دانشگاه آزاد اسلامی زیست‌بومی برای اتصال دانش به صنعت و بازار/ ۲۰۰ نفر از نخبگان کشور عضو هیئت علمی واحد علوم و تحقیقات می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی از تبدیل شدن این دانشگاه به یک زیست‌بوم برای اتصال دانش به فناوری، نوآوری و سپس صنعت و بازار خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی امشب در برنامه تلویزیونی صف اول که به‌صورت زنده از شبکه خبر پخش می‌شد، حضور یافت و به بررسی عملکرد دانشگاه آزاد اسلامی در دوره جدید خود پرداخت. 

وی در ابتدای این گفت‌وگو با اشاره به گستردگی دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی یک سامانه دانشگاهی است و اگرچه دانشگاه نام دارد، اما یک نظام دانشگاهی است و با دانشگاه‌های دیگر کشور قابل مقایسه نیست. دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی ۳۸ درصد جمعیت کل دانشجویان کشور، یعنی بیش از یک میلیون و دویست هزار نفر را تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۰ درصد دانشجویان غیرایرانی کشورمان، یعنی ۵۸ هزار نفر مشغول به تحصیل در این دانشگاه هستند. 

به گفته دکتر طهرانچی، از حدود مجموع ۱۰۰هزار استاد در کشور، ۲۲هزار استاد رسمی تمام‌وقت و همچنین ۳۸هزار استاد حق‌التدریس در دانشگاه آزاد فعالیت دارند. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یک کنشگر فعال در عرصه آموزش و پرورش، ۷۸۰ مدرسه شامل ۱۳۰هزار دانش‌آموز در سراسر کشور دارد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با این وسعت توانسته در میان ۵ دانشگاه بزرگ جهان قرار گیرد و در سطح بین‌المللی نیز بدرخشد؛ برای مثال معتبرترین نشریه علمی ایران در سطح جهانی با ضریب تاثیر ۸ متعلق به دانشگاه آزاد اسلامی است. همچنین سربازان صحنه علم و فناری دانشگاه آزاد توانسته‌اند توفیقات خوبی چون رتبه ۴۸ مکانیک دنیا و رتبه‌های زیر ۷۵ در ۵ رشته مهندسی جهان را از آن خود کنند.

او ادامه داد: دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین بار، برخلاف رویه‌های قبلی خود که متمرکز بر آموزش بود، به کمک محققانی از سراسر کشور خود را در عرصه فناوری و نوآوری نیز به عرضه رساند. مهم‌ترین خاصیت دانشگاه آزاد شهرپایه بودن آن است که بر پایتخت و مراکز استان‌ها تکیه ندارد. از میان ۳۸۰۰ شرکت و ایده از جای جای ایران اسلامی، هزار ایده، هزار شرکت و هزار زیرساخت برتر در یک رقابت توانستند به اولین رویداد ملی عصر امید برسند. 

این مقام دانشگاه آزاد اسلامی با توصیف اولین رویداد ملی عصر امید که خردادماه گذشته در تهران برگزار شد گفت: گردهمایی محققین شرکت‌کننده در این رویداد سبب شد تا آن‌ها بتوانند در اولین قدم با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. نقشی نیز دانشگاه برای خود در ادامه مسیر پس از نمایشگاه و از طریق معاونت فناوری و نوآوری قائل شد که دکتر دهقانی فیروزآبادی در آن زمان عهده‌دار آن بود و خوشبختانه امروز به عنوان معاون علمی و فناوری ریاست محترم جمهور مشغول به فعالیت هستند. 

دکتر محمدمهدی طهرانچی افزود: هراتفاقی که در دانشگاه آزاد اسلامی می‌افتد هیچ تکیه‌ای به دولت ندارد و بلکه باری را از دوش آن برمی‌دارد. صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد که یک صندوق غیردولتی است، ۱۷۰ میلیارد تومان سرمایه برای به ثمر نشاندن ایده‌های مطرح در اولین رویداد ملی عصر امید در نظر گرفته‌است. ما معتقدیم ایده‌ها باید به شرکت و شرکت‌ها به صنعت متصل شوند تا بر اساس منویات مقام معظم رهبری، دانشگاه بتواند به یک زیست‌بوم از دانش تا فناوری، نوآوری و سپس صنعت و بازار تبدیل شود.

وی عنوان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی افتخار جمهوری اسلامی ایران در حوزه نانوفناوری جهانی است و توانسته بین ۲۰ موسسه برتر جهان در این عرصه جای گیرد و محصولات فراوانی را در این حوزه تولید کند که اخیرا در نمایشگاه نانوفناوری بخشی از آن به نمایش گذاشته شد. بخش کشاورزی که باید از روش‌های سنتی به سمت کشاورزی فناورانه حرکت کنیم، نیز از اولویت‌های ما بوده است که توانستیم در بذر پیشتاز کشور باشیم و سهم خود از میزان تولید بذر صیفی‌جات کشور را از ۳ درصد به ۳۰ درصد برسانیم که ظرفیت افزایش این مقدار نیز موجود است. کار پیوند نیز در واحد رفسنجان به خوبی دنبال می‌شود. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان این‌که بخش اعظم کشور ما را کویر تشکیل می‌دهد و دانشگاه آزاد در همه نقاط اطراف این کویر شعبه و امکانات دارد، خاطرنشان کرد: حیف است که ما گاز و نفت را برای تولید برق مصرف کنیم و باید بتوانیم از نعمت آفتاب تولید انرژی داشته باشیم که دانشگاه آزاد به صورت جدی در این حوزه وارد شده و در مناقصه‌هایی نیز شرکت کرده است.

او اضافه کرد: دانشگاه آزاد اسلامی تنها فعال غیردولتی در حوزه آموزش علوم پزشکی است که ۴۰ درصد پرستاران و ۱۰ درصد پزشکان کشور از تربیت‌یافتگان این دانشگاه هستند که نقش آن‌ها در ایام کرونا بیش از پیش مشخص شد. همچنین دانشگاه آزاد حلقه اتصال گیاه داروئی به داروهای گیاهی است که کارهای خیلی خوبی در این رابطه انجام شده است. علاوه بر آن، سرمایه‌گذاری مناسبی در زمینه تجهیزات پزشکی از سوی دانشگاه در حال انجام است.

دکتر طهرانچی عنوان کرد: سیاست‌های گذشته درحوزه ارتباط دانشگاه با صنعت جوابگوی نیاز امروز کشور نیست. اولین اقدام که دانشگاه آزاد در ارتباط با صنعت، راه‌اندازی طرح پویش است. طرح پویش که ایده اشتغال و تحصیل همزمان است، به نقطه ارتباط ما با صنعت تبدیل شد و در آن دانشجو در ۱۸ سالگی به صورت اشتراکی توسط دانشگاه و صنعت برای تحصیل و کار انتخاب می‌شود. استقبال خوبی از این طرح در استان‌ها مختلفی مثل اصفهان، زنجان، آذربایجان شرقی و … شد؛ مثلا براساس آخرین آمار ۲۵۰۰ دانشجو در اصفهان در روز اول تحصیل به صنعت معرفی شده‌است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: ما در دانشگاه آزاد اسلامی به‌جای واژه پارک که در فرهنگ ما محل استراحت است، از عنوان بازار فناوری و سرای نوآوری استفاده می‌کنیم. این سراها در ارتباط با اتاق‌های بازرگانی و صنایع مختلف غیردولتی فعال شده‌اند. 

وی با اشاره به طرح پایش گفت: سامانه‌ای تحت عنوان «پژوهشیار» در دانشگاه آزاد اسلامی طراحی کرده‌ایم که ۴۰ عنوان و ۴۰هزار زمینه پژوهشی منطبق بر نیاز صنعت و نگاه راهبردی کشور، در آن تهیه شده است. مثلا در دفتر مشترک دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان و ذوب آهن، ۶۰ دانشجو پایان‌نامه و رساله خود را در رابطه با صنعت ذوب آهن می‌نویسند. همچنین موارد مشابهی در تبریز در حوزه چرم نیز وجود دارد. 

دکتر محمدمهدی طهرانچی اظهار کرد: امسال بر روی تاسیس مدارس عالی مهارتی و فناورکده‌هایی در واحدهای سراسر کشور برای فعالیت‌ مشترک با صنعت متمرکز شده‌ایم. 

عضو هیئت عالی جذب کشور با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری درباره جذب راحت‌تر اعضای هیئت علمی، تصریح کرد: مانعی در این زمینه در هیئت عالی جذب تحت عنوان ردیف‌های استخدامی در دانشگاه‌های دولتی وجود دارد که روند جذب عضو هیئت علمی را کند کرده است. در بدو ورود بنده به دانشگاه آزاد، پرونده‌هایی مربوط به جذب بیش از ۲هزار عضو هیئت علمی داشتیم که حدود ۱۰ سال معطل و بلاتکلیف مانده بودند که به کمک شورای عالی انقلاب فرهنگی مجوز تاسیس هیئت مرکزی جذب را برای دانشگاه آزاد اسلامی گرفتیم و توانستیم تاخیرات ۱۰ ساله را بروز رسانی کنیم. همچنین جذب هیئت علمی را در مناطق مختلف و نواحی ۹۱گانه دانشگاه، براساس سند تحول پنج ساله دانشگاه آزاد و سند آمایش و متناسب با نیازهای بومی صورت می‌گیرد. 

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نوید داد: با طرحی که امسال در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات اجرا می‌شود، ۱۰۰ محقق از تحصیل‌کردگان دانشگاه‌های برتر و ۱۰۰ نفر از نخبگان سراسر کشور جذب هیئت علمی این دانشگاه می‌شوند که تا سال آینده، همین موقع به نتیجه می‌رسد.

او پیرامون فرصت مطالعاتی دانشجویان مقطع دکتری تشریح کرد: دولت و وزارت علوم هیچ‌گونه ظرفیتی برای دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه فرصت مطالعاتی در نظر نگرفته‌اند و جای آن در این دانشگاه خالی است که لازم است ما خود تدبیری در این رابطه بیاندیشیم. البته ما بجای فرصت مطالعاتی، عنوان ماموریت مطالعاتی را برای آن در نظر گرفته‌ایم تا علاوه بر فرصتی برای خود اعضای هیئت علمی، نقشی براساس نیازهای جدی امروز و آینده کشور پیدا کنند.

دکتر محمدمهدی طهرانچی گفت: متوسط سرانه هزینه‌های دانشجو برای نظام آموزش عالی دولتی، ۶۲ میلیون تومان است درحالی که مقدار همین سرانه در دانشگاه آزاد  ۱۲ میلیون تومان تمام می‌شود. دولت در همه زمینه‌ها مجموعه‌های خود را گران اداره می‌کند. دانشگاه آزاد اسلامی نظامات خاص خود را براساس ارتباط سازمان با فرد دارد. در دوسال گذشته توانستیم حقوق‌های خود را تا حد خوبی با میزان پرداختی در دانشگاه‌های دولتی متناسب سازیم و مشکل سقف حقوق را نیز نداریم. البته همه این‌ها باید بر اساس رابطه شهریه و حقوق متناسب باشد. 

وی تاکید کرد: هنگامی که به دانشگاه آزاد آمدم، ۸۹ درصد واحدهای دانشگاهی ما زیان‌ده بود و مشکل جذب دانشجو در خیلی از آن‌ها وجود داشت. مردم در دنیای امروز به مهارت و فناوری نیاز دارند و دانشگاهی که رشته‌ مهارتی و مرتبط با نیازهای بومی ارائه نکند، دچار عقب‌ماندگی می‌شود؛ به همین خاطر امسال رشته‌های آمایشی که فلسفه آن‌ها چرخش از رشته‌های عرضه‌محور به تقاضامحور بوده را به واحدهای خود اضافه کردیم.از سال ۱۳۹۳ تا سالی که بنده به دانشگاه آزاد اسلامی وارد شدم، سالی ۱۵۰هزار دانشجو در دانشگاه آزاد کاهش می‌یافت ولی ما خوشبختانه نوانستیم در سه سال گذشته روند جذب دانشجو را افزایشی کنیم.

دکتر محمدمهدی طهرانچی افزود: آموزش عالی ما در سه سال پیش، حدود ۲۰ الی ۳۰ هزار دانشجوی خارجی داشت که ۶ هزار نفر از آن سهم دانشگاه آزاد اسلامی بود، امسال و پس از سه سال این مقدار در دانشگاه آزاد اسلامی به بیش از ۵۸هزار دانشجو رسیده‌است که این موضوع سبب الهام بخشی و ایجاد مرجعیت علمی برای کشور می‌شود.

او خبر داد: پس از اخذ موافقت کشور عراق برای راه اندازی واحد دانشگاه آزاد به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران، امروز در حال آماده‌سازی ساختمان دانشگاه در بغداد هستیم. همچنین واحد دانشگاه آزاد اسلامی در افغانستان بدون هیچ وقفه‌ای حتی در دوران طالبان به فعالیت خود ادامه داد و کنکور پذیرش آن در شهریور ماه گذشته برگزار شد. علاوه‌بر این، مجوزهای راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات گرفته شده است. فعالیت‌های خود را در لبنان تقویت کرده‌ایم و روند جدید و جدی‌ای را در آن‌جا آغاز کرده‌ایم. واحد آکسفورد را نیز که در مقطعی در دوره‌های گذشته، مورد استفاده‌های سیاسی قرار می‌گرفت برای برگزاری دوره‌های مختلف خصوصا در زمینه ایران شناسی فعال کرده‌ایم و یک انتشارات بین‌المللی نیز در آن‌جا راه‌ انداخته‌ایم.

به گفته دکتر محمدمهدی طهرانچی، هزینه‌ واحدهای بین‌الملل و خارجی دانشگاه آزاد از محل شهریه دانشجویان غیرایرانی تامین می‌شود و از منابع شهریه‌ای دانشجویان ایرانی هزینه‌ای در این خصوص نمی‌شود.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اتصال سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی به شبکه ملی اطلاعات دولت تاکید کرد: تمامی فعالیت‌های دانشگاه آزاد از جمله ثبت‌نام‌ها، پرداخت شهریه و … به‌صورت هوشمند و در سامانه یک‌پارچه صورت می‌گیرد و هیچ‌گونه روند دستی وجود ندارد. دانشگاه آزاد برای اولین بار پرداخت‌ها و دریافت‌های خود را در سامانه وزارت اقتصاد ثبت می‌کند و ارتباط خوبی با این وزارت‌خانه برقرار کرده‌ایم. خود ما نیز در داخل دانشگاه آزاد تلاش زیادی برای شفاف‌ و یک‌پارچه‌سازی سامانه‌های مالی و همچنین آموزشی‌پژوهشی خود داشته‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده‌اند.

دکتر طهرانچی در پایان گفت: سامانه استعلام مدرک با توجه به موضوع جعل مدرک، را آماده اتصال به سامانه دولت کرده‌ایم. دوستان باید در دولت محترم توجه داشته باشند که مجموعه‌های دولتی برای این‌گونه اقدامات هزینه‌های خود را از دولت دریافت می‌کنند ولی یک مرکز غیردولتی خیر؛ انتقال داده‌ از سامانه‌های یک مرکز غیردولتی به سامانه‌های دولتی هزینه‌هایی دارد که دولت باید نسبت به حمایت‌های مربوط به آن برنامه‌ریزی داشته باشد.

انتهای پیام/ 

کد خبر: 1156957

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =