اعلام مبالغ جدید وام‌های دانشجویی/ دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ انتخاب شد

«اعلام مبالغ جدید وام‌های دانشجویی، توسعه خوابگاه متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران و محکومیت هتاکی به شهدای گمنام» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های صنفی در هفته چهارم مهرماه ۱۴۰۱ است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «محکومیت هتاکی به شهدای گمنان دانشکده فنی شریعتی» و  ابلاغ «بخشنامه پرداخت یارانه سود و کارمزد بابت احداث، تکمیل و خرید خوابگاه‌های دانشجویی» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بود. از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «دعوت از علی دایی برای حضور در منزل اسراپناهی، انتخاب دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ، توسعه خوابگاه متاهلی در دانشگاه علوم پزشکی ایران » اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ دوم مهرماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشجویی؛

برگزاری نخستین جلسه گفت‌وگوی آزاد دانشجویی در دانشگاه تهران 

نخستین گفت‌وگوی آزاد دانشجویی در قالب خانه گفت‌وگوی دانشگاه تهران به همت معاونت فرهنگی و اجتماعی این دانشگاه در محل تالار شهید سلیمانی برگزار شد. ویژگی این نشست خانه گفت‌وگو ااین بود که صرفا به دانشجویان عضو تشکل‌ها، کانون‌ها و انجمن‌های دانشجویی اختصاص نداشت بلکه دانشجویانی که عضو هیچ تشکلی هم نبودند، در این نشست حضور داشتند و به بیان انتقادات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

گفتنی است، اولین نشست خانه گفت‌وگو در سطح دانشجویی، پیش از این با حضور رئیس دانشگاه تهران و نمایندگان تشکل‌های صنفی، سیاسی و علمی دانشجویی دانشگاه تهران برگزار شده بود.

دعوت تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی اردبیل از علی دایی برای حضور در منزل اسرا پناهی

جمعی از تشکل‌های دانشجویی و دانش‌آموزی استان اردبیل در نامه‌ای به علی دایی، از وی دعوت کردند تا با حضور در منزل اسرا پناهی، صحت و سقم ادعاهای مطرح‌شده دایی در خصوص دانش‌آموز اردبیلی بررسی شود.

در این نامه مطرح شده است: «رسانه‌ای شدن خبر همدردی شما در خصوص ضرب و شتم و ریختن خون یکی از دختران شهرمان اردبیل (که به عقلانیت، حرفه‌ای‌گری، عدم عضویت در هیچ فرقه و گروهی اذعان دارید) باعث تعجب‌مان شد. با کمال احترام، دعوت می‌کنیم با حضور در منزل دانش‌آموز مورد ادعا، ضمن بررسی صحت و سقم قضیه، نسبت به هزینه‌ای که برای کشور تحمیل کردید، پاسخ‌گو باشید.»

انتخاب علی یزدی به عنوان دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی تهران بزرگ

علی یزدی در اولین جلسه شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ به عنوان دبیر شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ انتخاب شد. در این جلسه صادق مفرد مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ نیز حضور داشت.

گفتنی است؛ علی یزدی مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه شهید بهشتی بوده و هم اکنون نیز مسئولیت هسته‌های بین الملل بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران بزرگ را بر عهده دارد.

محکومیت هتاکی به شهدای گمنام دانشکده فنی شریعتی

بسیج دانشجویی و انجمن اسلامی دانشجویان دانشکده فنی دختران شریعتی با صدور بیانیه‌ای نسبت به هتاکی‌های صورت گرفته در تجمع دانشجویی در روزهای گذشته در جوار مقبره شهدای گمنام این دانشگاه واکنش نشان دادند.

در بخشی از این بیانیه آمده است: «در دانشکده‌ای به وسعت بیست‌وهفت هزار متر مربع، در حالی‌که هیچ مامور نیروی انتظامی وارد دانشگاه نمی‌شود و بالاتر از آن حتی جریانی منسوب به سرکوب‌گری جلوی دانشجوی معترضی را سد نمی‌کند، جایی جز روی قبور شهدای گمنام پیدا نمی‌شود تا به اعتراض ایستاد؟ کلمه طیبه شهید خط قرمز ما و این بی‌احترامی بی‌شک جدا کننده خط هتاکان و میهن‌پرستان است. مردمان هیچ سرزمینی نه از سر عادت که بخاطر غیرت، بر جان برکفان خود اینگونه بی‌حرمتی نمی‌کنند.» 

همچنین در این بیانیه مطرح شده است: «مسئولان دانشکده باید پاسخ بدهند که چطور می‌شود در مجموعه‌ای به این وسعت، مقام مسئولی برای صحبت و مهار هیجان دانشجویان معترض در جمع آنان حضور پیدا نکند؟ محافظه‌کاری را کنار بگذارید. صریح باشید که فرزندان هر نسل نیازمند گفتگو هستند. تعاملی که به هرحال شکل می‌گیرد؛ اما به بهایی متفاوت. قیمتی که امروز زیر گنبدخانه شهدای گمنام بر مقدساتمان تحمیل شد را تخمین زدیم. برای هر وطن‌دوست هزینه گزافی بود. بهایی که می‌توانست در طول سال‌های تحصیل دانشجو با گفتگویی پویا و در مواجه با استادان و مسئولان دانشگاه شکل بگیرد؛ به مراتب قابل پرداخت‌تر از جریانات صحنی‌ست؛ لکن نه تنها از ظرفیت‌ها استقبالی نشد بلکه با استدلال تعدیل هیجانات دانشجو او با دغدغه‌هایش تنها شد. چه جوانان دلسوزی که قائل به همین مقدسات هستند، ولی برای شنیده شدن با هر جریان سودجو همراه و چه ایده و اعتراض‌ها که با این فرآیندهای غلط ذبح می‌شوند.

حوزه صنفی_دانشجویی؛

جدول مبالغ جدید وام‌های دانشجویی اعلام شد

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم در بخشنامه‌ای جدول زمانبندی اعطای وام‌های دانشجویی به همراه جدول مبالغ جدید وام‌های دانشجویی در نیم سال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ را به روسای دانشگاه‌ها ابلاغ کرد. 

بر اساس این ابلاغیه ثبت اطلاعات متقاضیان و ارسال لیست‌های وام در بازه زمانی تعیین شده اقدام لازم مبذول گردد:سامانه دانشجویی (پورتال صندوق) از روز پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت تقاضای وام‌های تحصیلی، شهریه و مسکن متاهلی دانشجویان و از روز شنبه ۲۱ آبان ۱۴۰۱ تا روز چهارشنبه ۱۶ آذر ۱۴۰۱ برای ثبت تقاضای وام ضروری فعال خواهد بود. لذا ضرورت دارد تمامی دانشجویان متقاضی واجد شرایط نسبت به ثبت تقاضای خود در سامانه مذکور بر اساس جدول زمانبندی اقدام کنند.

کاربران دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی از روز شنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۱ تا روز جمعه ۲۵ آذر ۱۴۰۱ می‌توانند نسبت به بررسی و تأیید درخواست‌های وام و ارسال لیست به صندوق در سامانه فاز ۲ اقدام کنند.

توسعه خوابگاه‌های متاهلی دانشگاه علوم پزشکی ایران در سال 1401

محسن خالقیان معاون دانشجویی و فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی ایران در نشست مدیران این معاونت ضمن تاکید بر توسعه خوابگاه‌های متاهلی بیان کرد که با افتتاح خوابگاه شقایق (دانشجویی دخترانه) نیز ظرفیت مناسبی در این زمینه ایجاد شد. 

بخشنامه پرداخت یارانه سود و کارمزد احداث خوابگاه‌ها را ابلاغ کرد

مسعود گنجی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم بخشنامه پرداخت یارانه سود و کارمزد بابت احداث، تکمیل و خرید خوابگاه های دانشجویی پیرو بند ۷ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را ابلاغ کرد. 

در این ابلاغیه آمده است: «با عنایت به موارد یادشده چنانچه آن دانشگاه تمایل به استفاده از ظرفیت‌های ذیل بند الف تبصره ۹ قانون بودجه کشور و بند پ ماده ۱۰۳ قانون برنامه توسعه کشور در خصوص پرداخت یارانه سود و کارمزد بابت احداث، تکمیل و خرید خوابگاه‌های دانشجویی داشته باشد این صندوق آمادگی خود را برای مساعدت حداکثری (پرداخت تا ۱۴ درصد سود بانکی تسهیلات دریافتی ازسوی آن دانشگاه) اعلام می‌کنید.»

ودیعه 70 میلیونی تومانی وزارت بهداشت به دانشجویان علوم پزشکی تهران

علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان و زارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی بیان کرد که در راستای تسهیل ازدواج و فرزندآوری دانشجویان در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲، مبلغ ۷۰۰ ملیون ریال ودیعه مسکن به دانشجویان علوم پزشکی شهر تهران تعلق می‌گیرد.

همچنین به گفته وی؛  ۶۰۰ میلیون ریال ودیعه مسکن به دانشجویان علوم پزشکی در مراکز استان‌ها و ۵۰۰ میلیون ریال به دانشجویان سایر شهرستان‌ها، ۲۵۰ میلیون ریال وام ازدواج دانشجویی همچنین تسهیلات فرزند آوری و سرانه حق اولاد به دانشجویان علوم پزشکی کشور پرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1156829

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =