کاهش تولید نفت موجب تشدید اختلاف میان عربستان و امارات خواهد شد؟

به دنبال تصمیم اخیر اوپک ‌پلاس مبنی بر کاهش تولید نفت برخی‌رسانه‌ها پیش بینی می کنند که این امر منجر به اختلافاتی در روابط عربستان و امارات متحده عربی شود.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، پیامدهای تصمیم اوپک‌پلاس برای کاهش تولید نفت در مقادیر بی‌سابقه همچنان در سطح منطقه و جهان تشدید می‌شود که این امر ممکن است باعث تغییرات آشکار در روابط بین‌المللی شود. تاثیر این تصمیم به روابط واشنگتن و ریاض محدود نشد، بلکه به نظر می‌رسد که ممکن است به روابط ریاض با مهم‌ترین هم‌پیمان عربی خود، یعنی امارات نیز کشیده شود.

به گزارش عربی 21، «جان کربی» سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در این خصوص اعلام کرد که کشورهای عضو اوپک مخفیانه به ایالات متحده گفته‌اند که با تصمیم عربستان سعودی مخالف هستند، اما احساس می‌کنند مجبور هستند از رویکرد عربستان حمایت کنند.

بیشتر بخوانید

بررسی پیامدهای تصمیم عربستان برای کاهش تولید نفت

بر اساس گزارش روزنامه انگلیسی «فایننشال تایمز» امارات و عراق تمایلی به تصمیم عربستان و روسیه برای کاهش تولید نفت نداشتند؛چراکه نمایندگان دو کشور در نشست اوپک پلاس نسبت به این تصمیم ابراز تردید کردند.

این روزنامه به نقل از منابع متعددی که در این جلسات حضور داشتند، نوشت که نماینده ابوظبی در زمانی که نتوانست این تصمیم را متوقف کند، تلاش کرد تا آن را به تعویق بیندازد، اما او موفق به انجام این کار نیز نشد.

منابع آگاه به «وال استریت ژورنال» اعلام کردند که امارات عربی متحده با کاهش تولید نفت مخالف است و به طور مخفیانه خواستار تاخیر یک ماهه این تصمیم در راستای درخواست آمریکا شده است. آن‌ها گفتند که در روزهای منتهی به نشست 5 اکتبر اوپک پلاس در وین، مقامات اماراتی به طور گسترده با همتایان سعودی و آمریکایی خود در تلاش برای جلوگیری از این تصمیم صحبت کردند.

مواضع امارات، روابط ابوظبی با همسایه خلیج‌فارس خود یعنی عربستان را پس از سال‌ها توافق بین دو کشور بر سر بیشتر پرونده‌های منطقه‌ای و مشارکت‌ دو طرف در جنگ یمن، مورد تردید قرار می‌دهد.

امارات در مورد پرونده کاهش تولید نفت در اوپک پلاس پیام‌های متناقضی ارسال می‌کند. سخنرانی رسمی و اعلام شده ابوظبی حاکی از حمایت آشکار از تصمیم اوپک پلاس برای کاهش تولید بود که منجر به افزایش قابل توجه قیمت نفت شد و خشم آمریکا را نسبت به عربستان سعودی، بزرگترین تولیدکننده نفت در سازمان کشورهای صادرکننده نفت، برانگیخت. اما امارات بر اساس گزارشی که قبلا ذکر شد، با این تصمیم مخالفت کرد.

این پیام‌های متناقض بیانیه‌های «یوسف العتیبه» سفیر امارات در واشنگتن در ماه مارس گذشته را به یاد می‌آورد، زمانی که وی تأکید کرد که کشورش از کاهش تولید نفت و کنترل قیمت‌ها حمایت می‌کند، اظهاراتی که مقامات اماراتی بعداً آن را تکذیب کردند.

امارات متحده عربی در ژوئیه سال 2021 با پیشنهاد عربستان برای افزایش تولید دو میلیون بشکه در روز مخالفت کرده بود، پیشنهادی که عربستان سعودی برای جبران خسارات رکود اقتصادی در پی شیوع ویروس کرونا ارائه کرده بود.در آن زمان، «عبدالعزیز بن سلمان» وزیر نفت عربستان، بدون نام بردن از امارات، انتقاد شدیدی از امارات کرد و خواستار اتخاذ تصمیمات «منطقی و برابر» شد.

تصمیم اخیر گروه اوپک‌پلاس برای کاهش تولید 2 درصدی تولید نفت به تنش در روابط ریاض و واشنگتن به عنوان متحدان نزدیک منجر شده و دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا گفته گزینه‌های خود درباره عربستان را بررسی می‌کند.

اعضای گروه «اوپک‌ پلاس» روز چهارشنبه 5 اکتبر بر سر کاهش 2 درصدی تولید نفت توافق کردند. مطابق آن توافق مقرر شد روزانه 2 میلیون بشکه نفت کمتر روانه بازار می‌شود. سیاستی که در وهله نخست قیمت نفت را در بازارهای جهانی افزایش خواهد داد و به‌زعم آمریکا در این اوضاع بحرانی جهان به نفع روسیه در جنگ اوکراین تمام خواهد شد.

در پی اعلام این تصمیم، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی‌ان‌ان» گفت این اقدام عواقبی برای روابط واشنگتن و ریاض در پی خواهد داشت.

وزارت خارجه عربستان در واکنش به این اظهارات بیانیه‌ای صادر و اعلام کرد که هرگونه اظهارات درباره جانبداری ریاض در نزاع‌های بین‌المللی پس از تصمیم اوپک پلاس در خصوص کاهش تولید نفت را رد می‌کند؛ این اظهارات مبتنی بر واقعیت نیست.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/

کد خبر: 1156312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =