علت کابوس‌های شبانه چیست؟

کابوس های شبانه گاهی اوقات فقط یک خواب بد است. این کابوس‌ها در واقع تصاویر مستقل و متناقض همراه با واکنش عاطفی اندک از طرف بیننده خواب است.

به گزارش گروه جامعه ایسکانیوز، کابوس های شبانه می‌توانند منجر به ایجاد احساس ترس، وحشت و اضطراب در فرد شوند. بیدار شدن فرد و داشتن یک واکنش حسی آزاردهنده از جمله بی‌خوابی، مشکلات چرخه خواب (اختلال خواب) یا حتی پریشانی در طول روز نیز از جمله دیگر اختلالاتی است که ممکن است در اثر کابوس های شبانه در فرد ایجاد شوند. در برخی از موارد تب، بیماری یا رژیم غذایی نامناسب نیز می‌تواند منجر به دیدن کابوس های شبانه شود.

خواب دیدن امری طبیعی است. به طور میانگین، مردم بیش از دو ساعت از شب را خواب می بینند. اما کابوس معمولا در ساعات ثانویه خواب REM یا خواب با حرکات سریع چشم اتفاق می افتد.

برخی از محققان رویاهای منفی را “تکرار تهدیدها” می نامند. منظور از این اصطلاح آن است که بیش‌تر افراد تهدیدهای احتمالی را که در زندگی واقعی با آن ها روبرو می شوند را در کابوس های شبانه در ذهن خود تکرار می کنند. به همین دلیل است که اغلب افراد هنگامی که از کابوس های شبانه بیدار می شوند تصاویر و محتوای خواب خود را به خوبی به یاد می آورند.

کابوس های شبانه

گروهی دیگر از محققان معتقدند که مردم حین خواب حوادث ناراحت کننده ای که در طول روز برایشان اتفاق افتاده است را در ذهن خود کاوش می کنند. از این رو بیش‌تر کابوس های شبانه مربوط به استرس است.

با این حال، اگر کابوس ها آنقدر تکرار شوند که در عملکرد فرد اخلال ایجاد کنند، فرد ممکن است دچار اختلال کابوس باشد. اختلال کابوس های شبانه در بین دختران بیشتر از پسران رایج است که وقوع آن معمولا قبل از ۱۰ سالگی شروع می شود.

کودکان و نوجوانان بیش‌تر در معرض ابتلا به کابوس های شبانه هستند و شیوع آن در بزرگسالان به مراتب کمتر است. حدود نیمی از افراد بالغ، کابوس های شبانه را در طول زندگی خود تجربه می کنند.

بدن طی خواب، مراحل مختلفی را از خواب سبک تا خواب عمیق REM را طی می‌کند. خواب REM از طریق سیگنال های pons مغز، که در پایه مغز قرار دارد اتفاق می افتد. pons مغز در واقع جایی است که سیگنال هایی برای خواب REM و سیگنال های قطع ارتباطات نخاعی از آن منشا می گیرد.

به همین دلیل بدن هنگام خواب عمیق حرکت نمی کند. اما اگر Pons این سیگنال ها را خاموش نکند، فرد ممکن است رویای خود را از نظر جسمی نیز عملی کند. به عنوان مثال اگر فرد در کابوس در حال دویدن باشد، ممکن است واقعا شروع به دویدن کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157007

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =