هشدار پلیس فتا در مورد خرید با کارت بانکی

رییس پلیس فتای تهران بزرگ با اشاره به اینکه اغلب کلاهبرداری‌های اسکیمری از طریق فروشنده‌های سیار انجام می‌شود از هموطنان خواست که حتما هنگام خرید با کارت بانکی رمز بانکی را خودشان وارد کنند.

 به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سرهنگ داود معظمی گودرزی گفت: تازه‌ترین آمارها از ماموریت‌های پلیس فتا نشان می‌دهد که بیش از ۹۰ درصد پرونده های جرایم سایبری در تهران کشف شده و در حوزه جرایم اقتصادی در سال جاری بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از اموال مردم که به روش‌هایی نظیر برداشت غیر مجاز، بازارهای آنلاین، کلاهبرداری‌های تلفنی، ارزهای دیجیتال،  اسکیمر و ... از مردم به سرقت رفته بود مورد رسیدگی قرار گرفته و به آنان بازگردانده شده است.

بیشتر بخوانید:

سردار اشتری: پلیس موظف است در مقابل مجرم بایستد

رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با بیان اینکه یکی از پیشگامان اطلاع رسانی و آگاه سازی حوزه جرایم سایبری پلیس فتا است، گفت: تکنولوژی با سرعت فراوان رشد کرده و ضریب نفوذ اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و همینطور خدمات بانکداری‌های نوین افزایش یافته اما سواد سایبری متناسب با آن رشد نکرده است. اغلب افرادی که طعمه مجرمان سایبری شده‌اند علم و اطلاع کافی در این حوزه نداشته‌اند و پلیس فتا به دنبال افزایش همین علم و آگاهی در میان شهروندان است.

معظمی گودرزی با بیان اینکه در همین راستا نیز پلیس فتا در خصوص انواع کلاهبرداری‌های سایبری اطلاع‌رسانی کرده است، گفت: همچنین پیامک‌های آگاهی بخش برای مردم ارسال شده و رسانه‌ها نیز در این مدت با پلیس فتا همراه بودند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از کلاهبرداری‌های مرسوم، برداشت از حساب‌های بانکی است گفت: در گذشته این برداشت‌ها عموما در قالب فیشینگ انجام می‎شد. همکاری و تعامل تنگاتنگ با بانک مرکزی در حوزه قضایی صورت گرفت و رمزهای پویا به عنوان اقدامی پیشگیرانه راه اندازی شد که برای مدتی بسیار پاسخگو بود تا اینکه بدافزارها گسترده شدند. این بدافزارها از طریق لینک‌های آلوده طعمه‌های خود را شکار می‌کنند و از طریق شماره های ناشناس برای هموطنان ارسال می‌شود، راهکار مقابله با آن نیز بارها گفته شده و باز هم تکرار می‌کنم که شهروندان باید از لمس لینک‌ها ناشناس و بازکردن آنها پرهیز کنند.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ با تاکید بر اینکه هیچ سازمان حاکمیتی برای هیچ فردی از شماره شخصی پیام نمی‌فرستد، گفت: کلاهبرداران سایبری پیام های حاوی بدافزار خود را متناسب با نیازهای جامعه تنظیم کرده و سعی در تطمیع و ترغیب طعمه خود دارند. اگر به هر دلیلی پیامی حاوی لینک برای شهروندان ارسال شد باید در وهله اول به سرشماره توجه شود. در صورتیکه پیام بدون سرشماره تایید شده و از طریق شماره‌های شخصی بود؛ به سرعت باید این پیام بدون ورود به لینک پاک شود. سهام عدالت، هدفمندی یارانه ها و ... از جمله مورد از این پیامک‌های حاوی بدافزار هستند که توسط مجرمان سایبری ارسال می‌شود.
رئیس پلیس فتای تهران بزرگ  که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، درباره کلاهبرداری‌های اسکیمری یا کپی کردن کارت‌های بانکی نیز اظهارکرد: اغلب کلاهبرداری های اسکیمری از طریق فروشنده‌های سیار و گاهی در جاهای ثابت انجام می‌شود. حتی المقدور باید خودمان کارت را کشیده و رمز عبور کارت را وارد کنیم. حتی اگر فروشنده کارت را کشید باید خودمان رمز عبور را وارد کنیم. به فروشگاه ها تاکید شده دستگاه‌هایی استفاده کنند که مشتری خودش رمز عبور را وارد کند.
وی با تاکید بر اینکه استفاده از فیلترشکن ها توصیه نمی‌شود گفت: بسیاری از مجرمان سایبری بدافزارهای خود را در قالب فیلترشکن روی گوشی شما نصب می‌کنند و حتی حریم خصوصی کاربر را هم نقض می‌کند و به محتوای گوشی دسترسی خواهند داشت.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1156384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =