فروچاله‌ها  تهران را تهدید می‌کنند

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران گفت: پایتخت در حال حاضر با دو چالش مهم فروچاله‌ها و نشست زمین مواجه است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نشست تعیین تکلیف و ساماندهی گودهای پر خطر جنوب غرب پایتخت (معادن شن و ماسه، شرکت های بهینه ساز خلیج فارس و فربت، شن و ما) با حضور عباسی - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر ، تورگ -معاون پیشگیری وقوع جرم و حقوق عامه  دادسرای عمومی انقلاب تهران ، خسروی - شهردار منطقه ۱۸ و نمایندگان دستگاه های خدمات رسان برگزار شد.

بیشتر بخوانید

زنگ خطر وقوع فرونشست‌ها در کشور / آب نامرئی، ثروتی که از دست دادیم

مهدی عباسی - رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر تهران - در این نشست گفت: نگاه مدیریت جامع شهری به این موضوع، نگاهی پیشگیرانه  برای عدم بروز بحران در آینده است و اگر چنین بحرانی نیز به وقوع بپیوندد، مالکان و بهره برداران معادن شن و ماسه بایستی ده ها برابر هزینه ساماندهی را صرف رفع بحران کنند.

وی در ادامه با اشاره به نشست‌های متعددی که برای ساماندهی این گودها برگزار شده و به دلیل عدم همکاری مالکان و بهره برداران معادن بی نتیجه مانده است، اظهارکرد: امیدواریم این نشست، برای آخرین مرتبه برگزار و ظرف مدت یک ماه تکلیف این معادن مشخص شود یا مالکان اراضی را برای ساماندهی به مدیریت شهری به‌طور رایگان واگذار و یا پیشنهادات خویش را با تعیین نقشه و پیمانکار ارائه کنند تا تکلیف این معضل بزرگ زیست محیطی پس از مدت‌ها مشخص شود.

عباسی همچنین با بیان این نکته که پایتخت در حال حاضر با دو چالش مهم فروچاله‌ها و نشست زمین مواجه است، تأکید کرد: این عوامل بارها و بارها در فرمایشات رهبر معظم انقلاب نیز بیان شده است و همواره از آن به عنوان دغدغه مهم اعضای شورای شهر در جلسات نام برده می شود.

همچنین مرتضی تورک - معاون پیشگیری وقوع جرم و حقوق عامه دادسرای عمومی انقلاب تهران - طی سخنانی با اشاره به جلسات متعدد ساماندهی این معادن در منطقه ۱۸ اظهارکرد: طی سالیان گذشته در کشور بحران‌های زیادی همچون حادثه پلاسکو ، ساختمان مترو پل آبادان ، بیمارستان سینا و... به وقوع پیوسته و جان و مال تعداد زیادی از شهروندان را تحت الشعاع قرار داده است اما در این مقوله، بایستی واژه فاجعه زیست محیطی را به کار بست و برای حل و فصل ابعاد مختلف آن مماشات را کنار بگذاریم.

وی ادامه داد: به نمایندگی از دستگاه قضا، اعلام می‌کنم که برای رفع این معضل بزرگ زیست محیطی، آماده هرگونه همکاری با مدیریت شهری به عنوان متولی اصلی اداره امور شهر هستیم و با عوامل بازدارنده حل و فصل این معضل و عدم نتیجه گیری آن برخورد قانونی صورت می‌پذیرد.

همچنین محمد جواد خسروی - شهردار منطقه ۱۸ - با بیان این نکته که مدیریت شهری به مقوله تعیین تکلیف و ساماندهی گودهای پر خطر، نگاهی اقتصادی و منفعت طلبانه ندارد و تنها هدفش رفع دغدغه شهروندان و تأمین امنیت سلامت آنهاست، خاطر نشان کرد: برای حل و فصل این فاجعه عظیم زیست محیطی، نیاز به  همکاری شرکت های منولی هستیم .

خسروی در پایان از رفع معضلات موجود در بخش حریم با نگاه حاکمیتی مدیریت شهری به جهت ارائه خدمات بهینه به شهروندان و حفظ تنفسگاه پایتخت برای مقابله با آلودگی هوا به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های سال جاری نام برد.

به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۸ ، مقرر شد مالکان و ذینفعان معادن شن و ماسه ، ظرف مدت یک ماه ، نسبت به ساماندهی شن چاله های ایجاد شده اقدامات لازم را صورت دهند.
انتهای پیام

کد خبر: 1155930

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =