پرستاران ناامید از اجرای تعرفه‌گذاری و افزایش حقوق /  وزارت بهداشت دست طبقه خاصی از پزشکان است

دو هفته تا وعده اجرای تعرفه‌گذاری باقی مانده در حالی که بسیاری از کارشناسان این حوزه و پرستاران معتقدند که اجرای طرح تاثیری در وضعیت‌شان نخواهد داشت.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، امروز بیشتر خدماتی که پرستاران انجام می‌دهند به نام پزشکان تعرفه‌گذاری شده و در واقع منفعت مالی آن برای پزشک محاسبه می‌شود. پرستاران سال‌هاست که تعرفه‌گذاری پرستاری را مطالبه می‌کنند و متقاضی کاهش اختلاف دریافتی بین پزشک و پرستار هستند. قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری مصوب مجلس شورای اسلامی قرار بود از سال ۱۳۸۶ اجرایی شود اما این موضوع محقق نشد.

تعرفه‌گذاری چه زمانی اجرا می‌شود؟

تا اینکه عباس عبادی معاون پرستاری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور روز گذشته از جرای طرح تا دو هفته دیگر خبر داد.

عبادی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، با اشاره به اینکه اجرای قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری نیازمند تأمین زیرساخت‌های سخت افزاری و نرم افزاری بود گفت: دستورالعمل رسیدگی به اسناد تعرفه‌های خدمات پرستاری از جمله زیرساخت‌های نرم افزاری بود که توسط بیمه تدوین و ابلاغ شد و از جمله زیرساخت‌های سخت افزاری آن هم آماده سازی سیستم محاسباتی اتوماسیون الکترونیک است که این هم خوشبختانه مهیا شده و احصای درآمد نیز درحال صورت گرفتن است.

پرستاران چه نظری دارند؟

اما مسئله این است که پرستاران معتقدند که همین طرح هم تغییری در وضعیت آن‌ها ایجاد نخواهد کرد. یکی از پرستاران بیمارستان طالقانی در این باره به ایسکانیوز گفت: بسیاری از همکارانمان در دوران کرونا مهاجرت کرده‌اند؛ من بیست سال سابقه دارم و از سال‌ها پیش صحبت از اجرای تعرفه‌گذاری و قرار گرفتن پرستاری در دسته مشاغل سخت بود اما هیچ کدام از وعده‌ها عملی نشدند.

پرستار دیگری در این باره توضیح داد: تعرفه‌گذاری و فوق‌العاده خاص سال‌هاست که اجرا نشده و این موضوع اضافه‌کاری را برای ما دشوارتر می‌کند. چرا یک پرستار باید مجبور به کار کردن در چند شیفت باشد تا معاشش تامین شود؟ درواقع تعرفه‌گذاری در کار نیست و فقط نام همان کارانه را به تعرفه تغییر می‌دهند تا بگویند کاری انجام داده‌ایم.

اجرا نشدن تعرفه‌گذاری با این شرایط بهتر از اجرا شدن است

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیرکل خانه پرستار هم در گفت‌وگو با ایسکانیوز مشکلات ساختاری و سیستمی وزارت بهداشت را مانعی بر سر راه اجرای تعرفه‌گذاری دانست و گفت: وزارت بهداشت دست طبقه خاصی از پزشکان است و تعارض منافع در این سیستم وجود دارد. در واقع تصمیم‌گیرندگان برای کادر درمان، خودشان تعارض منافع دارند.

او افزود: تعرفه‌گذاری قانونی است که برای تدوین آن هزاران ساعت کار کارشناسی انجام شده است. این قانون در سال ۸۶ تصویب شد و علاوه بر این در قانون ارتقا بهره‌وری و برنامه ششم توسعه هم به انجام تعرفه‌گذاری تاکید شده است. دستور رئیس جمهور هم پای این قانون است. هیچ قانونی در کشور تا این حد مورد توجه قرار نگرفته است. رهبر هم بارها تاکید به اجرا کرده است اما قانونی که امروز در حال اجرای آن هستند با مطالبه اصلی فاصله دارد.

شریفی‌مقدم توضیح داد: براساس قانون تعرفه‌گذاری سیستم باید به هر خدمتی که کادر درمان انجام می‌دهد برمبنای یک سری شاخص‌ها ارزش بدهد، این ارزش‌گذاری برمبنای سیستم فی‌فور سرویس انجام می‌شود. مسئولان می‌گویند که نمی‌توانند تعرفه‌گذاری پرستاری را برمنبای فی فور سرویس اجرا کنند زیرا بودجه ندارند. هدف قانون تعرفه‌گذاری جبران اختلاف در پرداخت‌ها بود اما این اتفاق نیفتاده است. در دنیا اختلاف پرداختی پزشک و پرستار یک تا سه برابر است اما در کشور ما اختلاف بیشتر بوده؛ علاوه بر این آقایان حضور ندارند و فقط مهرشان کار می‌کند و حقوق می‌گیرند.

او تاکید کرد: قرار بود تعرفه‌گذاری از دی ماه سال گذشته اجرا شود که البته با این شرایط اجرا نشدن بهتر از اجرا شدن است. مسئولان تلاش می‌کنند تا هرطور که شده طرح را تا روز پرستار اجرا کنند و گزارش دهند. براساس این طرح می‌‎گویند کل خدماتی که یک گروه پرستاری به بیمار در ۲۴ ساعت ارائه می‌دهد، ۹۰ هزار تومان است؛ گروه پرستاری شامل سه پرستار برای صبح، عصر و شب، بهیاران، سرپرستار و سوپروایزر می‌شود. علاوه بر این ۱۵ درصد از این مبلغ به کادر اداری و آموزش تعلق می‌گیرد. با این سبک اجرا قانون تعرفه‌گذاری را ذبح کرده‌اند.

تعرفه‌گذاری چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نمی‌کند

آرمین زارعیان عضو هیات مدیره نظام پرستاری ایران هم معتقد است تعرفه‌گذاری فعلی تغییری در وضعیت پرستاران ایجاد نخواهد کرد. او در این باره به ایسکانیوز گفت: در تعرفه‌گذاری فعلی پیش بینی شده که میانگین سه میلیون تومان به حقوق پرستاران اضافه شود این درحالی است که پرستاران امروز هم با دریافت کارانه این مبلغ را دریافت می‌کنند و تعرفه‌گذاری چیزی به دریافتی پرستاران اضافه نکرده و حتی ممکن است در بعضی بخش‌ها کاهش دریافتی هم وجود داشته باشد. بنابراین تعرفه‌گذاری اگر هم اجرا شود منفعتی برای پرستاران نخواهد داشت و اجرا نشدن آن بهتر از اجرا شدنش است.

او تاکید کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس هم عمان و قطر از چند سال گذشته به دو کشور مهاجرپذیر در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده‌اند و پرستاران را با حقوق بالا جذب می‌کنند. نظام آموزش پرستاری در کشور ما جزو ده نظام برتر دنیاست و پرستاران ما از نظر علمی و عملی توانمند هستند و ما چنین نیروهایی را از دست می‌دهیم. کشورهایی مثل عمان و قطر سطح آموزش خوبی ندارند و ترجیح می‌دهند که نیروها را از کشورهای دیگر جذب کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دو هفته تا وعده اجرای تعرفه‌گذاری باقی مانده در حالی که بسیاری از کارشناسان این حوزه و پرستاران معتقدند که اجرای طرح تاثیری در وضعیت‌شان نخواهد داشت اما مسئولان در مقابل از نقش تعرفه‌گذاری در افزایش حقوق پرستاران صحبت می‌کنند، حال باید دید آیا اجرای این طرح پس از سال‌ها انتظار نتیجه‌بخش خواهد بود یا اجرای آن صرفا به نمایشی نمادین بدل خواهد شد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1155987

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =