مخبر: دشمن می‌تواند از جهت‌گیری‌ها در فضای مجازی استفاده کند

معاون اول رئیس‌جمهوری گفت: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت‌گیری‌های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد و این اطلاعات می‌تواند از سوی دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد مخبر در مراسم روز آمار و برنامه‌ریزی با بیان اینکه آمار و اطلاعات نقشی کلیدی و اساسی در حکمرانی و اداره کشورها دارد، اظهار کرد: امروز اداره هیچ کشوری بدون داشتن داده ها و اطلاعات دقیق امکانپذیر نیست و اگر برنامه ریزی ها مبتنی بر داده ها و آمار دقیق نباشد، اعتبارات در بخش هایی که اولویت ندارد هزینه خواهد شد و این مسئله در نهایت منجر به هدررفت منابع و امکانات کشور می شود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه امروز پلتفرم‌ها و سامانه های دیجیتالی زندگی شخصی افراد و همچنین نحوه اداره کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، افزود: امروز رفتار، تمایلات، ذائقه و جهت‌گیری‌های هر شخص در فضای مجازی و دنیای دیجیتال مورد ارزیابی و تحلیل قرار می‌گیرد و این اطلاعات می تواند از سوی دیگران چه دوست و چه دشمن مورد استفاده قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه شخصی سازی در برنامه ریزی ها موضوعی جدی است، ادامه داد: دنیا در حال پیش روی به سمتی است که حتی برای درمان افرادی که بیماریهای یکسان دارند، داروهای متفاوت و متناسب با هر شخص تجویز شود، بر همین اساس برای این حوزه باید برنامه ریزی دقیق صورت گیرد.

معاون اول رییس جمهور خطاب به کارکنان و مدیران مرکز آمار ایران با بیان اینکه نقش شما در اداره کشور با گذشته قابل مقایسه نیست تصریح کرد: عملکرد شما اگر مثبت باشد می تواند کشور را به مطلوب ترین نقطه برساند و اگر این عملکرد ضعیف باشد، می تواند باعث هدررفت منابع شود.

وی تدوین و جمع آوری اطلاعات و آمار دقیق را موضوعی فرادستگاهی و فراقوه ای دانست و افزود: همکاری دستگاهها برای جمع آوری داده های دقیق بسیار پراهمیت است و اگر همه دستگاهها صادقانه و به هنگام ، اطلاعات خود را در اختیار مرکز آمار ایران قرار ندهند، سطح کیفی خدمات این مرکز نمی تواند آنطور که باید موثر و مفید واقع شود.

معاون اول رییس جمهوری یادآور شد: گزارش هایی که از میزان تورم، نقدینگی، رشد پایه پولی و سایر شاخص ها ارائه می شود مربوط به گذشته است اما نکته مهم آینده نگری و پیش بینی ما نسبت به این شاخص ها است که جز از طریق تحلیل اطلاعات و آمار دقیق امکانپذیر نخواهد بود، بنابراین دستگاهها باید موظف باشند که دقیق ترین و صحیح ترین آمارها را در اختیار تصمیم گیران کشور قرار دهند تا میزان درصد اشتباه در تصمیمات به حداقل ممکن کاهش یابد.

مخبر حرکت به سمت جمع آوری هوشمند و مکانیزه آمار را امری مهم و ضروری ارزیابی کرد و گفت: بجای اینکه هر چند سال یکبار به شکل سنتی سرشماری و آمار نفوس و مسکن را انجام دهیم، باید با استفاده از نرم افزارها و روش های نوین، به صورت لحظه ای به آخرین آمارها دسترسی داشته باشیم تا بتوانیم اولویت ها را به درستی برای تخصیص منابع تشخیص دهیم.

وی همچنین بر لزوم بازتعریف بعضی شاخص ها تاکید و اظهار کرد: بازتعریف برخی شاخص ها امروز یک اولویت است چرا که در تصمیم گیری ها برای موضوعات کلان اقتصادی، نظیر اشتغالزایی، تعریف نرخ بیکاری مهم و کلیدی خواهد بود.

معاون اول رییس جمهور با اشاره به اینکه توزیع منابع و اعتبارات با اتکاء بر آمار و اطلاعات انجام می شود، بر لزوم ایجاد تحول در مرکز آمار ایران و مکانیزه شدن فرایندهای این مرکز تاکید کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1157233

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =