نگرانی‌ها از افزایش آمار سرطان در کشور

رئیس پژوهشکده پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی افزود: ایران هنوز در سطح متوسط خطر سرطان قرار دارد، اما با توجه به رشد جمعیت سالمندی، این نگرانی وجود دارد که آمار سرطان در کشور سرعت بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست خبری مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، به مناسبت روز طب تسکینی، روز شنبه ۱۶ مهر ۱۴۰۱ با حضور اساتید سرطان شناسی و انکولوژی در محل این مؤسسه برگزار شد.

بیشتر بخوانید

افزایش ریسک سرطان کبد با رژیم غذایی پرفیبر

در ابتدا، محمد جهانگیری مدیرعامل مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، با اشاره به روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی، گفت: یکی از بحث‌های جدی امروز، فارغ از معضلات سرطان، توجه به مدیریت علمی این بیماری است.

وی افزود: هم افزایی، هماهنگی و استفاده بهینه از ظرفیت‌های علمی، به سمت التیام دردها برویم و امیدواری را به جامعه بدهیم.

جهانگیری با اشاره به شروع فعالیت مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان از سال ۱۳۸۸، ادامه داد: تا کنون ۲۳ هزار بیمار و خانواده‌های آنها، به صورت رایگان در کلینیک‌های بازتوانی و شبکه مراقبت در منزل، تحت حمایت قرار گرفته‌اند.

وی افزود: یکی از اهداف و سیاست‌های جامع مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، ارتباط مؤثر با رسانه‌ها برای پیشبرد برنامه‌های حمایتی از بیماران مبتلا به سرطان است.

جهانگیری با بیان این مطلب که با تولیت وزارت بهداشت یک تفاهمنامه نوشته ایم، ادامه داد: قرار است در فاز اول، ۱۷ دانشگاه علوم پزشکی را پوشش دهیم.

وی افزود: واگذاری امور به تشکل‌های مردم نهاد، کار خوبی است که حاکمیت و تولیت امر در کشور آغاز کرده است.

جهانگیری با تاکید بر تأمین تجهیزات مورد نیاز بیماران مبتلا به سرطان، تصریح کرد: مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، اقدامات خوبی را با کمک خیرین آغاز کرده است.

وی به غربالگری سرطان پستان توسط مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان اشاره کرد و افزود: ما آماده غربالگری سرطان پستان با همکاری دستگاه‌ها و مجموعه‌هایی هستیم که بخواهند این غربالگری را انجام دهند.

جهانگیری تاکید کرد: ما می‌خواهیم لذت کار خیر را به خیرین بچشانیم.

در ادامه، محمد واعظی فوق تخصص خون و سرطان بالغین، گفت: پیش بینی می‌شود آمار سرطان در ایران در ۱۴۰۴، به ۱۶۰ در ۱۰۰ هزار نفر جمعیت برسد.

رئیس پژوهشکده پیوند مغز و استخوان بیمارستان شریعتی افزود: ایران هنوز در سطح متوسط خطر سرطان قرار دارد، اما با توجه به رشد جمعیت سالمندی، این نگرانی وجود دارد که آمار سرطان در کشور سرعت بگیرد.

واعظی ادامه داد: ما باید نگرش‌ها به سرطان را تغییر دهیم تا حمایت‌های تسکینی از بدو شروع بیماری آغاز شود.

وی گفت: باید جنبه‌های جسمی و روحی بیماران مبتلا به سرطان را با هم دید.

واعظی افزود: بیماران مبتلا به سرطان در کشور هنوز از حمایت‌های لازم و کافی برخوردار نیستند.

در ادامه این نشست خبری، حسن ابوالقاسمی رئیس انجمن خون و سرطان کودکان، از سرطان به عنوان دومین عامل مرگ و میر در کشور نام برد و گفت: ۹۹ درصد سرطان‌ها مربوط به بالغین است.

وی با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری است، افزود: این موضوع، مسئولیت دولت‌ها را سنگین‌تر می‌کند.

ابوالقاسمی گفت: فقط یک درصد سرطان‌ها مربوط به اطفال و کودکان است.

وی ادامه داد: موضوع مراقبت‌های حمایتی و تسکینی از بیماران و خانواده‌های آنها، از اهمیت زیادی برخوردار است که مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان، در حدود ۱۰ سال است که این اقدامات را انجام می‌دهد.

ابوالقاسمی افزود: لازم است که خیریه‌ها به اقدامات حمایتی و تسکینی بیماران مبتلا به سرطان ورود کنند.

فوق تخصص خون و سرطان اطفال گفت: امیدواریم روز جهانی مراقبت‌های حمایتی تسکینی، مورد توجه مسئولین قرار گیرد و بیماران مبتلا به سرطان، از حمایت‌های بیشتری برخوردار شوند.

ابوالقاسمی افزود: حمایت‌های تسکینی از بیماران مبتلا به سرطان در منزل، می‌تواند منجر به آزاد شدن تعدادی از تخت‌های ICU در بیمارستان‌ها شود و بیماران بیشتری از این خدمات استفاده کنند. لذا، لازم است از خیرین بیشتری برای این قبیل اقدامات حمایتی استفاده شود.

رئیس انجمن خون و سرطان کودکان تاکید کرد: اقدامات حمایتی برای کودکان مبتلا به سرطان نیز باید گسترش یافته و توسعه یابد.

سوزان حجت متخصص خون، به برنامه غربالگری سرطان پستان در تهران اشاره کرد و گفت: چند سال قبل با کمک شهرداری تهران، غربالگری سرطان پستان را آغاز کردیم و چندین مورد بیمار نیز شناسایی شدند.

وی افزود: حدود ۶۰ درصد بیماران مؤسسه کنترل سرطان ایرانیان از طریق مراکز درمانی معرفی می شوند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =