پاک‌آیین: ایران مخالف تغییر ژئوپولیتیکی در منطقه است

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان گفت: ایران در رزمایش اخیر سپاه مخالفت خود را با هرگونه تغییر مرز کشورهای اطراف و تغییر ژئوپولیتیک منطقه اعلام و از حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه قفقاز حمایت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، محسن پاک‌آیین سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان، در خصوص سفر وزیر خارجه کشورمان به ارمنستان و هم‌زمان برگزاری رزمایش سپاه در غرب کشور و ارتباط آن‌ها با وضعیت درگیری‌ها میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان اظهارداشت: در حال حاضر بعد از آتش‌بسی که میان این دو کشور منعقد شد، طرفین به دنبال آن هستند که از طریق مذاکره و به صورت مسالمت‌آمیز مسائل مرزی خود را حل و فصل کنند.

بیشتر بخوانید

پایان تاریخ مصرف محافظه‌کاران در انگلستان/ نخست وزیر بعدی مشخص است

وی درباره مناقشه پیرامون دالان متصل کننده آذربایجان و نخجوان که در خاک ارمنستان قرار دارد گفت: ارمنستان و آذربایجان در حال مذاکره برای پیدا کردن راه حل برای حل مشکل هستند. ارمنستان موافقت کرده که این دالان مشروط بر اینکه تحت حاکمیت ارمنستان باشد و تمامیت ارضی این کشور را خدشه‌دار نکند، باز شود.

پاک‌آیین ادامه داد: جمهوری آذربایجان به دنبال آن است که این کریدور، یک کریدور بین‌المللی و خارج از حاکمیت ارمنستان باشد، با این حال این دو کشور همچنان در حال مذاکره برای رسیدن به نتیجه هستند.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در خصوص پیام رزمایش جمهوری اسلامی در شمال غرب کشور هم تصریح کرد: این رزمایش مخابره‌کننده پیام صلح و دوستی برای دوستان و همسایگان ایران بود و این پیام منتقل شد که جمهوری اسلامی از حفظ تمامیت ارضی کشورهای قفقاز حمایت کرده و در مقابل این موضوع احساس مسئولیت می‌کند.

این دیپلمات سابق افزود: ایران در این رزمایش مخالفت خود را با هرگونه تغییر مرز کشورهای اطراف خاک خود و تغییر ژئوپولیتیک منطقه اعلام کرد، زیرا در صورت چنین اتفاقی ممکن است مناقشات جدیدی در منطقه به ویژه میان ارمنستان و جمهوری آذربایجان رخ داده و پای قدرت‌های خارج از منطقه مانند آمریکا را به قفقاز باز کند.

پاک‌آیین بیان کرد: در کنار پیام صلح به کشورهای همسایه و دوستان، این رزمایش پیامی را به بدخواهان و دشمنان کشورهای قفقاز و همسایه‌های ایران به ویژه رژیم صهیونیستی که به دنبال جنگ‌افروزی است مخابره کرد که ایران به هیچ عنوان حضور رژیم صهیونیستی و سایر قدرت‌های خارج از منقطه را در مرز خود نخواهد پذیرفت و اگر قرار باشد این رژیم در این منطقه حضور پیدا کند، جمهوری اسلامی هم عکس‌العمل‌های مقتضی را نشان خواهیم داد.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد رزمایش صلح‌آمیز سپاه که نشان‌دهنده عزم ایران برای حفظ تمامیت ارضی کشورهای منطقه و دفاع از امنیت منطقه بود. در واقع اقدامی بسیار مناسب بود که در زمان خوبی برگزار شد و امیدواریم که به حل مشکل آذربایجان و ارمنستان از مسیر مسالمت‌آمیز کمک کند و دیگر شاهد جنگی در افغانستان نباشیم.

وی درباره سفر همزمان امیرعباللهیان به ارمنستان و اردوغان به باکو بلافاصله بعد از رزمایش سپاه پاسداران گفت: هر دو سفر از پیش برنامه‌ریزی شده بود با این حال امیدواریم که نتیجه سفر هر دو فرد در منطقه ایجاد و صلح و امنیت در منطقه و حل اختلافات میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره نقش ترکیه و رژیم صهیونیستی در بروز بحران میان دو کشور آذربایجان و ارمنستان گفت: رژیم صهیونیستی محرک آذربایجان بوده و در تلاش است تا آتش این جنگ خاموش نشود، ترکیه نیز به دلیل اختلافات با ارمنستان علاقه‌مند به ادامه درگیری‌ها میان این دو کشور است.

پاک‌آیین درباره راه حل جلوگیری از ادامه درگیری‌ها گفت: بهترین سیاست این است که آذربایجان و ارمنستان بدون در نظر گرفتن منافع ترکیه و رژیم صهیونیستی تنها منافع خود را در نظر داشته باشند و بدانند که تداوم جنگ به نفع هیچ‌کدام از آن‌ها نیست و به خصوص در روند توسعه اقتصادی آن‌ها تأثیر منفی خواهد گذاشت.

سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در پایان در خصوص موضع ایران در صورت درگیری بر سر ایجاد کریدور بین‌المللی میان نخجوان و آذربایجان که منطقه‌ای بسیار مهم برای کشور است، خاطرنشان کرد: مسئولان کشور مسائل را رصد کرده و در زمان مقتضی تصمیمات لازم را اتخاذ خواهند کرد و نمی‌توان این امر را پیش‌بینی کرد، اما امیدواریم درگیری نظامی رخ ندهد که ایران مجبور به موضع‌گیری شود.

منبع: آنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1157316

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =