جزئیاتی از اجرای فازهای جدید بیمه‌های تکمیلی در روستاها

سجادی گفت: در مرحله نخست، مستمری بگیران و خانواده های آنها در سه استان تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دادیم،در صورت رضایتمندی حداکثری صندوق در مرحله دوم تمام مستمری بگیران صندوق تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سجاد طاهری معاون بیمه ای و هماهنگی امور استانهای صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان ، روستاییان و عشایر درباره مهمترین محورهای گفت وگو با او موضوع چگونگی پوشش بیمه تکمیلی در تمامی استانهای کشور، بیمه رانندگان حمل بار تاکسی، تحت پوشش قرارگرفتن شاغلین فصلی، انتقال بیمه‌های درمانی روستاییان از بیمه سلامت به صندوق اجتماعی، بازنشستگی پیش از موعد در صندوق و جدیدترین آمار بیمه شدگان صندوق بود که متن تکمیلی و تفصیلی آن را می توانید در ذیل بخوانید:

بیشتر بخوانید:

بیمه سلامت ۹۰ درصد هزینه‌های درمان ناباروری را پرداخت می‌کند

جزئیاتی از اجرای فازهای جدید بیمه‌های تکمیلی در روستاها

اخیرا بحث‌هایی درباره پوشش بیمه‌های تکمیلی در روستاها مطرح شد؛ صندوق بیمه اجتماعی این هدف را چگونه دنبال می‌کند؟

بیش از یکسال است براساس دستور مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر و به منظور افزایش سطح کیفی و کمی خدمات قابل ارائه به بیمه شدگان و رضایتمندی حداکثری آن‌ها، در حال مطالعه جهت اجرای بیمه تکمیلی مستمری بگیران هستیم که در این رابطه جلسات کارشناسی متعددی برگزار و بیش از ۱۸ شرکت بیمه ای برنامه های خود را ارائه داده اند.

برهمین اساس، مصمم شدیم تا همزمان با آغاز روز روستا در سال ۱۴۰۱ ، نوید بخش یک خبر خوب برای جامعه هدف خود باشیم، آن طور که ما در مرحله نخست، مستمری بگیران و خانواده های آنها در سه استان آذربایجان شرقی ، همدان و اصفهان را تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دهیم،در صورت رضایتمندی حداکثری صندوق و مستمری بگیران از عملکرد شرکت بیمه گر، در مرحله دوم تمام مستمری بگیران صندوق تحت پوشش قرار خواهند گرفت و در صورت موفقیت طرح در مرحله دوم ، در مرحله سوم تمام بیمه شدگان صندوق می توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار گیرند.

در مرحله نخست، مستمری بگیران و خانواده های آنها در سه استان را تحت پوشش بیمه تکمیلی درمان قرار دهیم،در صورت رضایتمندی حداکثری صندوق و مستمری بگیران از عملکرد شرکت بیمه‌گر، در مرحله دوم تمام مستمری بگیران صندوق تحت پوشش قرار خواهند گرفت.

درباره بیمه رانندگان تاکسی،این طیف از جامعه با مشکلاتی چون تحت پوشش قرار نگرفتن و اختلاف بین سازمان تاکسیرانی و تأمین اجتماعی وجود دارد، سوال بنده این است که آیا ظرفیت تحت پوشش قرار گرفتن رانندگان تاکسی در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر وجود دارد ؟

معیار حرکت صندوق و افرادی که امکان عضویت و بهره مندی از مزایا و خدمات صندوق را دارند ، قانون و مصوبات مجلس شورای اسلامی در این راستا است ، مطابق قانون رانندگان حمل بار و کالا درون و برون شهری به شرط سکونت در روستا، مناطق عشایری و شهر های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت می‌توانند تحت پوشش صندوق قرار گیرند و از خدمات بیمه اجتماعی بهره مند شوند. در حال حاضر نیز ۲۲۸هزار و ۶۴۹ راننده در کشور تحت پوشش صندوق قرار دارند. ما در حال حاضر مجوز قانونی جهت بیمه اجتماعی رانندگان تاکسی در شهر های بالای ۲۰ هزار نفر جمعیت را نداریم.

شاغلین فصلی متولی درستی ندارند

صندوق به موضوع تحت پوشش قرار دادن شاغلین فصلی ورود کرده است ؛ آخرین جزئیات را تشریح بفرمایید.

ما قانونی دیگری در صندوق داریم که در سال ۱۳۹۰تصویب شده است، از سال گذشته اجرای این قانون را به طور جدی در دستور کار قرار دادیم که شاغلین فصلی را تحت پوشش قرار دهیم اما نباید فراموش کنیم که متأسفانه در کشور تعریف درستی از شاغلین فصلی تبیین نشده و متولی مشخص و واحدی برای ساماندهی شاغلین فصلی وجود ندارد.

متأسفانه در کشور تعریف درستی از شاغلین فصلی تبیین نشده و متولی مشخص و واحدی برای ساماندهی شاغلین فصلی وجود ندارد

بر اساس «قانون عدم لزوم بیمه مجدد اجباری شاغلین فصلی و ساکنین شهر های با جمعیت کمتر از ۲۰ هزار نفر که نزد صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر بیمه می باشند» مصوب ۱۵/۱۲/۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی ؛ ساکنین شهر های زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و شاغلین فصلی می‌توانند تحت پوشش خدمات صندوق قرار گیرند و بر همین اساس تاکنون ۱۳۱.۱۸۶نفر از ساکنین  شهرها تا زیر ۲۰ هزار نفر جمعیت و ۳۰۵۵ نفر از شاغلین فصلی در سراسر کشور تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند.

به منظور اجرای قانون و در راستای پوشش بیمه اجتماعی شاغلین فصلی تفاهم نامه ای سال گذشته با اتحادیه سراسری تعاونی های صنفی ، استادکاران و کارگران ساختمانی و فصلی کشور منعقد شد که در همین راستا بیش از ۳۰۰۰ نفر تحت پوشش قرار گرفته اند.

بانک اطلاعاتی که اتحادیه داشت تاکید کرد که ۳۰۰ هزار شاغل فصلی را می توانند تحت پوشش خدمات صندوق روستایی قرار بگیرند که تاکنون ۳۰۰۰ نفر از آنها را توانسته ایم پوشش دهیم . کارگران فصلی و ساختمانی با دارا بودن شرایط قانونی و شرایط سنی می توانند مجوزهای اتحادیه را داشته باشند ، ما در تلاشیم که موسسات کارگزاری تخصصی را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم به کارگران فصلی ارایه خدمت کنیم ، در واقع این قانون فراموش شده ای بود که در دولت سیزدهم توانسته ایم این اقدام را عملی کنیم.

ما در تلاشیم تا مؤسسات کارگزاری تخصصی را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم به کارگران فصلی ارایه خدمت کنیم

 صندوق بر اساس قانون می تواند نسبت به برقراری پوشش بیمه اجتماعی کشاورزان غیر ساکن در روستاها که در مشاغل ذیل بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند اقدام کند و تا به امروز قریب به ۱۸۱.۵۳۸ کشاورز تحت پوشش مزایا و خدمات صندوق قرار گرفته اند.

قرار بود بیمه‌های درمانی روستاییان از بیمه سلامت به صندوق یا دیگر بیمه ها منتقل شود، این ماجرا به کجا رسید؟

ظرفیت درمان و ارائه خدمات درمانی در صندوق بیمه اجتماعی روستاییان هم در آیین نامه اجرایی و هم در اساسنامه صندوق بند های ۲ و ۴ آورده شده است ، اما آن زمانی که سازمان شکل گرفت، مقرر شده که صندوق بیمه روستاییان موضوع ارایه خدمات مربوط به مستمری‌های دوران پیری و سالمندی، از کار افتادگی کلی،بازماندگان و نقل و انتقال سوابق را ارایه دهد و سازمان بیمه سلامت خدمات درمانی این قشر از عزیزان را ارائه کند.

ما ظرفیت های قانونی را در اختیار داریم و در صورت تخصیص بودجه مورد نیاز می توانیم درمان پایه را از طریق خرید راهبردی ارائه کنیم، اما این امر مستلزم ایجاد زیر ساخت‌های مورد نیاز در صندوق و ساختار آن است که توسط مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر در حال بررسی است.

ما ظرفیت های قانونی را در اختیار داریم و در صورت تخصیص بودجه مورد نیاز می توانیم درمان پایه را از طریق خرید راهبردی ارائه کنیم.

خداحافظی روستائیان با بازنشستگی پیش از موعد در صندوق اجتماعی

ماجرای بازنشستگی پیش از موعد در صندوق به کجا رسید؟

 طی یک برنامه ۵ ساله، از آنجایی که روستاییان بدون شرایط سنی وارد صندوق بیمه اجتماعی شده اند و بسیاری از آنها بعد از گذشت ۱۰ سال دارای شرایط سنی بالا بودند اما سوابق آنها به گونه‌ای نبود که بتوانند بازنشسته شوند بر اساس قانون احکام دائمی برنامه توسعه کشور نزد صندوق بازنشسته شوند.

بند(ب) ماده ۵۷ قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور تأکید می کند که «دولت مکلف است کلیه بیمه شدگان تحت پوشش صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر را که به سن هفتاد سالگی رسیده اند، در صورت تقاضای آنان و داشتن سابقه پرداخت حق بیمه به مدت ده سال به صندوق مذکور بازنشسته نموده و متناسب با سنوات حق بیمه پرداختی، مستمری به بیمه آنان پرداخت نماید.» این دقیقا همان کسانی هستند که در ابتدای تأسیس صندوق اجتماعی با شرایط سن بالا وارد صندوق شده اند و سوابق آن ها کمتر از ۱۰ سال است و برخی از آنها ۷۰ تا ۸۰ ساله هستند. این ها نمی‌توانند صبر کنند تا سوابقشان به ۱۵ سال برسد و بر همین اساس این ماده را آوردند و تأکید کردند که این ها بازنشسته شوند.

در سال گذشته در انتهای سال ۱۴۰۰، این فرصت ۵ ساله بر اساس قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور به اتمام رسید و لازم بود که از معاونت حقوقی مجلس استعلام بگیریم که آیا مجاز هستیم که آنرا ادامه دهیم یا خیر؟ مجلس نظر خود را اعلام کرد و تأکید کرد که این زمان گذشته و به ما اجازه بازنشستگی پیش از موعد را نمی‌دهد.

تحت پوشش قرار گرفتن بیش از ۲۲۸ هزار راننده مسافربر

امسال چه میزان از روستاییان، کشاورزان و عشایر به صندوق بیمه اجتماعی اضافه شده اند، به تعبیر دیگر آمار بیمه شدگان جدید صندوق چه میزان است؟

امسال قریب به ۱۴۹ هزار بیمه شده جدید تحت پوشش صندوق قرار گرفته اند که بررسی شاخص های آماری و عملکرد و مقایسه عملکرد ۶ ماهه صندوق با تمامی ۱۷ سال گذشته، حاکی از آنست که این میزان و جامعه آماری جذب شده بالاترین عملکرد صندوق در ۶ ماهه نخست از زمان تأسیس تا امسال بوده است که این مهم در سایه برنامه ریزی و تدابیر اتخاذ شده از سوی مدیر عامل صندوق محقق شده است و برای هر ماه برنامه مشخص و مدونی را پیش بینی و ابلاغ کرده اند که مسیر حرکتی صندوق را تعیین می‌کند.

تعداد بیمه شدگان صندوق به تفکیک نوع با ساکنین روستا ۱۵۸۸۴۱۶ نفر، کشاورزان غیرساکن ۱۸۱۵۳۸ نفر، ساکنین مناطق عشایری ۵۷۳۳۹ نفر، ساکنین شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر ۱۳۱۱۸۶ نفر، رانندگان حمل بار و مسافربری ۲۲۸۶۳۹ نفر، اعضاء سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی ۶۴۷۱ نفر، مدیران و مربیان روستا مهد ۹۱۳ نفر، سازمان دامپزشکی ۳۴۷ نفر، شاغلین فصلی۳۰۵۵ نفر، سازمان بهزیستی ۴۳۶۹۸ نفر، کمیته امداد امام خمینی (ره) ۵۵۴۶۲ نفر است.

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1157432

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =