طب سنتی/ خواص تایید شده‌ی برگ تربچه برای سلامتی

اغلب افراد از مصرف برگ تربچه خودداری می کنند در حالی که استفاده از برگ تربچه قرمز فواید بی نظیری را برای سلامت بدن و درمان برخی بیماری ها به همراه دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، تربچه نوعی ریشه ی خوراکی است که در سراسر جهان مصرف می شود. برگ تربچه نیز همراه تربچه به فروش می رسد اما بسیاری از افراد تنها خود تربچه را مصرف کرده و برگ آن را دور می اندازند زیرا برگ تربچه، تقریبا خشن و طعم خاص و فلفلی دارد. اگر همه افراد مزایای برگ تربچه را بدانند، مطمئناً به رژیم غذایی خود اضافه می کنند تا از خواص آن بهره مند شوند. با مطالعه این بخش با مزاج و خواص برگ تربچه برای درمان بیماری ها آشنا شوید.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ بررسی کامل خواص میوه‌ی گیاه کبر

تربچه از نظر طب قدیم ایران گرم و خشک است و برای درمان بیماری های زیر مفید است:

حاوی ویتامین ها و مواد معدنی :

قسمتهای سبز تربچه مواد مغذی بیشتری نسبت به تربچه دارد که به داشتن یک رژیم غذایی غنی از مواد مغذی و برخی مواد معدنی مهم مانند آهن، کلسیم، اسید فولیک، ویتامین ث و فسفر کمک می کند، همچنین برای بسیاری از عملکردهای بدن ضروری است.

سرشار از فیبر:

برگ تربچه بیشتر از خود تربچه حاوی فیبر است. فیبر به فرآیند هضم غذا کمک می کند و برگ های تربچه به دلیل داشتن فیبر به تسکین بیماری های ناخوشایند مانند یبوست و نفخ معده کمک می کند.

افزایش ایمنی و کاهش خستگی :

آهن موجود در برگ تربچه از بروز خستگی جلوگیری می کند. برگ تربچه سرشار از مواد معدنی مانند آهن و فسفر است که باعث افزایش ایمنی بدن می شود. همچنین دارای سایر مواد معدنی ضروری مانند ویتامین ث، ویتامین آ و تیامین است که به مبارزه با خستگی کمک می کند. بیماران مبتلا به کم خونی و سطح هموگلوبین پایین می توانند از خوردن برگ تربچه بهره مند شوند، زیرا آهن موجود در برگها، بیماری را تسکین می دهد.

درمان سرطان:

برگ تربچه حاوی ویتامین ث است و خواص سم زدایی دارد. مصرف برگ تربچه به بهبود سرطان به ویژه سرطان کلون، کلیه، روده و معده بسیار کمک می کند. مقدار ویتامین C موجود در برگ های این سبزی، نسبت به ریشه آن پنج برابر بیشتر است.

سلامت پوست:

برگ تربچه حاوی ویتامین ث، فسفر، روی و برخی از ویتامین های ب است. این ویتامین ها و خاصیت آبرسانی برگ تربچه به سلامت و زیبایی پوست کمک می کند.

نیش حشرات:

برگ تربچه، خواص ضد التهابی و ضد خارش دارد و در برابر نیش حشرات، بسیار آرام بخش است.

اشتها آور:

یک محرک اشتها با نام «سولفورافن» در برگ تربچه وجود دارد که سبب تحریک اشتها می شود. این خواص در ریشه آن، یعنی خود تربچه نیز موجود هستند.

رشد مو ها:

مصرف برگ تربچه، سبب افزایش جریان گردش خون و خون رسانی به پوست سر می شود پس باعث سرعت بخشیدن به رشد مو ها می شود.

درمان اختلالات تنفسی:

برای تسکین مشکلات تنفسی در زمان سرماخوردگی برگ تربچه بخورید زیرا تربچه و برگهایش، خلط را از بین می برد و باعث کاهش فشار روی دستگاه تنفسی می شود.

درمان مسمومیت :

برگ تربچه مانند یک ملین عمل می کند و مصرف آن در زمان انواع مسمومیت ها باعث پاکسازی دستگاه گوارش و بهبود سریع تر می شود.

ادرار آور :

آب برگ تربچه و تربچه ادرار آور طبیعی است و به حل شدن سنگ و پاک سازی مثانه کمک می کند. همچنین در درمان یبوست و نفخ معده موثر است.

ضد اسکوربوت :

برگ تربچه خاصیت ضد اسکوربوت دارد و به بیان ساده، به جلوگیری از کمبود ویتامین ث کمک می کند. شاید تعجب آور باشد که بدانید برگ تربچه نسبت به خود تربچه، مقادیر بیشتری ویتامین ث دارد.

درمان بواسیر :

در مطالب درمان گیاهی و خانگی بواسیر در بخش های قبلی بهداشت و سلامت نمناک خواندید که برگ تربچه بیماری های دردناک مانند بواسیر را درمان می کند، همچنین به دلیل خاصیت ضد باکتریایی موجود در آن، به کاهش تورم و التهاب کمک می نماید.

درمان زردی :

برگ های تربچه به درمان بیماری هایی مانند زردی(یرقان) کمک می کند، بنابراین می توانید برگهای تربچه را خرد و عصاره آن را بگیرید. با مصرف روزانه نیم لیتر از این آب به مدت ده روز می توانید زردی را درمان کنید.

درمان روماتیسم:

روماتیسم یکی از دردناک ترین بیماری ها است که باعث تورم زانو و انواع ناراحتی ها می شود. عصاره برگ تربچه را با مقدار مساوی شکر و کمی آب مخلوط کنید و به صورت خمیر روی موضع دردناک قرار دهید. با استفاده منظم از این خمیر، درد و تورم را کاهش دهید.

تنظیم فشار خون:

وجود مقادیر بالای پتاسیم در برگ تربچه می تواند در بدن میان سدیم و پتاسیم تعادل ایجاد کند و با این کار به کنترل فشار خون کمک نماید. سدیم بیش از حد و پتاسیم کم می تواند موجب عدم تعادل مواد معدنی و افزایش خطر ابتلا به فشار خون و همچنین بیماری های قلبی شود.

درمان کم خونی:

ترکیب برگ سبز تربچه با رژیم غذایی روزانه همراه با سایر مواد غذایی حاوی آهن و ویتامین ث، می تواند همچنین به درمان کم خونی فقر آهن در زنان باردار کمک کند. برگ تربچه سرشار از آهن، ویتامین آ، ویتامین ث، فسفر و تیامین است و می تواند به کاهش خستگی و متعادل کردن هموگلوبین، کنترل کم خونی و فقر آهن کمک کند.

پیشگیری از دیابت:

برگ تربچه به دلیل داشتن خاصیت فراوان به کاهش سطح قند خون کمک می کند. بنابراین، تربچه از مهمترین غذاهایی است که باید در برنامه غذایی دیابتی ها گنجانده می شود.

پاکسازی سموم :

برگ های تربچه سرشار از مواد مغذی ضروری است. این برگها با داشتن خاصیت ضد میکروبی و ضد باکتریایی به سم زدایی بدن و دفع سموم کمک می کند.

خواص ضد التهابی:

ترکیبات موجود در برگ تربچه دارای اثرات ضد التهابی و تسکین دهندگی درد هستند که در کاهش خطر ابتلا به بیماری های التهابی مفصلی مانند آرتروز و نقرس موثر است.

درمان اسکوروی :

اسکوروی یک بیماری ناشی از کمبود ویتامین ث است، ویتامین ث موجود دربرگ تربچه و سایر سبزیجات با برگ سبز، سبب کاهش علائم می شود و دارای خواص ضد اسکوربوتی است.

مفید برای کبد و صفرا:

برگ تربچه و خود آن با تنظیم آنزیم ها، اسیدها، صفرا و بیلیروبین سبب دفع سم های کبد و به دلیل دارا بودن برخی آنزیم ها از زخم و عفونت در کیسه صفرا پیشگیری می کند.

کاهش وزن:

افرادی که قصد کاهش وزن دارند می توانند برگ تربچه را در رژیم غذایی خود بگنجانند زیرا میزان بالای فیبر در برگ تربچه، سبب می شود معده به سرعت پر شده و فرد به مدت طولانی احساس سیری نماید. برگ تربچه کالری اندکی دارد و مصرف آن برای کسانی که اضافه وزن دارند توصیه می شود.

سایر خواص برگ تربچه های نقلی سبزی خوردن :

برگ تربچه با تب ایجاد شده از عفونت مقابله می کند.

برگ تربچه سوخت و ساز بدن را تنظیم می کند.

برگ تربچه گردش خون را بهبود می بخشد.

مصرف برگ تربچه همراه با غذا کمک خوبی برای هضم غذا است.

آب برگ تربچه برای تقویت چشم مفید است.

موارد منع مصرف و عوارض جانبی برگ تربچه :

مصرف برگ تربچه تقریباً خطری ندارد. اما مصرف زیاد آن می تواند معده را تحریک کند. همچنین، بعضی از افراد ممکن است به این ماده غذایی حساسیت داشته باشند، گرچه خیلی رایج نیست.

در عین حال ، خانم هایی که باردار یا شیرده هستند باید هنگام مصرف تربچه مراقب باشند زیرا اطلاعات کافی در رابطه با تأثیرات آن وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =