ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای دانشجویان متأهل/ ۹۰ درصد دانشجویان بازداشتی با جو و شرایط دانشگاه آشنا نبودند

«توسعه خوابگاه‌های متاهلی، تخیریب سلف دانشگاه شریف و ایجاد سرای مهارت‌آموزی» از جمله مهم‍ترین اخبار تشکل‌های دانشجویی و انجمن‌های صنفی در هفته گذشته بود.

به گزارش گروه خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، «محکومیت هنجارشناسی و تخریب اموال دانشگاه» و «ساخت ۲۰۰ هزار مسکن برای دانشجویان متاهل» از مهم‌ترین خبرهای حوزه‌های تشکل‌های دانشگاهی و شوراهای صنفی در هفته گذشته بود. از جمله دیگر عناوین مهم این حوزه‌ها می‌توان به «تعیین آخرین فرصت ثبت نام وام ازدواج و فرزندآوری، ایجاد سرای مهارت آموزی در خوابگاه‌های دانشگاه تهران و تخریب سلف دانشگاه شریف» اشاره کرد.

مطابق هفته‌های گذشته، ایسکانیوز در گزارش زیر مهمترین و گزیده‌های اخبار حوزه صنفی_دانشجویی را در هفته‌ اول آبان‌ماه آورده است:

حوزه تشکل‌های دانشجویی؛

دانشجویان اجازه تخریب ساحت دانشگاه را به خشونت طلبان ندهند

انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه صنعتی شریف درباره اتفاقات یکم آبان بیانیه‌ای صادر کرد.

در این بیانیه مطرح شده است: «ناظر به فضای این روزهای شریف، فقط باید تاسف خورد که اگر عده‌ای در آن، به جای گسترش مرزهای دانش و جستجو به دنبال حل مسائل کشور، نهایت دغدغه‌شان هم‌سُفرگی دختر و پسر باشد؛ آن هم در دانشگاهی که زمانی سمبل خرد و نخبگی بود؛ اما اگر آن‌طور که از فهم و درک یک شریفی انتظار می‌رود، مسئله اختلاط سلف دانشگاه، صرفا بستری جدید برای اعتراضات قبل بود.»

دانشجویان در این بیانیه عنوان کردند: «اختلاط سلف دانشگاه، به وضوح طبق بند ۱۱ مصوبه ۶ مرداد ۱۳۶۶ شورای عالی انقلاب فرهنگی درباره قوانین دانشگاه، امری غیرقانونی بوده و متولی نظارت بر آن، دانشگاه و حراست آن است. مسیر عقلانی و قانونی برای آن‌هایی که دنبال تغییر قانون هستند، مشخصا از تغییر قانون‌گذار می‌گذرد. بنابراین خطاب به آن‌هایی که از طریق قانون‌شکنی و اغتشاش به دنبال مخالفت با قانون هستند، باید گفت که انتظار برخورد و پیگیری قضایی از جانب مجریان قانون، امری طبیعی است و خلاف آن، غیر منطقی است.»

در این بیانیه بیان شده است: «اگر اعتراض به قانونی، با تجمع و شعار و هنجارشکنی قابل پذیرش باشد، بالتبع دفاع از قانون با تجمع و بدون خشونت، منطقی تر و مقبولتر بوده و اعتراض به این دفاع از اساس باطل است. هیئت رئیسه دانشگاه نیز باید بداند مماشات با هرکدام از خشونت‌طلبانی که با سوءاستفاده اسم تجمع و اعتراض و با رفتارهایی غیر انسانی، برهم زننده نظم و آرامش دانشگاه شده‌اند، جفایی به عموم دانشجویان و ساحت دانشگاه است که باعث جری‌تر شدن آن‌ها می‌شود.»

دانشجویان دانشگاه شریف در اعتراض به بی‌حرمتی و قانون‌شکنی تجمع کردند

جمعی از دانشجویان دانشگاه صنعتی شریف یکم آبان ماه در اعتراض به حرمت‌شکنی و قانون شکنی در اتفاقات اخیر این دانشگاه، تجمع کردند.

گفتنی است دانشجویان در این تجمع پلارکاردهایی در دست داشتند که حاوی مطالبی از جمله «با هتاکی و حیله، شریف تعطیل نمیشه»، «جای الفاظ رکیک در دانشگاه نیست»، «استقلال و آزادی جمهوری اسلامی»  بود.

دانشجویان دانشگاه الزهرا(س) اهانت به امام حسین(ع) را محکوم کردند

جمعی از دانشگاه دانشگاه الزهرا (س) با برگزاری تجمعی اهانت یکی از دانشجویان هتاک ابن دانشگاه به امام حسین (ع) و طفل شیرخواره اش حضرت علی اصغر را محکوم کردند.

گفتنی است، دانشجویان معترض با سر دادن شعارهای همچون اسلام، قرآن، ولایت سه خط قرمز ماست، و دانشجوی هتاک اخراج باید گردد خشم و انزجار خود از هتاکی صورت گرفته به ساحت سرور و سالار شهیدان حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) را ابراز کردند.

برگزاری تجمع دانشجویی در مقابل دفتر رئیس دانشگاه شهیدبهشتی

جمعی از دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی در اعتراض به مدیریت ضعیف رئیس دانشگاه در قضایای اخیر و عدم حضور مستقیم در تجمعات، عدم کنترل اوضاع از سوی حراست، عدم برخورد با دانشجویان متخلف، تضعیف دانشجویان انقلابی و سستی حراست در نظارت بر پروتکل‌های دانشجویی در مقابل دفتر نصیری قیداری رئیس این دانشگاه تجمع کردند.

معترضان شیشه‌های سلف دانشگاه شریف را شکستند

 برخی از دانشجویان معترض در دانشگاه صنعتی شریف به سوی دانشجویان دیگری که مانع ورود مختلط دانشجویان به سلف بودند، حمله کرده و با شکستن شیشه‌های سلف دانشگاه، منجر به زخمی شدن ۵ دانشجو و یک نفر از نیروهای حراست شدند.

حوزه صنفی_دانشجویی؛

وزیر علوم بر تمهید سریع مقدمات ساخت ۲۰۰ هزار مسکن دانشجویان متأهل تاکید کرد

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقبقات و فناوری در اولین جلسه قرارگاه مرکزی بر احداث ۲۰۰ هزار مسکن دانشجویان متأهل بر تسریع در آغاز عملیات اجرایی این پروژه تأکید کرد. 

وی با اعلام اینکه احداث این تعداد واحد خوابگاهی در سابقه نظام آموزش عالی بی‌نظیر است، گفت: خوابگاه‌ها در همه نقاط کشور احداث شده و به تحقق عدالت اجتماعی در توزیع امکانات کمک می‌کند.

۵ اسفند؛ آخرین فرصت ثبت‌نام وام فرزندآوری دانشجویان علوم پزشکی

علی اکبر محمدی رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی درباره زمان ثبت نام وام ازدواج دانشجویی و تسهیلات فرزندآوری بیان کرد که دانشجویان می‌توانند تا ۵ اسفندماه سال جاری برای ثبت نام این وام اقدام کنند. وام ازدواج دانشجویی و تسهیلات فرزندآوری شامل دانشجویان حال  متاهل مقاطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌شود.

رئیس صندوق رفاه دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر اینکه «آیا برای دریافت وام ازدواج یا فرزندآوری، زوجین هر ۲ باید دانشجو باشند»، گفت: خیر، اگر یکی از زوجین دانشجو باشد، کافی است و می‌تواند مبلغ  ۲۵۰ میلیون ریال وام دریافت کند.

۹۰ درصد دانشجویان بازداشتی با جو و شرایط دانشگاه آشنا نبودند

هاشم دادش پور معاون وزیر علوم و رئیس سازمان امور دانشجویان اعتقاد دارد که ۹۰ درصد دانشجویان بازداشتی سال اولی، دومی و سومی بودند که در این سال‌ها با جو و شرایط دانشگاه آشنا نبوده‌اند. همچنین  براساس آمار و داده‌هایی که در خصوص تجمعاتی که در یک ماه گذشته در سطح کشور و به ویژه در دانشگاه‌ها برگزار شد، اغلب تجمع کنندگان سن کمی داشتند. 

وی افزود که بر این اساس از میان دانشجویانی که بازداشت شده اند، ۹۰ درصد آنها دانشجویان سال‌اولی، دومی و سومی بودند که در این سال‌ها با جو و شرایط دانشگاه آشنا نبوده و اساسا با دانشگاه ها ارتباط نداشته‌اند.

ایجاد سرای مهارت‌آموزی در خوابگاه‌های دانشجویی

محمدعلی زارع چاهوکی مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران مدیرکل امور خوابگاه‌های دانشگاه تهران از برنامه ایجاد سرای مهارت‌آموزی در خوابگاه‌های دانشجویی با شعار «هر دانشجو یک مهارت» خبر داد.

وی تصریح کرد که با طراحی ساز و کار مناسب، خدمات فرهنگی و رفاهی به دانشجویان خوابگاهی را ارتقاء می‌دهیم و از تمام ظرفیت‌های درون و بیرون دانشگاه برای تحقق این موضوع کمک خواهیم گرفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157184

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =