سرانه هر دانش‌آموز به اندازه قیمت یک قرص نان هم نیست

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی گفت: در برنامه هفتم توسعه و برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ باید بازنگری جدی نسبت به سهم دستگاه تعلیم و تربیت از منظر امور پرورشی شود.

به گزاش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حسین عبادتی بعد از ظهر امروز (۲۵ مهرماه) در نشست هم‌اندیشی مدیران سازمان دانش‌آموزی سراسر کشور به میزبانی استان زنجان، اظهار کرد: امسال‌ مسئله الگوهای تربیتی به عنوان مهم‌ترین مولفه و راهبرد فرهنگی برای تربیت صحیح پیشتازان تمدن نوین اسلامی است و اگر دانش‌آموز امروز ایران با الگوی طراز خود آشنا شده و بداند که در چه مسیری باید قدم بگذارد، خود راه خود را خواهد یافت و دیگر نیاز به دخالت‌های تربیتی نخواهد داشت.

بیشتر بخوانید

ادعای همکاری برخی مدیران مدارس با نهادهای امنیتی کذب است

وی افزود: سازمان دانش‌آموزی ایران در ویژه برنامه کنگره ۳۱۳ به دنبال مسئله الگوهای تربیتی است که در ۳۱۳ شهر الگوهای تمدن‌ساز ایرانی اسلامی توسط دانش‌آموزان مورد پژوهش قرار گیرد و برنامه‌های مدرسه‌ای همانند صبحگاه، تئاتر، بازدید، نمایشگاه، تولید محتوا و ... ناظر به الگوهای تمدن‌ساز توسط خود دانش‌آموزان باشد. همچنین این الگوهای تمدن‌ساز که ایران اسلامی را ساختند و امروز اگر ما در قله رفیع تمدن نوین اسلامی هستیم باید بدانیم الگوها این‌ها هستند و دانش‌آموز هر شهر باید با الگوهای بومی شهر خود آشنا شود، برای اینکه متوجه شود جای‌جای ایران ظرفیت‌هایی برای تحقق ادای سهم خود دارد.

این مسئول با بیان اینکه ویژه برنامه ما این است که پیشتازان ما در این مسیر راه را روشن خواهند کرد و در مراحل شهری و ملی و روایت‌گر همین الگوها برای سایر مردم خواهند بود و دانش‌آموز در این روش نه تنها خود تربیت شده، بلکه تربیت‌کننده نیز خواهد شد و این چیزی است که از دانش‌آموز پیشتاز انتطار داریم، تصریح کرد: اردوهای هدفمند تربیتی یک روزه نیز طراحی شده که مکمل آموزش بوده و در کل دنیا به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش نظری کافی نیست و بهترین مکمل برای تکمیل آموزش، اردو است.

عبادتی با بیان اینکه اردو یعنی چیزی خارج از فضای کلاس، به همین خاطر اردوهای یک روزه برای همه مقاطع تحصیلی طراحی شده است، ادامه داد: نهضت سواد فضای مجازی در صدهزار مدرسه کشور با کارگاه‌های ۴۵ دقیقه‌ای فکر نیوز یا شناخت سره از ناصره در کنار دریای اخبار فضای مجازی برای دانش‌آموزان اجرا خواهد شد که ۳۰۰۰ مربی در طول تابستان برای این کار تربیت شده است.

قائم مقام معاون وزیر در سازمان دانش‌آموزی با بیان اینکه فعالیت‌های جاری دانش‌آموزی نیز مانند سابق برقرار است و تاکید بر فعالیت جمعی برای تحقق تربیت شش ساعته داریم و معتقدیم تربیت تمام ساعتی تنها در حرکت‌های جمعی جواب می‌دهد، عنوان کرد: با طی این مسیر، در سال ۱۴۰۲ با نمای جدید سازمان دانش‌آموزی روبه‌رو خواهیم بود که یک رویکرد متفاوت ولی مکمل گذشته خواهد داشت و با شش ضلعی که هم تشکل خبرنگار دانش‌آموزان، مجمع دانش‌آموزان، گروه‌های جهادی پیشرفت ایران اسلامی، مجلس دانش‌آموزی و هم مرکز فضای مجازی و اردویی گردشگری در آن خواهد بود و رسالت اصلی سازمان دانش‌آموزی را مبتنی بر اساسنامه خود و سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش انجام خواهیم داد.

وی با بیان اینکه حمایت دستگاه‌های خارج از آموزش‌وپرورش در این امر قطعا ضروری بوده و یک مطالبه حق است و آموزش‌وپرورش باید مرکز توجهات همه دستگاه‌های اجرایی باشد و هر دستگاهی سهم خود را نسبت به آموزش و پرورش ایفا کند، اضافه کرد: سرانه پروروشی هر دانش‌آموز در بودجه پارسال ۳۶ تومان است و با این سرانه یک قرص نان هم نمی‌توان خرید و اگر به دنبال تحقق نوین اسلامی هستیم، توجه متفاوت مجلس و دولت‌مردان را می‌طلبد، بنابراین این انتطار ضروری است که در برنامه هفتم توسعه و برنامه و بودجه سال ۱۴۰۲ بازنگری جدی نسبت به سهم دستگاه تعلیم و تربیت از منظر امور پرورشی ببینیم.

در ادامه برنامه، معاون فعالیت‌های سازمان دانش‌آموزی نیز اظهار کرد: برای اولین‌بار اردوهای قطبی در اردوگاه‌های استانی برگزار شد و برای اولین‌بار سعی کردیم اردوهای قطبی را در مناطقی برگزار کنیم که شاید در آن اردوگاه‌ها هیچ اردوی قطبی برگزار نشده‌ بود. همانند اردوی دختران که برای اولین‌بار در طول ۲۲ سال در اردوگاه استان گلستان برگزار و علی‌رغم مشکلات مختلف، اردوهای قطبی به نحو احسن برگزار شد.

رحمت‌الله رضایی با اشاره به سخنرانی مقام معظم رهبری در اردیبهشت امسال که در آن تاکید بر هویت ملی داشتند و این سخنرانی باعث شد تا ما بدانیم بایستی کار عظیمی که دیگران انجام ندادند را متفاوت انجام دهیم، افزود: برگزاری کنگره ۳۱۳ اولین و مهم‌ترین برنامه شش ماهه دوم امسال است که شیوه‌نامه آن ابلاغ خواهدشد و انتخاب این عنوان برای کنگره به نیت ۳۱۳ یار امام زمان (عج) است.

وی خاطرنشان کرد: در خصوص الگوهای تمدن‌ساز باید ابتدا در ذهن خود یک تمدن را تعریف کرده و ببینیم مولفه‌های تمدن نوین اسلامی چیست و بر اساس آن تعریف کنیم که مولفه‌های تمدن نوین اسلامی؛ کرامت اسلامی، عدالت‌گستری، خدمات دینی و علمی و ... است که باید مدنظر باشد.

انتهای پیام

کد خبر: 1156631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =