانشجویان بازداشت شده دانشگاه علامه طباطبائی، با تلاش و پیگیری‌های شبانه‌روزی هیئت رئیسه آزاد شدند.

دانشگاه صنعتی شریف هم اعلام کرد: با پیگیری مستمر رئیس این دانشگاه و مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه، چهار دانشجویی که دوشنبه چهارم مهرماه بازداشت شده بودند، تا ساعاتی دیگر به جمع خانواده خویش باز می‌گردند.

۷ دانشجوی دانشگاه تهران که روز شنبه ۹ مهر ماه ۱۴۰۱ در حوالی خیابان کریمخان زند دستگیر شده بودند، در پی مذاکره سید محمد مقیمی رئیس دانشگاه تهران با مرجع مسئول دستگیری دهم مهرماه آزاد شدند.

توضیحات وزارت علوم درباره حوادث دانشگاه شریف

علی شمسی پور سخنگوی وزیر علوم در نشست خبری که در مورد حوادث شامگاه ۱۰ مهرماه در دانشگاه شریف اتفاق افتاد، اظهار کرد: دیروز اتفاقی در شریف افتاد که در سطح جامعه کمتر دیده بودیم؛ شعارهای رادیکال داده شد و فکر می کنیم خط دهی از جای دیگر رخ داده است. هیچ وقت چنین عباراتی را طی سال های اخیر از دهان دانشجو نشنیده بودم. به نظرم طراحی اتفاق افتاد که عبارات زشتی استفاده شود. فکر می کنم دانشجو هیچ وقت به این سمت نمی رود به خصوص دانشگاه شریف که یکی از بهترین دانشگاه های منطقه است.

وی ادامه داد: روز گذشته تجمع در دانشگاه شریف بیش تر از ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر نبود اما فضا تند و نهایتا منجر به این شد که رئیس دانشگاه از وزیر خواست به دانشگاه بیایند و فضا را ببینند. گفتگویی انجام دهند و فضا را آرام‌ کنند. وزیر به محض ورود تلاش کرد فضا را آرام کند.

سایت دانشگاه شریف علیرغم ادعای هک «انانیموس» در دسترس است

گروه هکری انانیموس در ادعای جدید خود اعلام کرده وبسایت دانشگاه صنعتی شریف را هک کرده است. هکرهای این گروه در پیامی ویدئویی اعلام کرده اند: از آنجایی که قبلا بهتون قول داده بودم، ما توانستیم به وبسایت شریف نفوذ کنیم و دیتابیس کامل آن در اختیار ما هست که به زودی منتشر خواهد شد، منتظر باشید.

این ادعا در حالی مطرح شده است که وبسایت دانشگاه صنعتی شریف هم اکنون قابل دسترسی است.

دانشجویان فقط ۵ درصد سهم غذا را پرداخت می‌کنند

هاشم داداش پور رئیس سازمان امور دانشجویان گفت: غذاهای دانشجویی در مقایسه با گذشته بسیار باکیفیت‌تر شده‌اند، امسال با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی تنها ۵ درصد از سهمیه غذا را دانشجو می‌پردازد.

وی ادامه داد: موضوع تغذیه بسیار موضوع پیچیده و مهمی است. حدود سه سال پیش دانشجویان باید ۲۵ درصد از مبلغ غذای را خود را پرداخت می‌کردند اما امسال با توجه به تورم و وضعیت اقتصادی تنها ۵ درصد از سهمیه غذا را دانشجو می‌پردازد، این عدد قابل توجه است در حقیقت ما در وزارت علوم سعی کرده‌ایم تا قیمت غذا را به نحوی تعیین کنیم تا دانشجویان در رفاه بیشتری باشند.

ایجاد ۱۲۵ برنامه درسی جدید در دانشگاه علمی کاربردی

حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی از ایجاد ۱۲۵ برنامه درسی جدید در این دانشگاه خبر داد و گفت: در دوره کوتاه مدیریت جدید دانشگاه، به ۴۲ رشته جدید در بخش‌های پیشرفته صنعت پرداخته شد. 

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی در مورد رشته‌های خاص این دانشگاه با اشاره به رشته تربیت آتش نشان افزود: به طور مثال سال‌ها پیش آتش‌نشان های ما برای آموزش به خارج از کشور اعزام می‌شدند، اما امروز، در شهرداری تهران، مرکز آموزش علمی کاربردی آتش نشانی وجود دارد که هم دانشجویان و آتش نشان‌های عزیز کشورمان را آموزش داده و هم میزبان آتش نشان‌های سایر کشورها برای گذراندن این دوره‌های علمی کاربردی است. 

آغاز تحصیل ۳۷ هزار دانشجو در دانشگاه‌های علوم پزشکی

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت از ورود ۳۷ هزار دانشجو به دانشگاه‌های علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۱ خبر داد. وی خاطرنشان کرد: حدود ۲۵۰ هزار دانشجو در ۶۶ دانشگاه و دانشکده علوم پزشکی مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۲۰ هزار عضو هیأت علمی در دانشگاه‌ها فعالیت دارند و ۶۶ هزار دانشجو در رشته پزشکی، ۱۵ هزار و ۵۰۰ دانشجو در رشته دندانپزشکی و ۱۲ هزار دانشجو در رشته داروسازی مشغول به تحصیل هستند.

عین اللهی در ادامه از افزایش ۸ درصدی ظرفیت خوابگاه‌های دانشجویی در نخستین سال دولت سیزدهم خبر داد و گفت: در یکسال گذشته، سه هزار و ۳۴۷ تخت جدید خوابگاهی به ظرفیت کشور اضافه شده که ۴ درصد از این افزایش ظرفیت، مربوط به خوابگاه‌های متاهلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1155469

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =