آشنایی با گیاهان مفید برای فقر آهن

یکی از علت های اصلی کم خونی کمبود اهن است برای جلوگیری از کم خونی در بدن شما میتوانید از برخی گیاهان مفید برای درمان فقر آهن استفاده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اصلی ترین علت کم خونی؛ کمبود آهن است. آهن جزء ضروری هموگلوبین است که بخشی از سلول های خونی می باشد و اکسیژن را حمل می کند. در واقع بدن بدون وجود آهن نمی‌ تواند سلول‌ های خونی قرمز را به اندازه کافی تولید کند. علت های زیادی مثل کمبود فولیک اسید یا کمبود ویتامین ب12 هم برای کم خونی وجود دارد؛ اما در این قسمت تمرکز ما روی کمبود آهن است که موجب کم خونی می شود. قصد داریم گیاهانی را معرفی کنیم که می توانند این کم خونی را جبران کند.

بیشتر بخوانید:

آشنایی با علائم کم خونی که از آن بی‌خبرید

گیاه ترشک

ترشک یکی از رایج ‌ترین گیاهانی است که برای جبران کمبود آهن در بدن استفاده می شود. هم برگ و هم ریشه آن در داروهای گیاهی مورد استفاده قرار می گیرد؛ اما ریشه اش آهن بیشتری دارد. همچنین باعث بهبود وضعیت گوارشی و کبد می‌ شود و برای پاکسازی خون مناسب است. به خاطر اینکه این گیاه مخصوصاً در قسمت ریشه طعم تلخی دارد، در نتیجه اکثر افراد ترجیح می دهند که آن را با گیاهان دیگر مثلِ نعنا یا پوست مرکبات ترکیب کنند.

گزنه

برگ گزنه سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی می باشد. نه تنها حاوی آهن است، بلکه حاوی ویتامین آ، ویتامین ث، منیزیم، کلسیم، پتاسیم و همچنین آنتی اکسیدان ها است که در دوران بارداری هم زیاد استفاده می شود و کمبود آهن در این دوران را جبران می کند. می توان از برگ گزنه به عنوان یک ماده مغذی قوی برای جبران کم خونی هم استفاده کرد.

گل قاصدک

قاصدک یکی از گیاهانی است که شبیه به ترشک عمل می کند. سرشار از مواد مغذی و ترکیبات مقوی است که هم برگ و هم ریشه آن سرشار از آهن می باشد و به پاکسازی کبد و خون کمک کرده و طعمی شبیه به قهوه هم دارد.

مورینگا

برگ مورینگا یک ماده بسیار مغذی است و مواد معدنی زیادی در خود دارد. آهن موجود در مورینگا بیشتر از آهن موجود در اسفناج یا حتی گوشت گاو است و همچنین سرشار از ویتامین ث، ویتامین آ، کلسیم، پتاسیم، پروتئین و آنتی اکسیدان‌ ها می باشد.

جلبک اسپیرولینا و کلرلا

این دو گیاه انواع مختلفی از جلبک هستند که به عنوان ماده گیاهی برای کم خونی به خاطر فقدان آهن استفاده می شوند. گیاه اسپیرولینا؛ 11 درصد آهن مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند. گیاه کلرلا آهن بیشتری نسبت به گیاه قبلی دارد و خواص سم زدایی آن هم بی نظیر است.

یونجه

یونجه یکی دیگر از مواد مغذی است که سرشار از پروتئین و آهن می باشد. حاوی مقداری کلسیم، منیزیم، فسفر، ویتامین آ، ویتامین کا، کلروفیل و آنتی اکسیدان ها است. یونجه برای تقویت بدن در دوران بارداری و بعد از زایمان هم استفاده می شود.

جعفری

جعفری سرشار از مواد معدنی مثل آهن، منیزیم، پتاسیم و ویتامین ث، ویتامین آ و ویتامین کا است که می توانید آن را به صورت تازه داخل سبزی خوردن تان استفاده کنید، زیرا اگر بخواهید جعفری را خشک کنید، مواد مغذی خود را تا حد زیادی از دست می دهد.

ریشه گیاه بابا آدم

ریشه گیاه بابا آدم هم مانند ریشه ترشک و گیاه قاصدک سرشار از آهن است و یکی از بهترین پاک کننده های خون می باشد که باعث پاکسازی کبد و سیستم گوارشی شده و خواص سلامتیِ بسیار زیادی هم دارد. می توانید ریشه بابا آدم را مانند دارچین به چای تان اضافه کنید که طعم خوبی به آن می دهد.

برگ تمشک قرمز

برگ تمشک قرمز یک گیاه اعجاب انگیز برای بدن خانم ها می باشد، زیرا به آنها در دوران پیش از قاعدگی، بارداری، بعد از زایمان و دیگر مراحل زندگی کمک می‌ کند؛ همچنین برای افرادی که بدن شان نیاز به مواد مغذی دارد هم لازم خواهد بود و سرشار از آهن، کلسیم، پتاسیم، منیزیم و ویتامین ها است.

گل نسترن

گل نسترن شاید به اندازه گیاهانی که نام بردیم، آهن نداشته باشد اما سرشار از ویتامین ث است. در واقع ویتامین ث به بدن کمک می کند تا جذب آهن را بهتر انجام دهد. به خاطر همین می تواند به صورت غیر مستقیم به بهبود کم خونی هم کمک کند.

دیگر مواد غذایی مناسب برای تامین آهن خون با طب سنتی

خوردنی های دیگر که حاوی آهن هستند هم شامل موارد زیر می باشند که بهتر است آن ها را در کنار موادی استفاده کنید که ویتامین ث دارند تا جذب آهن بهتر شود:

عدس
نخود
اسفناج و دیگر گیاهان برگ دار
سویا
دانه کدو تنبل
دانه چیا
پودر کاکائو
سیب زمینی با پوست
بادام هندی و دیگر آجیل ها
لوبیا
قارچ
آلو و دیگر میوه های خشک
جو
کوینوا
غلات کامل

کد خبر: 1155741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =