حقوق سیاسی دانشجویان شامل چه مواردی است؟

«انتقاد از عملکرد مسئولان دانشگاه و سیاست‌ها و رویه‌های کشور» از جمله حقوق سیاسی دانشجویان در منشور حقوق دانشجویی است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، منشور حقوق دانشجویی با تاکید بر نیازها، خواسته‌های جهان دانشجویی و نیز بر اساس قانون اساسی و مجموعه قوانین، آیین‌نامه‌ها، دستورالعمل‌ها و شیونامه‌های اجرایی مصوب در مراجع قانونی گردآوری و خلاصه‌سازی شده است. بدیهی است منشور مذکور برای دانشجویان حقوقی در نظر می‌گیرد که بر اساس آن، دانشجویان می‌توانند مطالبات و فعالیت‌های گوناگونی داشته باشند. حقوق سیاسی دانشجویان یکی از مهم‌ترین این مواردبه شمار می‌رود که در ادامه جزئیات آن آورده شده است:

حق عضویت و فعالیت در تشکل‌های اسلامی دانشگاهیان

 دانشجویان بر اساس ماده ۳۴ منشور «حقوق دانشجویی»، آیین‌نامه تشکل‌ها و فعالیت تشکل‌های دانشجویی، حق دارند در قالب تشکل‌های اسلامی به فعالیت سیاسی بپردازند. این تشکل‌ها می‌توانند هر نوع فعالیت سیاسی، فرهنگی و اجتماعی در حدود اساسنامه تشکل در داخل دانشگاه و در چارچوب ضوابط و مقررات دانشگاه  داشته باشند. 

حق فعالیت مطبوعاتی سیاسی

بر اساس آیین‌نامه تشکل‌ها، دستورالعمل تشکل‌ها، آیین‌نامه اتحادیه تشکل‌ها و دستورالعمل اتحادیه تشکل‌ها دانشجویان حق دارند برای فعالیت مطبوعاتی سیاسی، در قالب تشکل‌های اسلامی و با تایید شورای فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها یا به صورت مستقل، از دبیرخانه کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه، درخواست مجوز کنند و به نشر دیدگاه‌های خود در حوز مسائل سیاسی بپردازند.

نشریات دانشگاهی کلیه حقوق مصر در قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران را دارا هستند. بنابراین در انتشار مطالب و تصاویر جز در موارد اخلال به مبانی و احکام اسلام و حقوق عمومی و ۶۷ خصوصی مطابق ماده ۶ قانون مطبوعات، آزاد هستند. در نتیجه  نشریات دانشجویی تحت نظارت کمیته ناظر بر نشریات دانشجویی دانشگاه فعالیت می‌کنند.

حق آزادی بیان در دانشگاه

بر اساس آیین نامه کرسی‌ها، آزادی بیان از حقوق اساسی و اولیه دانشجویان است. بنابراین مسئولان باید ظرفیت‌های متنوعی برای تحقق بیان نظرات و مواضع دانشجویان در دانشگاه‌ها را فراهم کنند. از جمله این موارد می‌توان به کرسی‌های آزاد اندیشی(کرسی پرسش و پاسخ، کرسی مناظرات و کرسی نقد و بررسی) و نشریات دانشجویی اشاره کرد.

حق انتقاد و مطالبه‌گری

دانشجویان بر اساس ماده ۳۸ این منشور حق دارند از عملکرد مسئولان دانشگاه و سیاست‌ها و رویه‌های کشور انتقاد کنند و نقد خود را از مسیرهای قانونی از جمله نشریات دانشجویی، شورای صنفی _رفاهی و تشکل‌های دانشجویی بیان کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156337

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =